Temele pentru acasă, obositoare şi stresante

Peste 70 la sută dintre părinţi şi elevi cred că temele pentru acasă sunt obositoare, monotone, dificile şi stresante. Cel puţin acestea sunt rezultatele studiului cu privire la rolul temelor, lansat de Ministerul Educaţiei.

Studiul relevă că cei mai mulţi dintre respondenţii chestionarului recunosc faptul că temele sunt utile pentru elevi, pentru a întări ceea ce s-a predat la clasă, dar că sunt mult prea repetitive şi monotone. Elevii şi părinţii îşi doresc teme diferenţiate, provocatoare, pe care să le rezolve creativ.

Raportul arată că 75-80 la sută dintre cei chestionaţi consideră că temele consumă mare parte din timpul liber al copiilor, conducând la nelinişte, îngrijorare sau chiar stres. Această afirmaţie este susţinută de către părinţi (70,7 la sută) şi de către elevi (67,8 la sută), fiind în ponderi mai ample la liceu şi la gimnaziu, unde şi complexitatea temelor este mai mare.

În privinţa adoptării unui act normativ care să reglementeze rolul temelor pentru acasă şi timpul necesar efectuării acestora, opiniile cadrelor didactice sunt împărţite.

O parte dintre profesori consideră că temele trebuie să beneficieze de o reglementare juridică pentru o raportare la un cadru comun, evitându-se astfel excesele legate de volumul temelor, gradul de dificultate sau timpul necesar efectuării acestora.

La polul opus se situează dascălii care cred că această chestiune trebuie să fie gestionată numai de ei, în funcţie de particularităţile clasei la care predau. Respondenţii susţin că se impune acordarea unei atenţii speciale nu doar tehnicilor de învăţare independentă, care contribuie la formarea unor deprinderi de rezolvare independentă a unor sarcini, ci şi tehnicilor de lucru în echipă, care ajută la dezvoltarea competenţelor de comunicare, negociere şi management al timpului.

Sunt şi alte propuneri care au în vedere nevoia de stabilire a unor teme pentru acasă cu caracter interdisciplinar sau transdisciplinar, alternarea temelor clasice, tradiţionale, cu cele cu caracter practic-aplicativ, legate de viaţa reală, diferenţierea între teme zilnice şi teme cu termen mai lung de realizare (săptămânal, bilunar, lunar, semestrial) pentru formarea şi dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor elevilor legate de managementul timpului.

La studiu au participat 70.952 de respondenţi, dintre care 27.383 părinţi (84%-mame), 32.786 de elevi şi 10.783 de cadre didactice din toate judeţele ţării.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare