Premiera “Dănilă Prepeleac” încheie stagiunea la “Merlin”

Teatrul pentru Copii și Tineret “Merlin” împlinește în acest an 70 de ani de activitate. Mândră de legătura pe care reușește să o stabilească și să o păstreze cu fiecare nouă generație de copii, instituția timișoreană adaugă la repertoriul curent încă un nou spectacol după un titlu extrem de cunoscut în literatura română pentru cei mici.

 Premiera spectacolului “Dănilă Prepeleac” aduce o bucurie tuturor celor care îndrăgesc poveștile lui Ion Creangă, dintre care foarte multe au prins viață pe mica scenă de la “Merlin”.

“Au trecut 17 ani de la ultima montare cu același titlu, realizată la noi de regizoarea Alina Hiristea, și iată că, la finalul acestei stagiuni,   Traian Șoimu, aflat la prima colaborare cu echipa «Merlin», vine cu o propunere inedită, un pariu teatral pe care suntem siguri că îl va câștiga în fața publicului. Este vorba de un spectacol nonverbal, o provocare în adevăratul sens al cuvântului, date fiind implicațiile filosofice ale textului.

Inspirată din folclorul românesc și cu corespondențe în cel european, povestea lui Creangă se structurează în jurul a două nuclee. Primul  îl are în centru pe Dănilă, un țăran sărac și de o prostie absolută, ilustrată prin faptul că, în schimbul unor boi de toată frumusețea, el ajunge să stăpânească, după o serie de trocuri dezavantajoase, doar o pungă goală. Cel de-al doilea nucleu prezintă aventurile lui Dănilă într-o pădure stăpânită de o oaste de diavoli, unde personajul nostru reușește să supraviețuiască mai multor peripeţii, prin păcălirea dracilor. În final, Dănilă dă dovadă de o istețime deosebită, reușind să rămână cu o avere uriașă oferită de însuși Scaraoschi.

Cum se deșteaptă, în cele din urmă, Dănilă?

Prin numeroase încercări care îi conferă experiență de viață și, implicit, mai multă minte. Spectacolul gândit de Traian Șoimu se desparte, la un moment dat, de textul clasic,  uimindu-ne prin soluțiile scenice neașteptate.

«Am imaginat totul ca un mecanism viu, pornind de la premisa că o păpușă/marionetă/jucărie poate prinde viață prin simpla intenție creatoare a celui care o mânuiește. De aici s-a născut  o întrebare:  în ce măsură un obiect inanimat, dar mânuit (deci acționat prin impuls creator), poate primi conștiință de sine și ce consecințe poate avea acest fapt asupra universului creat?», ne lămurește regizorul.

În lumea lui Traian Șoimu, mânuitorii sunt la rândul lor niște păpuși, supuși aceluiași angrenaj și acelorași dileme morale. În această lume Binele și Răul coexistă într-o armonie teleologică, iar banul primează în virtutea unui sistem pe care noi, oamenii, l-am creat. Păpușariipăpuși capătă și ei conștiință, observă, reflectă și se revoltă împotriva mecanismului aparent de nezdruncinat. Alegerea este simplă și o putem realiza în orice moment, pentru a ne elibera: frică sau iubire. Pentru Dănilă, oscilația este între bani și menirea divină (care ajunge să i se releve tocmai din cauza lipsei banilor)”, subliniază Daniela Creţu, secretar literar la Teatrul “Merlin”.

Scenografia spectacolului și sculptura extrem de frumoasă a păpușilor și a elementelor de decor este realizată de Fehervari Zsolt, muzica foarte inspirată e gândită de compozitorul Daniel Simion, iar ca asistentă de regie o regăsim pe Corina Dohanici. Din distribuție fac parte: Cristian Brătoiu, Octavia Petrișor, Luana Uncruțiu și Raluca Grumăzescu. Premiera va avea loc mâine, la ora 11, când copiii mai mari de şapte ani vor putea urmări, timp de 65 de minute, peripețiile lui Dănilă Prepeleac.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns