Pacienții nu sunt satisfăcuți de spitalele timișene

Niciuna dintre unitățile sanitare timișene nu se regăsește în top zece, realizat de Observatorul Român de Sănătate, pe baza chestionarelor de satisfacție ale pacienților. În clasamentul privind calitatea serviciilor medicale oferite, Spitalul Clinic de Obstretică-Ginecologie ”Cuza Vodă” din Iași este pe primul loc, 87,82 la sută dintre bolnavii chestionați declarându-se mulțumiți de serviciile prestate.

La o diferență foarte mică, pe locul doi și trei, se situează Spitalul Clinic de Recuperare Cluj-Napoca (86,85 la sută) și Spitalul Clinic de Obstretică-Ginecologie ”Dr I. A. Sbarcea” Brașov (86,82 la sută). Topul spitalelor foarte curate este condus de Institutul Inimii ”Niculae Stăncioiu” Cluj-Napoca, 92,27 la sută din respondenți declarându-se extrem de mulțumiți de curățenia din această clinică. Pe locurile doi și trei se află Spitalul Clinic de Nefrologie ”Carol Davila” (91,63 la sută) și Spitalul Clinic de Urgențe Oftalmologice (91,33 la sută), ambele din București.

Realizatorii raportului atrag atenția asupra faptului că statul român judecă și recompensează financiar performanța spitalelor publice în special din punct de vedere cantitativ (numărul și complexitatea cazurilor tratate), dar nu și calitativ (satisfacția pacienților sau calitatea vieții după tratamentul în spital).

Satisfacția pacienților cu privire la calitatea serviciilor medicale primite este unul dintre indicatorii importanți, care arată performanța reală a unui spital. Până la sfârşitul anului 2016, acest indicator era profund viciat în România prin modalitatea sa de colectare (bolnavii completând fișele în unitățile sanitare în timpul internării), susține colectivul Observatorului Român de Sănătate.

Odată cu introducerea chestionarului electronic, rezultatele se apropie mai mult de realitate, adaugă aceștia, precizând că pentru a elimina influențele externe asupra rezultatelor, Ministerul Sănătății a introdus în noiembrie 2016 un nou mecanism de măsurare a satisfacției pacienților. Astfel, după externare, pacienţii sunt contactaţi telefonic (la numărul transmis în platforma informatică a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate) prin SMS pentru a răspunde unui chestionar cu nouă întrebări cu privire la experienţa din spital.

Chestionarele au fost completate de 122.423 de pacienţi din toate spitalele din România, în perioada decembrie 2016 – ianuarie 2018, în cadrul unui studiu care şi-a dorit să reflecte realitatea din unităţile medicale româneşti, modul în care sunt trataţi pacienţii şi calitatea serviciului medical.

În urma studiului, specialiștii au ajuns la concluzia că peste o cincime din pacienţii internaţi sunt nemulţumiţi sau foarte nemulțumiţi de curățenia din spitale, același procent fiind reprezentat de cei care au fost nevoiţi să își cumpere medicamente sau alte materiale sanitare din banii proprii pe perioada spitalizării. Mai mult, unui număr de 4.798 bolnavi li s-au solicitat bani sau atenții de către personalul medical. Cu toate acestea, opt pacienți din zece sunt mulţumiţi sau foarte mulţumiţi de activitatea şi implicarea medicului care i-a îngrijit.

Observatorul Român de Sănătate a realizat topul ruşinii – cele mai mari spitale pentru care părerea şi satisfacţia pacienților nu contează (zero chestionare completate într-un an): Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova, Spitalul Clinic de Urgenţă Floreasca Bucureşti, Spitalul Judeţean de Urgenţă Târgu-Jiu, Spitalul Judeţean de Urgenţă Buzău, Spitalul Judeţean Tulcea, Spitalul Municipal de Urgenţă Roman, Spitalul Clinic CF Nr. 2 Bucureşti, Spitalul Municipal Sighetu Marmaţiei, Spitalul Clinic de Recuperare Iaşi, Spitalul Clinic CF Cluj-Napoca.

Realizatorii studiului atrag atenția că este îngrijorător de mic numărul de spitale care introduc datele de contact ale pacienţilor în platforma electronică a CNAS pentru ca pacienţii să primească prin SMS chestionarul de satisfacţie. Peste 20 la sută din unităţile sanitare nu au introdus în sistem nici măcar un pacient, iar 82 la sută au introdus datele de contact pentru mai puţin de cinci la sută dintre pacienţii externați. Doar 64 de spitale au avut un număr suficient de chestionare completate pentru a obţine rezultate relevante statistic și au fost incluse în topurile pozitive din acest raport.

La nivel național, 277 de unități nu au avut suficiente chestionare completate. Din cauza netransparenţei şi lipsei de implicare a managerilor, este imposibilă măsurarea statistic relevantă a satisfacţiei pacienţilor din aceste spitale, conchid realizatorii raportului Observatorului Român de Sănătate.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Un raspuns la “Pacienții nu sunt satisfăcuți de spitalele timișene

Lasă un răspuns