Omerta la Muzeul de Artă Timișoara. Cârpeli de ultim moment și informații publice băgate sub preș
Improvizații pe ultima sută de metri, lipsă de transparență în privința cheltuirii banului public și, implicit, punerea în pericol a vizitatorilor, a personalului și a exponatelor – asta este caracterizarea pe scurt a ceea ce se întâmplă în aceste zile la Muzeul Național de Artă din Timișoara.
Joi, 9 februarie, s-a muncit până târziu în noapte la muzeu, pentru a monta rapid senzori de fum și alarmă la incendiu, pentru a schimba extinctoare expirate, senzori și alte componente de siguranță și securitate a obiectivului și a persoanelor care trec pragul instituției de cultură din Piața Unirii, numărul 1.
Curios, vineri, 10 februarie, ISU “Banat” precizează, printr-un comunicat de presă, că “pentru buna desfășurare a evenimentului (17 februarie 2023, începând cu ora 16, în Piața Unirii – deschiderea oficială a evenimentelor din programul „Timișoara 2023 – CAPITALĂ EUROPEANĂ A CULTURII” – n.r.), specialiștii din cadrul Inspecției de Prevenire au desfășurat controale de prevenire și activități de informare preventivă la toate locațiile unde se vor organiza evenimente cu public numeros.
Totodată, au fost distribuite materiale care conțin reguli de comportare în situaţii de urgenţă și măsuri de prevenire a incendiilor. Scopul activităților a fost de a veni în sprijinul organizatorilor, astfel încât, prin remedierea deficiențelor constatate în timp util, sa fie redus riscul producerii incendiilor. I.S.U. Timiș a dispus unele măsuri pentru a preîntâmpina producerea unor evenimente negative care pot pune în pericol viața și bunurile cetățenilor”.
Ceea ce înseamnă că reprezentanții ISU Banat au fost în control și la Muzeul de Artă. Acolo unde, cu o zi înainte de control, butoanele de alarmă la incendiu nu erau încă montate, la fel senzorii de detecție a fumului (cu excepția demisolului, unde acestea există de mai mult timp), extinctoarele portabile, se lucra și la gurile de hidrant, iar alte elemente de stingere a focului zăceau aruncate prin colțuri – toate, la fel ca și alte lucrări în curs, nedelimitate fizic în niciun fel.
Fără diferențe între spațiile expoziționale și cele de șantier, pentru un bilet de 20 de lei, orice vizitator putea admira expoziția lui Paul Neagu și pe cea a lui Belu-Simion Făinaru, în acorduri de bormașină, ciocane, acompaniate de praf, fire atârnate din tavan sau ieșite din pereți – cam tot tacâmul unei investiții sau al unei amenajări “în forță”, pentru evenimentele de săptămâna viitoare, dar mai ales pentru controalele de dinainte de eveniment, realizate de ISU, Poliție, SPP, STS și alte instituții care se ocupă de siguranță sau de protecția și paza cetățenilor, dar și a zecilor de ambasadori și înalți demnitari români și străini care vor fi prezenți la Timișoara.
Referitor la colecția Brauner, al cărei vernisaj va avea loc la festivitatea de deschidere a TM2023 – CCE, prin expoziția „Victor Brauner: invenţii şi magie”, nu vă putem spune valoarea exponatelor, din cauza lipsei de comunicare a managerului insitutuției, Filip Petcu. Faptul că unele exponate vin chiar de la Centre Pompidou Beaubourg nu este un secret. Cum nu e un secret nici că valoarea este cu 6 “zero”-uri în euro, conform site-urilor de specialitate.
Paza transportului și a descărcării colecției la muzeul timișorean a fost asigurată de către Direcţia de Prestări Servicii Timiş, care se subordonează CJT. Ce am constatat în teren este că exponatele colecției Brauner au fost temporar depozitate într-un spațiu de la etajul 1 și “securizate” cu un banal lacăt prins în balamale cu șuruburi de o ușă veche, din lemn.
Mai trebuie spus că în senzorii de temperatură interioară indicau 15-16 grade Celsius, iar umiditatea, în jurul a 45-50%. Asta din cauză că instalațiile portabile pentru menținerea temperaturii și umidității sunt din cele destinate uzului casnic și nu fac față la suprafața și volumul spațiilor din Palatul Baroc. Lucru confirmat chiar de către angajați ai instituției, care stau câte opt ore în frig, îmbrăcați cu haine groase – prezentare ideală pentru un muzeu de artă.
Despre disfuncționalitățile sistemelor de supraveghere video, ale celor antiefracție și de securitate la incendiu am mai scris vom reveni. Ce putem spune cu certitudine este că Muzeul a achiziționat, la data de 22 septembrie 2022, prin procedură simplificată de achiziții publice, un “sistem de supraveghere video CCTV si sistem antiefractie+control acces+cablaj wi-fi”, cu suma de 890.226 de lei, adica 183.552 de euro. Tot prin procedură simplificată s-a achiziționat, la data de 11 martie 2022, un serviciu de “proiectare instalație de securitate la incendiu”, la prețul de 104.571 de lei, adică 21.561 de euro.
CITEȘTE ȘI: La școală, ca-n pădure! Frig în clase, la liceele Carmen Sylva şi Lenau
Managerul Muzeului de Artă, Filip Petcu, a refuzat să răspundă, până la ora publicării acestui material, solicitărilor verbale și celor scrise, adresate de către publicația noastră, solicitări menite să se facă publice funcționalitățile și disfuncționalitățile sistemelor. Acestea, în condițiile în care instituția găzduiește, temporar sau permanent, exponate de mare valoare și se așteaptă, în contextul TM2023 – Capitală Europeană a Culturii, la un număr mare de vizitatori.
Vom reveni.
„un serviciu de “proiectare instalație de securitate la incendiu”, la prețul de 104.571 de lei, adică 21.561 de euro.”
Proiectul este o gluma de prost gust. L-am avut in mana.
Executia poate ar fi ajuns la 20.000 euro, cu echipamente performante conform EN54.
Banii de care numai dl.director stie cum s-au cheltuit.
intrebati-l cate oferte a avut. In afara de cea a domnului Ciontu.
Orice institutie publica este obligata pe site ul propriu sa detina o rubrica denumita achizitii publice unde ar trebui sa se regaseasca aceste informatii, cbiar si caietele de sarcini aferente oricarei proceduri de achizitii , justificarea costului estimat al achizitii impreuna cu justificarea necesitatii achizitionarii lui .
Cjt ul are pe site ul propriu aceasta rubrica si poate fi consultata de catre oricine.
Daca dvs ati vazut acel proiect inseamna ca receptia a fost facuta, cjt ul este obligat sa trimita un membru sau 2 la receptie , daca ei au fost multumiti de acel proiect si au semnat receptia lui , institutiile competente sa isi faca datoria.
managerul este un politruc semidoct! In conditiile cand datorita pandemiei s-a decalat cu 2 ani intregul program si abia in martie – septembrie 2022 sa achizitioneze sisteme de supraveghere, antiefractie si securitate la incendii spune totul. Mai sunt cateva ore dar totul este varza. Cat despre securitatea lucrarilor inchise in spatele unui lacat chinezesc de talcioc ce a costat 5 lei asta denota ‘profesionalismul’ unor impostori. Nici un muzeu din lume nu isi va trimite lucrarile in aceste conditii! La muzeul de arta din Unirii pentru specialistii lu’ peste prajit conditiile de climatizare, filtrare a aerului si de securitate sunt niste notiuni SF