Aura Danielescu este de părere că reorganizarea inspectoratelor școlare ar trebui să se realizeze etapizat

Aura Danielescu este de părere că reorganizarea inspectoratelor școlare ar trebui să se realizeze etapizat

Aura Danielescu este de părere că reorganizarea inspectoratelor școlare ar trebui să se realizeze etapizat.

Reorganizarea inspectoratelor școlare în direcții județene prevăzută în Legea învățământului preuniversitar 198/2023, o dispoziție ce ar fi trebuit să producă deja efecte, nu este, deocamdată, posibilă, pentru că Ministerul Educației nu prea știe cum să facă acest lucru.

O astfel de măsură implică o serie de acțiuni care vizează încadrarea juridică a personalului angajat, reconfigurarea atribuțiilor acestuia, identificarea modalităților concrete legate de funcționarea aparatului, distribuția sarcinilor ș.a.m.d.

CITEȘTE ȘI: Salariul mediu net a ajuns la 5.079 lei în decembrie 2023, cu 15% mai mare decât în decembrie 2022

Potrivit noii legi, inspectoratele școlare nu își schimbă doar denumirea, ci și o parte din obiective. De exemplu, partea de inspecții ar trebui să fie preluată de ARACIP-uri, structuri care, în acest moment, nu dispun nici de sedii în care să funcționeze.

Mai mult decât atât, conform unui articol publicat de edupedu.ro în 12 februarie 2024, ministrul educației Ligia Deca a afirmat că această reorganizare ar trebui să se facă ”așezat” și că se va amâna pentru anul viitor, așteptând, în acest sens, îndrumări și din partea OCDE și a Băncii Mondiale.

În consecință, în lipsa unei analize anterioare bine gândită, dispozițiile noii legi nu doar că nu au putut fi puse în aplicare, dar la nivelul ministerului nu e clar nici cum ar trebui aplicate.

Întrebată despre această mult discutată reorganizare a inspectoratelor școlare, Aura Danielescu, inspectorul școlar general al ISJ Timiș, a mărturisit că nu este pe deplin încrezătoare în privința modului în care ARACIP ar putea să preia dintr-o dată partea de inspecții în forma în care este prevăzut acum în lege:

”Sunt adepta schimbărilor, în sensul de a încerca să vedem dacă funcționează ceva mai bine decât a funcționat. Nu neapărat să pilotăm niște lucruri doar de dragul de a pilota, ci pentru că, în opinia mea, evoluția merge mână-n mână cu schimbările și cu reconfigurările, care pot fi de bun augur. Dacă funcționează, mergem înainte cu ele.

Când a apărut Legea învățământului preuniversitar care reconfigurează inspectoratele școlare, am fost sceptică. Și acum sunt, pentru că nu am convingerea că, pe forma în care ne împarte și rămânem în inspectoratul școlar să ne ocupăm doar de zona de management al resurselor umane, de managementul instituțiilor de învățământ și se ia tot ce ține de inspecție, suntem pregătiți, în acest moment, ca o instituție de tip ARACIP să preia la nivel de țară și să coordoneze foarte bine partea aceasta de inspecții, care nu se poate să nu aibă o legătură strânsă cu managementul resurselor umane.

Cred că acesta este și motivul pentru care doamna ministru a prorogat punerea în aplicare până în ianuarie 2025, pe considerentul că și dumneaei trebuie să fie sigură că are totul foarte bine calculat, totul foarte bine pus pe hârtie, astfel încât procesul în sine al descentralizării să fie unul care să ducă la niște rezultate bune și nu la un eșec.

Prin această formă de reorganizare, colegii inspectori vor fi preluați de birourile județene ale ARACIP. Că se vor mai numi sau nu inspectori, că nu vor mai avea o fișă atât de complexă de atribuții pe care o au – ei ocupându-se acum și de olimpiade școlare, și de concursuri, de zona de inspecții -, și făcându-se această împărțire, ei ar urma să se ocupe pe birourile județene doar de partea de inspecții, iar restul doar de funcționalitatea unităților de învățământ, de partea de management a școlilor, de resursa umană care rămâne la noi, de gradele didactice… Cred că ar trebui, ca sferă de atribuții, să ne întâlnim la mijloc, pentru că nici ei nu pot să lucreze fără noi, nici noi, în forma în care legea este scrisă, fără birourile județene. Dar cred că din acest motiv nu suntem încă în acest sistem descentralizat și nu suntem împărțiți.”

Aura Danielescu a adăugat faptul că schimbarea care se are în vedere nu poate fi realizată brusc, ci etapizat:

”Inspectorii școlari generali au fost consultați de doamna ministru cu privire la această reorganizare. Fiecare și-a spus temerile, opiniile. Sunt convinsă că doamna ministru a primit un feedback probabil atât de la ARACIP, cât și de la cei care au fost prinși în această scriere a legii învățământului, de la sindicate, de la comisiile de dialog social.

Suntem în măsură să ducem la bun sfârșit un experiment atât de brusc? Ar fi trebuit să fie aplicat gradual, etapizat, și să putem lua din atribuțiile pe care actualul inspectorat școlar le are, dar nu toate odată. Să rupi complet, radical, tot, și să aplici brusc de a doua zi, nu este funcțional.”


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *