O nouă premieră națională a Timișoarei, blocată prin contestație

tramvai 1 1

Municipalitatea timişoreană a reluat licitația pentru achiziția de tramvaie noi, după eșecul celei de anul trecut, în urma căreia nu s-a înregistrat nici o ofertă.

Motivul pentru care nici o firmă nu a participat la procedură l-a constituit cerința din caietul de sarcini pentru o autonomie de cel puțin 60 de kilometri pentru tramvaie. Noul demers de achiziție pretinde o autonomie de circulație de doar zece kilometri și se pare că firmele de profil vor încerca să prindă acest contract.

Tramvaie cu baterii

Autonomia este un concept destul de nou în fabricarea tramvaielor, vehiculele putând fi utilizate și în cazurile în care se derulează diverse lucrări, există pene de curent sau se defectează sistemul de alimentare. Tramvaiele cu baterii circulă deja în alte orașe europene precum Sevilla (Spania) dar, deocamdată, Timișoara este singurul oraș din România care a inițiat o asemenea achiziție, fiind astfel aproape de a înregistra o nouă premieră la nivel naţional.

Ofertele pentru tramvaiele cu baterii sunt așteptate până la data de 8 aprilie, iar pentru început vor fi cumpărate 16 bucăți, la care se pot adăuga alte 24, la circa 2,5 milioane de euro fiecare. Dacă se merge pe varianta cumpărării a 40 de tramvaie, primăria pune la bătaie o sumă importantă, de aproape 100 de milioane de euro.

S-a intrat sau nu în blocaj?

Deocamdată, și cea de-a doua licitație pentru tramvaiele cu baterii a început cu stângul, întrucât firma din Pașcani care a reabilitat o parte din tramvaiele Armonia și care se află în proces cu Primăria Timișoara a depus o contestație, astfel că achiziția a fost blocată la câteva zile după lansare. „Electroputere” Pașcani a depus contestaţie direct la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, reclamând greșeli și neclarități în caietul de sarcini.

Firma contestă aproape tot, adică termenul de livrare, recepția, plata și garanția pentru cele 16 tramvaie. În aceste condiţii, procedura de achiziţie a mijloacelor de transport în comun a fost blocată.

Primarul Nicolae Robu spune, însă, că procedura continuă: „Acum este perioada de clarificări, unii au catadicsit să depună direct contestație, nu cerere de clarificare.

Nu mă amestec în licitații, din principiu, niciodată. Ea își va avea cursul conform legii. Ofertele pot fi depuse și vom vedea când se dă rezoluția pe contestație la Comisia Națională de Soluționare a Contestațiilor”.

Trotinete electrice

Un alt demers pentru ca transportul public să se bazeze mai mult pe curent electric și nu pe motorină îl constituie achiziția de trotinete electrice.
Pentru 25 de astfel de mijloace de deplasare primăria a semnat anul trecut contractul cu o firmă din Craiova, iar pentru ele vor fi amenajate trei stații în subordinea STPT, de unde vor putea fi închiriate pentru câte două ore. Acesta este doar începutul, urmând și cumpărarea de segway-uri.

44 de autobuze electrice

La toate acestea se adaugă cele 44 de autobuze electrice pentru care Ministerul Dezvoltării a declanșat procedura de achiziție, astfel că, în câțiva ani, Timișoara ar putea avea mijloace de transport public noi și nepoluante.

Mai puțină poluare, dar când?

Din păcate, nu este pentru prima oară când licitațiile pentru obiective de interes public organizate de autoritățile române sunt blocate prin diverse posibilități pe care legea le permite, dar care nu duc, de cele mai multe ori, decât la amânări.

Cu toate acestea, normele legale nu au fost, până în prezent, ajustate în așa fel încât să nu împiedice progresul atât de necesar în România. Abia după finalizarea procedurilor de achiziție publică aflate în desfășurare, prin care parcul auto al Societății de Transport Public din Timișoara va fi înnoit, există perspective ca orașul de pe Bega să fie mai puțin poluat.

În ce măsură, însă, locuitorii vor apela la transportul public în defavoarea autoturismelor rămâne de văzut și nu depinde doar de cumpărarea unor autobuze, tramvaie și trotinete electrice, ci și de capacitatea municipalității de a le face atractive pentru public.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

2 thoughts on “O nouă premieră națională a Timișoarei, blocată prin contestație

    1. Problema nu e asta, problema e că articolul nu are nici o legătură cu realitatea. Cea de-a doua licitație pentru achiziția de tramvaie noi în Timișoara a fost deblocată, după ce CNSC a respins contestația depusă de firma Electroputere VFU. CNSC a respins în 22 februarie contestația depusă de firma din Moldova, deci era destul timp pentru ca, chiar și domnișoara DD, să afle de respingerea contestației și să nu ne-o vîndă ca noutate !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *