Autostrada Banatului și… efectele sale secundare

autostrada8

După numai trei săptămâni de la deschiderea traficului rutier pe tronsonul Izvin-Șanovița al Autostrăzii Banatului, efectele acestei investiții asupra calității circulației pe celelalte drumuri publice – cu precădere pe drumul european E 70, care străbate zona mediană a județului – se resimt pozitiv.

Deși perioada scursă a fost una a sărbătorilor, în care a predominat circulația autoturismelor personale, în vreme ce transportul de marfă s-a aflat la cote minime, intensitatea traficului pe axa Lugoj – Recaș – Timișoara s-a redus cu aproape 40 la sută, iar cazurile de ambuteiaj (altele decât cele generate de accidente) au lipsit practic complet.

Poate cel mai mare beneficiar al acestei noi stări de lucruri este orașul Recaș: aici, până anul trecut, timpii de așteptare de către un pieton pentru traversarea străzii centrale a urbei, care se suprapune peste E 70, depășeau frecvent, la ore de vârf, 20 de minute, ceea ce a afectat negativ atât calitatea vieții din localitate, cât și cifra de afaceri a rețelei comerciale și de servicii locale.

Măsura luată de autoritățile orășenești, în absența unui angajament ferm al eșaloanelor superioare pentru realizarea unei centuri rutiere, a fost să devieze traficul greu pe câteva străzi ocolitoare, ceea ce a redus puțin din presiunea traficului, dar n-a eliminat necesitatea unei ”ocolitoare”, care ar avea și rolul de a elimina curba periculoasă de la intrarea estică.

Modificarea fluxurilor rutiere care străbat zona centrală a județului are efecte pozitive și asupra bugetelor locale ale unităților administrative străbătute, întrucât viteza de uzură a carosabilului va scădea, proporțional scăzând și costurile de întreținere a drumurilor, unul din principalele capitole de cheltuieli ale administrațiilor locale. Însă nu toți locuitorii așezărilor degrevate de traficul greu se bucură de aceste schimbări: la Belinț și la Recaș bunăoară, unde există o tradiție de câteva decenii a comerțului de produse agricole la poartă (o mare parte dintre acestea nefiind produse în gospodării, ci achiziționate de la piețele de gros din Timișoara), precupeții se așteaptă ca, peste vară, vânzările să se reducă la jumătate.

În fine, un alt efect secundar al deschiderii tronsonului de autostradă dintre cele două municipii ale județului îl constituie creșterea necesității de a readuce printre prioritățile absolute ale investițiilor de infrastructură drumul interjudețean Berzovia – Buziaș – Topolovățu Mare – Lipova, un proiect inițiat cu aproape două decenii în urmă, din care au fost realizate până acum doar câteva segmente discontinui, insuficiente pentru a corela traficul regional pe axa nord-sud cu facilitățile deschise de nouă magistrală rutieră.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *