Ruşinea Timişoarei îşi schimbă faţa (galerie foto)

Distrusă de război în secolul trecut și ajunsă aproape în paragină la începutul celui în curs, Gara de Nord din Timișoara reprezintă principala poartă feroviară de intrare atât în orașul de pe Bega, cât și în România, pentru cei care vin din Occident.

Ghinioanele s-au cam ținut lanț de această stație. Intenții de reabilitare și modernizare au existat, dar contractul cu finanțare externă, susținut de Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare a eșuat, iar gara ajunsese o rușine pentru oraș.

După ce au lansat, de-a lungul timpului, o serie întreagă de promisiuni, șefii din transporturi și-au plecat ochii și spre Gara de Nord din Timișoara, iar acum încep să se observe unele îmbunătățiri.

Prima linie de cale ferată spre Timișoara s-a dat în folosință în data de 15 noiembrie 1857, moment ce a coincis cu sosirea primului tren în gara orașului. Întrucât, la început, trenul venea la Timișoara doar de trei ori pe săptămână, gara a fost una modestă, iar în locul ei a fost construită o magazie, în anul 1857. Foarte aproape a fost construită o nouă gară, care, în anul 1897, avea să fie și ea dărâmată.

În locul ei s-a ridicat alta, mult mai modernă pentru perioada respectivă, cu linii noi, una dintre cele mai frumoase gări din zonă. Întreaga construcție a costat, la vremea respectivă, aproape patru milioane de coroane.

La începuturile sale, gara a fost numită Josefstadter Bahnhof sau Jozsefvaros Indohaz, adică ”gara din Iosefin”, datorită cartierului în care este situată. Numele i s-a schimbat în anul 1919, după unirea Banatului cu România și instaurarea administrației românești la Timișoara, aceasta devenind Gara ”Domnița Elena”, nume pe care l-a purtat până la Al Doilea Război Mondial. După cum arată fotografiile de epocă, clădirea era construită cam în același stil cu gara din Arad, care a avut norocul să supraviețuiască războiului și să fie reabilitată de curând.

Războiul a lăsat urme adânci în istoria Gării de Nord din Timișara, care a fost bombardată și avariată foarte serios. Ulterior a fost refăcută, însă fără să se țină seama de vechea ei arhitectură. În anul 1976, gara a fost reconstruită aşa cum arată în prezent.

 

A ajuns rușinea Timișoarei

De mai mulți ani, Gara de Nord ajunsese un fel de refugiu al boschetarilor, un spațiu plin de mizerie, urât mirositor, în care nu puteai găsi nici un pic de confort. Tot ce-și puteau dori călătorii sosiți în respectiva clădire și pe peroane era să plece cât mai repede. Aflat în conflict cu firma care trebuia să reabiliteze gara, CFR-ul nu putea investi alte sume, astfel că totul a fost lăsat în voia soartei.

 

Parcă se observă ceva

Autoritățile au început să fie mai atente la ceea ce se întâmplă în preajma gării. Poliția face periodic raiduri și îi strânge pe oamenii fără căpătâi, iar CFR investește în reparații. Locul buticurilor înghesuite, cu marfă îndoielnică, a fost luat, în mare parte, de un supermarket. Clădirile au fost zugrăvite și, cel puțin pe dinafară, arată civilizat.

Cu privire la finanțările de care va avea parte infrastructura de transport din vestul țării, oficialii din Ministerul Transporturilor au anunțat, cu trei luni în urmă, că Gara de Nord din Timișoara va fi inclusă într-un proiect cu finanțare europeană care cuprinde 47 de stații CFR, cu valoarea totală de 82 de milioane de euro.

Regionala Timișoara are șase stații în acest proiect: Timișoara, Caransebeș, Băile Herculane, Orșova, Simeria și Petroșani. Deocamdată, Gara de Nord are parte de reamenajarea holului de la intrare cu piatră naturală și uși cu fotocelulă, o investiție de două milioane de lei, aflată în plină desfășurare, care ar trebui să fie terminată în luna septembrie. Poate ne va fi mai drag să intrăm în gară și chiar să mergem cu trenul…


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

7 Răspunsuri “Ruşinea Timişoarei îşi schimbă faţa (galerie foto)

  1. In plus de cele mentionate in articol , tot spatiul dintre linii apartinind de Gara de Nord , este plin de Ambrozia , o buruiana foarte toxica , puternic alergenica , ptr eradicarea careia nu s-a luat nici o masura . Aviz direcorului Regionalei CFR Timisoara.

  2. ce diferenta intre ce or facut austro/ungarii si ce au facut comunistii nostri. Ca le era greu sa o faca la loc cum o fost…. Rusine!!

  3. aveau dreptate cfr-istii adevarati care ziceau ,”pacat ca nemtii nu au bombardat Gara de tot” ,numai asa erau sanse sa avem si noi o Gara ,care sa reprezinte Capitala Banatului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare