Un primar din Timiş cumpără telefon de fiţe, bere şi pulpe de pui din banii localnicilor

În articolul publicat în ediția de vineri, 21 aprilie, „Cui îi pasă de banii publici?„, v-am relatat cum, exasperat de ineficiența „controalelor periodice” efectuate la Primăria Mănăștiur, un consilier local din comună, Aurel Crista, a dat mură-n în gură Curții de Conturi date și informații concrete și cum directorul Camerei de Conturi Timiș, Vasile Melciu, i-a comunicat petentului că aspectele semnalate vor fi verificate cu proxima ocazie, adică în… 2019.

În finalul articolului, vă anunțam că auditorii Camerei de Conturi Timiș n-au făcut deplasarea chiar degeaba la Mănăștiur, în octombrie 2016, și vă promiteam că vă vom prezenta, într-o ediție viitoare, și câteva descoperiri făcute de aceștia în toamna trecută.

Au cumpărat ceva ce deja aveau…

Astfel, echipa de audit a constatat că, în anii 2014 și 2015, Primăria Mănăștiur „a efectuat angajarea de cheltuieli cu servicii externalizate pentru elaborarea documentației privind controlul intern managerial și implementarea SCIM (sistemul de control intern/managerial) fără ca finalitatea serviciilor respective să fie concretizată în prezentarea și implementarea procedurilor operaționale la nivelul fiecărui compartiment al primăriei”.

Ce prevedea contractul încheiat de Primăria Mănăștiur cu firma SC Best Control Team SRL: 1. furnizarea suportului de curs, „Documentația pentru implementarea OMFP 946/2005”, care urma să conțină toate documentele necesare implementării SCIM (modele și ghiduri teoretico-practice); 2. furnizarea a „3 ședințe de consiliere”, la sediul primăriei, pentru monitorizarea implementării și oferirea de suport pentru personalizarea documentației SCIM; 3. asistență online și telefonică timp de 12 luni de la data semnării contractului. Valoarea totală a acestui contract a fost de 8.060 de lei (TVA inclus), din care Primăria Mănăștiur a plătit, în 2015, firmei SC Best Control Team SRL suma de 5.373 lei.

Nu suma în sine e elocventă, nu vorbim de milioane de euro, ci modul aberant în care se aruncă pe fereastră banii comunei Mănăștiur, fiindcă iată ce menționează în raportul său echipa de audit: „(…) un astfel de contract nu se justifică deoarece suportul de curs, <Documentația pentru implementarea OMFP 946/2005> (…), furnizat în format electronic de către furnizor este tocmai conținutul Ordinului nr. 9 46/2005 și anexele care fac parte integrantă din acesta, republicat în M.O. nr. 469 din 5 iulie 2011.

Prin urmare, atât standardele privind controlul intern managerial cât și documentele necesare implementării SCIM (modele și ghiduri teoretico-practice) nu trebuie achiziționate de la firme private, atâta timp cât toate acestea sunt menționate în acte normative.

Ca drept dovadă, produsul livrat de către SC Best Control Team S.R.L., pentru suma plătită în valoare de 5.373,32 lei nu reprezintă altceva decât descărcarea în format electronic a actului normativ și anexele acestuia (OMFP 946/2005) și listarea acestora la sediul UATC Mănăștiur (unitatea administrativ-teritorială comuna – n.r.), acte ce puteau fi listate și studiate de către toți angajații primăriei din programul Legis, unde se regăsește toată legislația României, începând cu anul 1867 și până în prezent, pe care Primăria Mănăștiur l-a achiziționat și poate fi accesat în special de membrii comisiei SCIM constituită prin Dispoziția nr. 135/10.12.2014.

Spre exemplificare la prezentul proces verbal anexăm în xerocopie câteva file din lucrarea listată de către furnizor la sediul și pe cheltuiala primăriei, reprezentând <Standarde și model de procedură operațională> sau <Anexe –rapoarte de evaluare>, puse la dosar în forma lor nudă fără alte adnotări ori completări pe ele, listate direct din Ordinul nr. 946/2005, de unde se observă cu ușurință că lucrarea depusă nu reprezintă altceva decât pasaje din actul normativ listate din Legis și îndosariate într-o altă ordine”.

Consiliere inexistentă

Mai mult, punctele 2 și 3 din contract, „ședințele de consiliere” și „asistența online și telefonică timp de 12 luni”, au fost trecute doar așa, pentru impresia artistică, fiindcă, de fapt, nimeni n-a consiliat pe nimeni, niciodată și nicicum.

N-o spunem noi, ci tot auditorii Camerei de Conturi Timiș: „(…) derularea contractului s-a rezumat doar la livrarea suportului de curs în format electronic la sediul achizitorului, unde au fost listate documentele menționate și prezentate președintelui comisiei pentru monitorizarea (…) sistemului de control intern managerial (…) în persoana domnului secretar Dejica Cosmin, care, în continuare, nu a procedat la elaborarea procedurilor operaționale și implementarea acestora la nivelul primăriei, ca finalitate a contractului cu SC Best Control Team SRL (…)

În baza contractului mai sus menționat, SC Best Control Team SRL nu a făcut altceva decât a listat și a îndosariat acte normative cu privire la controlul intern managerial, iar conducerea Primăriei Mănăștiur a plătit suma de 5.373,32 lei pentru aceste acte normative pe care, președintele comisiei pentru SCIM le-ar fi putut lista în orice moment, întrucât, așa cum am arătat în aliniatele de mai sus, Primăria Mănăștiur deține drepturile de utilizare a unui program Legis”.

Cu mașina personală, ca Vodă prin lobodă

În aceeași acțiune de audit și la același articol bugetar, „Alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare”, inspectorii Camerei de Conturi Timiș au găsit și alte nereguli. De exemplu, aceștia au constatat că „(…) decontarea cheltuielilor de transport cu autoturismul personal s-a efectuat doar în baza bonurilor fiscale de achiziție a combustibilului și a referatelor întocmite de către angajații entității (în unele cazuri) prin care se solicita suma aferentă bonului fiscal (la întreaga valoare de achiziție), nefiind însoțite de ordine de deplasare din care să rezulte scopul deplasării, modul în care a fost efectuată deplasarea (cu autoturismul personal), precum și modul de calcul al decontului în baza documentelor care să justifice respectiva cheltuială (…)

Din verificarea registrului de casă reiese faptul că, pentru eliberarea numerarului, nu au fost emise, respectiv semnate dispoziţii de plată de către casier și semnate de persoana care a ridicat suma (…) Plăţile în numerar au fost efectuate doar în baza referatelor superficial întocmite de angajații entității, care nu poartă număr de înregistrare în evidența entității, nu au viza prealabilă de control financiar preventiv propriu, potrivit dispoziţiilor legale și nici nu au fost aprobate de către ordonatorul principal de credite al UATC Mănăștiur, respectiv fără existența decontului de cheltuieli/deplasare care este documentul justificativ pentru decontarea de către titularul de avans a cheltuielilor efectuate, pentru stabilirea diferenţelor de primit/restituit şi pentru înregistrarea în contabilitate.

UATC Mănăștiur a decontat contravaloarea bonului pentru combustibilul achiziționat fără a efectua corect calculul pentru contravaloarea combustibilului necesar deplasării (7,5 litri carburant la 100 km parcurşi pe distanţa cea mai scurtă), conform prevederilor legale (…) Abaterea constatată a avut caracter de continuitate, astfel că auditorii publici externi au procedat la extinderea perioadei supuse misiunii de audit (…) constatând că deficienţele constatate s-au produs și în anii: 2014, 2015 și 2016 (ianuarie – august). Cuantumul total al sumelor pe care entitatea auditată l-a decontat pentru combustibil, contrar prevederilor legale, este în sumă de 114.655 lei”.

Telefon de fițe și pulpe de pui

Articolul bugetar menționat mai sus, „Alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare”, reprezintă un fel de peșteră a lui Ali Baba pentru primarul Ionel Curuți și oamenii săi de încredere, care, sub pretextul unor necesități inventate, cheltuiesc banii comunei în sistemul „fără număr, fără număr, fără număr”.

Cităm, din nou, din raportul de audit: „(…) decontarea cheltuielilor efectuate pentru diferite bunuri și pentru produse alimentare s-a efectuat fără a avea la bază referate de necesitate, semnate și aprobate de ordonatorul principal de credite și care să justifice necesitatea achiziționării acestora, nu au fost întocmite note de intrare-recepție, bonuri de consum și nici înscrise în listele de inventariere ca și obiecte de inventar.

Din bugetul UATC Mănăștiur s-au efectuat plăţi nelegale către diverşi furnizori, ca urmare a achiziţionării de produse alimentare (bere, pulpe pui, carne porc, cașcaval, brânză, costiță, cafea, condimente pentru grătar, pizza, etc.) și produse diverse – televizor, telefon iPhone 6S 16GB negru (n.r. – pe site-uri de specialitate, un asemenea model de telefon costă circa 2.800 de lei) -, fără ca aceste cheltuieli să fie strict legate de activitatea instituției publice respective și fără să prezinte documente justificative întocmite conform legii, care să certifice exactitatea sumelor de plată, recepția bunurilor, executarea serviciilor (…)

Abaterea constatată a avut caracter de continuitate, astfel că auditorii publici externi au procedat la extinderea perioadei supuse misiunii de audit (…) constatând că deficienţele constatate s-au produs și în anii: 2013, 2014, 2015 și 2016 (ianuarie – august) (…) Au fost decontate fără bază legală cheltuieli în sumă totală de 8.157 lei”.

Chestionat de auditori cu privire la banii aruncați nejustificat pe fereastră, primarul Ionel Curuți a avut o explicație mai mult decât nostimă:

”Produsele achiziționate s-au folosit pentru diferite activități culturale și sportive, fiind omisă întocmirea referatelor de necesitate”. Suntem convinși că, dacă se străduiește puțin, domnul Curuți va găsi o conexiune salvatoare între costiță, iPhone, sport și cultură…


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Un raspuns la “Un primar din Timiş cumpără telefon de fiţe, bere şi pulpe de pui din banii localnicilor

  1. Eficienta MAXIMA la CURtea de Cionturi filiala Camera de zGarda Timis … Prejudiciu IMENS 8157 lei pe 4 ani, adica aprox 2100 lei pe an, adica 175 lei/luna … adica CEVA FENOMENAL!!! Sa vedem daca prin alte parti, pe unde un contract de AUDIT transformat pe lege in contract de ”Consultanta pentru afaceri si management” la CEA MAI PRESTIGIOASA INSTITUTIE A JUDETULUI condusa vreo 6-7 luni de tovarasul prim-ministru in functie s-au cheltuit DOAR 64,500 lei pentru … O MIZERIE! Fireste, in aceste situatii CURtea doarme-n CURte …
    Ramane intrebarea asupra costurilor cu deplasarea si salarizarea auditorilor in teren … fireste cu masina personala, ca doar d-aia platim rate sa se foloseasca CURtea de bunul meu … dar, sunt convins ca recuperarea prejudiciului aduce un PLUS VALOARE INSTITUTIEI … si BANI BUNI LA BUGETUL DE STAT … si … DA, domnule Melcu se justifica actiunea!!! Eficienta MAXIMA!!!

Lasă un răspuns