Veşminte pentru… umbre, la Kunsthalle Bega

dinu bodiciu

Cei care au participat joi la workshop-ul „Shadowear” organizat de Fundația Calina la Kunsthalle Bega au avut ocazia de a-l cunoaște pe designerul vestimentar Dinu Bodiciu (foto), invitat de gazde în cadrul programului „ArtistheTeacher”, dar și să afle, la propriu, cum se pot crea obiecte vestimentare pornind nu de la corpul tridimensional al omului menit să le poarte, ci de la forma pe care o ia umbra acestuia sub influența unei surse de lumină mai apropiate sau mai îndepărtate.

„Este pentru prima dată când prezint această metodă în limba română, dar am ales să păstrez titlul în engleză, de dragul jocului de cuvinte intraductibil. Aşadar, <<Shadowear: A New Way of Re-(a)dressing the Body>>. Întregul concept a prins contur într-o perioadă în care mă uitam la umbre, formele transiente care ne urmăresc tot timpul, ca nişte extensii de care nu putem scăpa.

Corpul fizic produce tot felul de urme în ecosistem, de la dejecţii la sunete, dar tot el produce şi această umbră pe care, ca designer, am dorit s-o fixez şi s-o exploatez artistic, mergând cumva pe urmele unor Ann Hamilton, Orlan sau Rebecca Horn, dar abordând problematica trupului într-o altă manieră. Caroline Broadhead a propus la un moment dar personificarea hainei prin umbre, însă a exclus corpul.

Au existat şi designeri care au încercat să <<aplatizeze>> trupul omenesc, îmbrăcându-l în haine cu aspect bidimensional, dar eu am decis să folosesc umbra ca element de transfer. Privită dintr-un anume unghi, ea elimină diferenţa de gen sau de rasă, devenind o pagină neagră pe care se poate scrie o poveste.

Când lucrezi cu umbra, dispar restiricţiile legate de dimensiunile reale, iar efectele sunt libere. Întreg procesul presupune trei etape: abstracţia, translaţia – ideaţia şi producţia. În prima, se ţine cont de cele patru elemente care modifică atât conturul, cât şi mărimea umbrei unei siluete omeneşti: lumina, distanţa dintre sursa de lumină şi subiect, unghiul de proiecţie şi, la final, structura suprafeţei de proiecţie.

În partea de translaţie, vom fi atenţi la forma umbrei pentru a o reproduce în veşmintele pe care le vom crea, iar dacă vrem ideaţie vom porni doar de la postura umbrei, realizând piese vestimentare deosebite care, îmbrăcate, vor obliga omul să renunţe la poziţia în care stă în mod obişnuit.

În fine, producţia va avea în vedere şi textura materialelor folosite, cât mai aproape de cea pe care a avut-o umbra la translaţie, în funcţie de suprafaţa pe care a fost proiectată”, a explicat Dinu Bodiciu, adăugând că şi-ar dori ca metoda să fie predată studenţilor la design, ajutându-i să gândească în afara constrângerilor uzuale.

„Când am fost invitat să particip la acest proiect, am fost frapat de bidimensionalitatea hainelor. Erau plate, ca umbra, şi Dinu le-a întins pe jos, în loc să le agaţe de ceva, aşa cum faci cu cele obişnuite. M-am întins lângă ele şi am realizat că tridimensionalitatea mea crea un contrast ce putea fi exploatat”, a mărturisit dansatorul Lee Mun Wai, protagonistul performance-ului la care timişorenii sunt aşteptaţi sâmbătă, 6 iulie, la ora 17, la Kunsthalle Bega.

Deși în mod obişnuit o colecție de haine este lansată pe podium, „Shadowear” va fi prezentată publicului sub forma unui spectacol pe parcursul căruia postura și volumetria iluzorie a hainelor va dicta mișcările dansatorului, pe muzica lui Bani Haykal.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *