„Sensul sculpturii” se deschide cu „Towards exiting a fold” la Kunsthalle Bega

Kunsthalle Bega invită timișorenii astăzi, 25 septembrie, de la ora 18, să descopere „Sensul sculpturii” și să se branșeze astfel direct la actul de creație al sculptorilor români contemporani.

Sunt 16 artiști aduși, în viziunea curatorului Liviana Dan, în acest eveniment co-finanțat de Primăria Municipiului Timișoara și AFCN, care contextualizează sculptura românească la Kunsthalle Bega: Apor – Nimbert Ambrus, Rudolf Bone, Norbert Costin, Teodor Graur, Roxana Ionescu, Adi Matei, Alex Mirutziu, Vlad Nancă, Mihai Olos, Alexandra Pirici, Bogdan Rața, Cristian Răduță, Mircea Spătaru, Patricia Teodorescu, Napoleon Tiron şi Casandra Vidrighin.

Arta expusă la Kunsthalle Bega vine cu reguli practice de folosit în expoziție, după cum arată curatorul: „Sculptura este simplă, briliant economică, veselă și generoasă. Sculptura nu trebuie să fie <<măreață>> în mod permanent. Sculptura are o relație ambivalentă cu instalația și este preocupată de fenomenologie și minimalism, <<dirty>> and <<shiny>> minimalism. Sculptura trece de la dimensiuni fizice, comemorative, la dimensiuni intelectuale, emoționale. Sculptura este o structură determinată prin desen și există în planuri paralele, dar contradictorii”.

„Sculptura poate fi sculptură impecabilă propusă de natură. Dar ca exercițiu intelectual, realitatea nu favorizează niciodată un astfel de scenariu. Sculptura a funcționat mult timp între funcția civică și vocația sacră. Marmură, monument, putere, politică. Vedeai sculptura ca pe o imagine planul – structura – elevația. Sculptura trebuia să reziste limbajului, trebuia să reziste unei critici metaforice și de imagine. Fiecare handicap trebuia transformat într-un avantaj. Considerată literară, limitată, primitivă sculptura ajunge să dețină un rol complex în ideile și fanteziile figurative, moderne, minimaliste. Paradigma sculpturii – prea multă materialitate, prea multă corporalitate, prea multă ambiguitate – a oferit și a susținut multe gânduri pentru instalarea unor teorii despre sculptură.

Vizualul este înlocuit de tactil. Tactilitatea devenind o teorie sistematică evaluată după criterii estetice. (…) Sculptura transcende în materialitate pentru a oferi o experiență pură. (…) Cum poate fi definită într-o manieră contemporană lunga istorie a sculpturii? Cade mitul marmurei. Autonomia formei și angajamentul conținutului sunt contaminate de regulile instalației. Cele două poziții antimonument și antisoclu devin teme recurente. Orice material poate fi înlocuit cu un alt material fără ca intenția să fie schimbată. În ultimul timp, lucrări tot mai surprinzătoare se numesc sculptură: fotografii imense și filme video documentând oceanul, vegetația, gheața, corpul uman, moleculele, plantele din argint, norii și tunelele de lumină și performanța documentând gridul tehnic care primește sensibilitate teatrală… Există un anume sens? Este un prejudiciu vizual? Sculptura umblă cu adevărul ei”, notează curatorul Liviana Dan.

Expoziţia se va deschide astăzi, la ora 18, intrarea făcându-se pe scara exterioară dinspre Piaţa 700. Tot azi, de la orele 19, respectiv 20,30 Alex Mirutziu va susține performance-ul „Towards exiting a fold”, care dramatizează politicile depersonalizării în încercarea de a întreține un corp poros greu de întreținut.

Pe parcursul evenimentului, accesul publicului se va face conform normelor de protecție și sanitare în vigoare.

Lucrările vor rămâne în incinta Kunsthalle până în 24 ianuarie 2021, iar programul de vizitare, cu intrare liberă, va fi de marţi până sâmbătă între orele 12 şi 18.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns