Un pas înainte pentru reluarea navigaţiei pe Bega

canal bega

Recent, la Consiliul Judeţean Timiş (CJT) s-a semnat un acord de parteneriat prin care se trece la o nouă etapă în ceea ce priveşte refacerea nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român.

Actul a fost încheiat prin intermediul Biroului Regional de Cooperare Transfrontalieră, fiind semnat de reprezentaţii CJT, ai Administraţiei Bazinale de Apă Banat (ABAB) şi de partenerii din Serbia”, a declarat Titu Bojin, directorul ABAB., precizând: „În curând, după ce se va încheia acordul interstatal între România şi Serbia, se va trece şi la semnarea contractului, după care va urma licitaţia pentru desemnarea proiectantului şi constructorului. Acordul interstatal este necesar pentru deschiderea punctului de frontieră între cele două ţări vecine, iar pentru acesta este nevoie de avize de guvern, de la ministerul de externe, de interne, al transporturilor şi aşa mai departe”.

Proiectul IPA care va susține reabilitarea Canalului Bega pentru ca acesta să devină din nou navigabil va aduce României aproape şapte milioane de euro. Unul dintre componentele acestuia se referă la „Repararea infrastructurii de navigație pe canalul Bega”.

Proiectul, elaborat de Administraţia Bazinală de Apă Banat, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Timiş, va beneficia de aproape 14 milioane de euro, din care 6,9 milioane pentru România. Cea mai mare parte a banilor vor fi folosiţi pentru reabilitarea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român.

În plus, pentru întreţinerea Canalului Bega vor fi achiziţionate o dragă și două barje, iar pentru asigurarea în condiţii optime a navigabilităţii va fi asigurată semnalizarea. De asemenea, va fi făcut un studiu de fezabilitate pentru realizarea unui punct de trecere a frontierei. Pe sectorul sârbesc se va urmări repararea nodurilor hidrotehnice Srpski Itebej și Klek, vafi cumpărată o dragă și va fi construită o pistă de biciclete.

Istoria navigației pe Canalul Bega a început în urmă peste două secole. În anul 1775 a fost înființat Oficiul de Navigație din Timișoara, iar în 1869 s-au făcut aici primele curse de pasageri.

Timișoara a devenit primul oraș de pe teritoriul actual al României care a utilizat acest mijloc de transport în comun. Cursele de pasageri pe Bega au cunoscut un vârf de circa 500.000 de călători în anul 1944. Traficul a suferit grav din cauza celui de-al Doilea Război Mondial, iar în 1958 transportul de mărfuri a încetat. În 1967 au fost retrase și navele de pasageri.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *