Președinții de bloc se pregătesc să dea bir cu fugiții! O modificare legislativă pune pe jar conducerea asociațiilor de proprietari din Timișoara

intretinere 1

Greu de găsit un spațiu în care să fie nelipsit, vorba lui Topîrceanu, vreun „lung prilej de vorbe și de ipoteze“, așa cum stau lucrurile în cazul asociațiilor de proprietari din Timișoara și nu numai. Ce-i drept, n-ai cum să mulțumești pe toată lumea, dar parcă niciunde acest lucru nu se manifestă atât de pregnant ca în condominiile care reunesc uneori zeci de apartamente și de proprietari.

Dincolo de neînțelegerile dintre vecini, un of al domiciliaților la bloc este comun. Dintotdeauna, lista de cheltuieli a stârnit discuții. Rar afli asociație în care un locatar sau mai mulți nu se plâng că li se calculează greșit consumul de apă sau de energie termică, că unora li se adăugau părţile comune, altora nu, că de fapt administratorul n-are habar să calculeze costul întreținerii sau că îi favorizează pe unii proprietari, în detrimentul altora. Pentru a se pune capăt disputelor, parlamentarii au votat o lege care ar trebui să elimine neînţelegerile şi să readucă liniştea în blocuri.

Modul de calcul al cheltuielilor, afișat obligatoriu

„Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat proiectul de lege prin care asociaţiile de proprietari, prin preşedinte şi administrator, sunt obligate să afişeze, lunar, la vedere, lângă lista de plată a cheltuielilor, modalitatea de calcul a cheltuielilor de întreţinere pentru fiecare apartament. Aceasta va conţine sumele care formează totalul de plată al proprietarilor, respectiv modul de calcul şi repartizarea acestor cheltuieli către proprietari”, a anunţat preşedintele Uniunii Asociaţiilor de Proprietari, Florica Ganea.

Până aici, toate bune și frumoase, dacă, la fel ca Legea locuinței și ca multe acte normative aflate în vigoare sau în curs de aprobare, proiectul, aflat deja pe masa președintelui Klaus Johannis pentru promulgare, n-ar păcătui prin ambiguitate.

Când mai binele e dușmanul binelui

„În sfârșit, românii vor afla modalitatea de calcul în urma căreia au rezultat sumele lunare de plată, în cazul fiecărui proprietar de apartament. Legea 230/2007, care se referă la organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, a fost modificată, adăugându-se această prevedere prin care se transparentizează modul de funcționare al unei asociații de proprietari. Modalitatea de plată va conține și va arăta explicit toate costurile și sumele care formează totalul de plată al proprietarilor. Astfel, cetățenii vor fi mai bine informați cu privire la plățile pe care urmează să le facă. Sper ca, de acum înainte, lucrurile să fie mai clare, iar oamenii să nu mai aibă semne de întrebare atunci când vine vorba de sumele pe care trebuie să le plătească la întreținere“, saluta una dintre membrele Camerei Deputaților modificarea Legii asociațiilor de proprietari, pe deplin mulțumită de produsul finit al parlamentarilor, care au votat în covârșitoare majoritate pentru modificarea Legii 230 (au fost doar două abțineri).

De partea cealaltă, însă, inițiativa a fost receptată taman pe dos, având un efect care nu face decât să întărească valabilitatea zicalei potrivit căreia mai binele este dușmanul binelui. Și așa greu de găsit în ultima perioadă, președinții de bloc se pregătesc să dea bir cu fugiții din funcție, urmare a noilor prevederi.

Sperietoarea amenzii de 30 de milioane

„În actuala sa formă, proiectul îi bagă în ceață pe cei din conducerea asociațiilor. Modul de calcul al cheltuielilor e un termen general, nimeni nu știe ce trebuie afișat de fapt. În mod firesc, atunci când îi iei banul omului, trebuie să îi explici și pentru ce plătește, dar legea modificată nu precizează cu exactitate ce este obligatoriu de afișat. Se afișează facturile, contractul, dacă ai făcut licitație sau nu, se prezintă textul Hotârârii de Guvern nr. 1.588? Nu se specifică niciunde ce trebuie afișat de fapt“, arată Petru Olariu, cel aflat în fruntea Federației Asociațiilor de Locatari Timișoara. Ambiguitatea textului legislativ nu e însă decât vârful aisbergului, deoarece în proiectul de modificare se stipulează negru pe alb că „neîndeplinirea acestor obligaţii se sancţionează cu amendă de la 500 la 3.000 de lei“. O prevedere care a băgat spaima în președinții de bloc din Timișoara.

„Nu-mi ajunge tot peretele!“

„Domnule dragă, eu sunt președinte în mod voluntar, președinte, așa, onorific. Nu iau nici un ban pentru funcția asta. Cum să plătesc 30 de milioane de lei (n.r. – 3.000 RON) pentru că n-am afișat… ce? Că nici nu știu ce trebuie afișat. Păi dacă înșir numai textul lui 1.588 (Hotărârea de guvern cu acest număr, având ca obiect aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari), nu-mi ajunge tot peretele parterului, necum avizierul!“, se plânge președintele de asociație dintr-unul din blocurile-turn de pe Calea Șagului.

Dacă președintele aprobă, rămânem fără președinți

Dacă până acum nu se prea înghesuiau mulți să se înhame la o funcție nu întotdeaua remunerată, căci nu toate asociațiile de proprietari au prevăzută pe lista de cheltuieli o indemnizație pentru președinte, există toate premisele ca, în noile condiții, președinții de bloc să reprezinte o pasăre rară.

„Am înaintat, atât FALT cât și Liga Habitat, observații la textul inadecvat al proiectului de lege, arătând că, în acest ritm, vom rămâne fără președinți de bloc. Legea modificată a fost aprobată însă și de Senat, a trecut și de Camera Deputaților, care a fost factor decizional“, arată Petru Olariu.

Reiese așadar că cei din conducerea asociațiilor de proprietari sunt la mâna lui Johannis și, dacă președintele aprobă legea, riscăm să rămânem fără președinți.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

7 thoughts on “Președinții de bloc se pregătesc să dea bir cu fugiții! O modificare legislativă pune pe jar conducerea asociațiilor de proprietari din Timișoara

  1. Vai…vom ramine fara presedinti! Vom fi pedepsiti pt. ca cerem mai multa transparenta, am vrea sa stim, daca nu deranjam, cu ce sistem de calcul s-a ajuns la acele rezultate, care ar fi totalul de repartizat tuturor, cu ce criterii? O impartire, o inmultire poate si o scadere… Si daca ei se supara si pleaca nu mai exista birouri de contabilitate (cu plata, evident) care sa faca doua calcule! Chiar asa am ajuns?

  2. Prrsedinta de la asociatia 44 din Drobeta- Turnu Severin nu va pleca pentru ca are un salariu de 1400 roni si nu pleacă ca stie ia cum face si ia banii tot de la proprietari. Cite sesizari i..am facut nimeni nu a luat masuri plătim si nu stim ce plătim

  3. nu este vorba ca pleaca presedinti. el este ca sa functioneze asociatia cum trbuie. eu sunt presedinte la o asociatie de proprietari ,vreau sa nu mai fiu ,dar am fost reales. calculul pentru liste este foarte simplu dar cand trebuie sa explici ( dupa ce a fost afisat la avizier) la 165 de apartamente in fiecare luna ….. legea nu e citita de toata lumea si nici inteleasa si explici o data, de doua , de trei ori…… iti vine sa pleci cand ai de aface cu toti cunoscatorii . iar cum spunea cineva ca angajaja firme pentru calcul sa vada ce sume de bani cer acestea , apropoo eu am indemnizatie de 210,00ron

  4. licitatile nu se tin,pentru ca presedintele si administratorul angajeaza lucrarii cu firme in care apartamentele dumnealor sunt inzestrate de aceste firme gratuit.Vezi firma de gaze,firma de apometre,firma de izolatii,etc.Cind intarca VACA nu le mai convine nimic.Cei doi trebuie sa primeasca BONUSURILE ?.Daca ai curajul sa ceri explicatii,intra in actiune grupul de presiune format din ai lor sustinatorii care i numeri pe degete ,care leau dat aprobare sa-si faca firme in apartamente,sa se debranseze de la caldura si consumind suficiente gaze la aragaz,etc. Sa le fie rusine lor si famililor lor.

    1. pai cum sa faca licitaii???? daca la licitatie castiga administratoru din capatul celelat al orasului, cum sa mearga acolo lumea sa plateasca???? doar cei care isi iau repnsabilitatea de presedinte, stiu cu ce se maninca

  5. Asociatiile de proprietari trebuie desfiintate. Acestea au devenit surse de venit ilicit pentru administrator, presedinte si cenzor, care se asocieaza intr-o gasca de hoti, care escrocheaza locatarii.
    Sunt sprijinite de functionari de la primarie, care-si primesc partea de la administrator si presedinte.
    Daca o asociatie da in judecata un locatar pentru neplata cotelor de intretinere, judecatorul nu-ti da dreptate, protejeaza asociatia si pierzi la sigur.Judecatorul, desi este un proces civil, cind ajungi in fata lui in calitate de parat, te priveste si te trateaza ca pe ultimul om, ca pe un infractor.
    Unii judecatori au probleme psihice, ar trebui sa li se faca un control psihiatric periodic, sunt si ei oameni si se imbolnavesc si ei.
    O spun din propria experienta.

  6. Din pacate, in 99% cazuri, asociatiile de proprietari sunt formate din gasti care se aleg intre ei astfel incat pe langa salarii nemeritate, in cardasie cu administratorul si niste firme de apartament excrocheaza locatarii de buna credinta.
    O metoda practicata in Bucuresti este prin facturi false, imprimate cu firme fictive. O metoda mai noua este asa zisa dezinsectie saptamanala, facuta cu apa chioara. Facturile pentru solutia care ar trebui folosta la adevarata dezinsectie fiind false.
    In toate cazurile de frauda, principalul pion este CENZORUL, in complicitate cu PRESEDINTELE si ADMINISTRATORUL !
    Noua lege, asa cum este facuta, nu va rezolva problema ! BA din contra.Pornind de la sloganul ” stapanul face sluga hoata ” multi proprietari, profitand de lipsa contoarelor de gaze pe apartament, au improvizat sisteme de caldura. Consumul total este impartit inechitabil, ” smecherii ” beneficiaza si fraierii platesc !
    Metoda cat de cat eficienta ar fi ca in cadrul primariilor sa se infiinteze o comisie de verificare gen ” expertiza contabila si juridica”, in care sa fie verificate toate documentele asociatiilor, in mod gratuit, urmand ca cei gasiti vinovati sa suporte, pe langa rigorile Legii si plata acestora.
    Deasemenea ar trebui data o Lege pentru plafonarea indemnizatiilor, Este inadmisibil ca o casiera, care lucreaza mahimum 6-8 0re pe saptamana sa primeasca 1500 lei noi ( inclusiv taxele ) Deasemenea, plafonarea salariilor presedintelui s in special cenzorului.
    Avand in vedere experienta fiecarui proprietar din blocurile respective, se pot aduce si alte imbunatatiri pentru convietuirea intr-un climat de cinste.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *