În timp ce unele şcoli din Timişoara sunt luate cu asalt, altele rămân cu locurile neocupate

gen 30

În ultimii ani, doar unele şcoli din Timişoara au fost căutate de părinţi pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare. În acest an, bătălia s-a dat pentru Şcoala Gimnazială nr. 30, unde s-au suplimentat cinci clase, în total realizându-se 11 clase pregătitoare. Urmează Liceul Grigore Moisil, tot cu cinci clase zero în plus, cu un total de nouă clase pregătitoare, şi Şcoala Gimnazială nr. 24, unde s-au format suplimentar patru clase, în total fiind nouă clase pregătitoare.

„Este un fenomen”

Migraţia părinţilor spre anumite şcoli nu ridică prea multe semne de întrebare la inspectoratul şcolar. „Este un fenomen de vreo doi ani încoace, pe care îl observăm şi noi, dar nu aş putea să precizez de ce se îndreaptă atât de mulţi părinţi spre anumite şcoli. E posibil să fie un efect al unor informaţii obţinute poate de la alţi părinţi. Cert este că ei nu pot şti ce îi aşteaptă până nu intră în sistem, nu pot fi evaluatori externi”, consideră Aura Danielescu, inspector şcolar general.

„Se caută învăţătorii buni”

Îmbulzeala părinţilor spre anumite şcoli se datorează… instinctului de conservare. „Se caută învăţătorii buni. E simplu. E vorba despre instinctul de conservare. Bătălia se dă la şcolile unde dascălii îi învaţă pe copii, nu acolo unde doar le predau. Este o explicaţie simplă. Fiecare vrea să îşi ducă mai departe cromozomii, prin urmare încearcă să facă tot posibilul să le ofere copiilor cele mai bune şanse în viaţă. Nu merg neapărat din orgoliu spre o anumită şcoală, aici e vorba de perpetuarea speciei. Pe vremuri nu se punea această problemă. Acum însă toţi văd ştiri despre dascăli prinşi copiind, despre învăţători care au picat examene. E normal să se îndrepte spre dascălii care reuşesc să îi înveţe ceva pe copii, nu spre cei care doar le predau o lecţie pentru că aşa e în programă”, consideră psihologul Ali Baeram.

Cam greu la „Shakespeare”

Unii părinţi spun că vor să pună accent pe limbile străine, pentru aceasta având de optat între Liceul Teoretic „William Shakespeare”, Liceul Teoretic „Jean Louis Calderon” şi Liceul Teoretic „Nikolas Lenau” Timişoara.

clasa-pregatitoareDar la Liceul Shakespeare, de exemplu, copiii care vor să înveţe engleză intensiv sau poate chiar au aplecare spre această limbă străină, au şanse destul de mici să intre. Clasele pregătitoare sunt arondate timişorenilor din circumscripţie, apoi, dacă rămân locuri, urmează copiii care îndeplinesc criteriile generale (de exemplu, să aibă fraţi în şcoală) şi abia apoi, dacă se întâmplă să mai fie vreun loc liber, urmează timişorenii cu criterii specifice, aici intrând şi cei care vor să urmeze cursuri în engleză intensiv. „Avem trei clase pregătitoare în acest an. Nu ne mai permiteam suplimentarea cu încă o clasă, pentru că altfel am fi ajuns să facem ore după-amiaza”, spune Anca Galea, directoarea liceului. Prin acest sistem, prin care computerul analizează cererile părinţilor, nu au putut fi înscrişi la Shakespeare chiar copiii unei profesoare de limbă engleză care ar fi dorit ca micuţii să-i calce pe urme. Şi această şcoală a trecut printr-o perioadă de vârf, în urmă cu aproximativ doi ani, când cererile au fost mult mai multe. Dar Shakespeare a fost „tras în jos” în urma comasării cu Şcoala Generală nr. 5. După ce a devenit şcoală de cartier, mulţi părinţi şi-au îndreptat aten- ţia spre alte instituţii de învăţământ. „În timp, ne-am făcut noi auziţi, prin elevii cu rezultate bune pe care iam avut. A fost cea mai bună soluţie. Aşa au început părinţii să ia în considerare, din nou, această şcoală. Noi facem şi cursuri de engleză gratuite, sâmbăta, pentru copiii care vor să se înscrie la noi.

Este şi acesta un avantaj”, afirmă Anca Galea. Mai nou sunt cereri de transfer la Shakespeare începând din clasa a III-a până în clasa a VII-a. „Cred că aceste decizii ale părinţilor se datorează interesului mai mare pe care îl acordă viitorului copiilor”, spune directoarea Liceului Shakespeare.

Locuri neocupate la Liceul Teoretic „J. L. Calderon”

Potrivit planului de şcolarizare, Liceul Liceul Teoretic „J. L. Calderon” urmează să aibă, pentru anul şcolar 2016-2017, două clase pregătitoare, respectiv 50 de elevi. Lia Iftim, directoarea şcolii, ne-a declarat: „Până în prezent, s-au înscris doar 40 de elevi, unii aparţinând de circumscripţia şcolară, alţii alegând acest liceu. Considerată o unitate de învăţământ cu rezultate bune, Liceul Teoretic ™J. L. Calderon¤ nu a mai devenit aşa de atractiv pentru părinţi din cauza lucrărilor de reabilitare, care i-au obligat pe elevi să înveţe într-o locaţie aproape de marginea Timişoarei”. Cu toate că micuţii au posibilitatea de a învăţa o limbă străină încă din clasa pregătitoare, completarea locurilor va avea loc în etapa a doua de înscriere.

Părinţii vor dascăli competenţi şi condiţii bune

Cei mai mulţi dintre părinţii care optează pentru şcolile de renume spun că aleg unitatea de învăţământ în primul rând pentru profesionalismul dascălilor, şi numai după aceea iau în considerare alte criterii. Adriana P. susţine că a optat pentru Liceul Teoretic „G. Moisil” pentru că „în şcoală se face carte, iar dascălii sunt implicaţi în procesul de educaţie”. Un alt tată, Ion R., ne-a precizat: „Prefer să aleg o unitate de învăţământ bună pentru copilul meu, pentru ca mai apoi, când fiul meu va susţine evaluarea naţională, să nu aibă probleme şi să ia note mari”.

Alţi părinţi iau în calcul şi alte facilităţi: posibilitatea ca elevul să studieze încă din clasa pregătitoare o limbă străină, să facă sport sau alte cursuri opţionale. Andrei S. a ales pentru micuţul lui Şcoala gimnazială nr. 30, din mai multe considerente: „Apropierea de locuinţă, existenţa bazinului de înot şi, nu în cele din urmă, profesionalismul dascălilor”. Existenţa unui after-school este un alt motiv pentru care părinţii optează pentru o unitate de învăţământ sau alta. „Copilul meu ar fi trebuit să meargă la Şcoala gimnazială nr. 25, însă am ales o altă unitate de învăţământ. Am decis să merg în altă parte pentru o învăţătoare mai bună, dar şi pentru că acolo există un afterschool”, spune tatăl unui elev timişorean. Potrivit datelor pe care le deţine Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş, în oraşul de pe Bega învăţă- mântul primar se desfăşoară în 15 şcoli gimnaziale, care au 12 programe de tipul „Şcoala după şcoală” şi 18 licee, cu nouă after school-uri.

Topul şcolilor

În acest an, după prima etapă de înscriere în clasa pregătitoare, s-a constatat că la Şcoala Gimnazială nr. 30 sunt 250 de copii în clasa zero, urmează Liceul Teoretic „Grigore Moisil”, cu 215 elevi şi Şcoala Gimnazială nr. 24, cu 205 înscrişi. Şi şcolile din comunele periurbane încep să devină tot mai performante, conform solicitărilor. La Liceul Teoretic „David Voniga” din Giroc sunt înscrişi 109 copii, iar la Şcoala Gimnazială Dumbrăviţa sunt înscrişi în clasa pregătitoare 76. La polul opus se situează Liceul Tehnologic Transporturi Auto Timişoara, cu nouă înscrişi şi Şcoala Gimnazială nr. 1, cu 19 elevi.

ANCA TOMA
SIMONA VASI


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

One thought on “În timp ce unele şcoli din Timişoara sunt luate cu asalt, altele rămân cu locurile neocupate

  1. Parintii isi dus copiii aproape de zonele unde lucreaza….zonele industriale…Calea Buziasului, Calea Torontalului…
    Din punctul meu de vedere toate scolile sunt varza…doar ca la scolile 30, 24 si Moisil parintii isi permit sa plateasca meditatii pt ca profesorii sunt sub orice critica, cel putin la 24 unde am unul dinytre copii.
    Eu sunt total nemultumita de sitemul de invatamant, de cum sunt structurate manualele, de ceea ce scrie in manuale si de modul de predare primitiv, ca si acuma 50 de ani….sunt multe de spus referitor la invatamant dar nu aici este locul unde sa spui ceea ce trb facut….

Lasă un răspuns