Ecuații bugetare dificile pentru comunele mici din Timiș

Ecuații bugetare dificile pentru comunele mici din Timiș

Ecuații bugetare dificile pentru comunele mici din Timiș.

În pofida unei incontestabile sporiri a gradului de autonomie locală, majoritatea covârșitoare a celor 3.040 de comune și orașe fără statut de municipiu din țara noastră își folosesc cea mai mare parte a resurselor bugetare, în continuare, pentru menținerea în funcțiune a aparatului administrativ local.

Secțiunile de funcționare ale bugetelor comunale și mic-orășenești reprezintă, foarte frecvent, mai mult de 85 la sută din totalul resurselor financiare, chiar și în condițiile în care, de aproape două decenii, veniturile unităților administrativ-teritoriale de bază obținute din taxe și impozite locale sunt completate cu cote rezervate prin lege din taxa pe valoarea adăugată și din impozitul general pe venituri.

Nimic surprinzător, la urma urmei, întrucât, chiar și dacă localitățile de bază ar beneficia de totalitatea sumelor încasate de fisc pe teritoriul lor, acestea ar putea acoperi doar în rarisime cazuri necesarul de finanțare, în condițiile în care au un număr mic de locuitori, deci o bază de impozitare foarte restrânsă.

Spre exemplu, comuna timișeană Victor Vlad Delamarina, de la sud de municipiul Lugoj, o unitate administrativă cu doar puțin peste 2.500 de locuitori, grupați în șapte sate (dintre care unul la nivel de cătun), dispune pentru acest an de un buget, recent adoptat de consilierii locali, cifrat la 6,51 milioane de lei, din care impozitele pe proprietate (846 de mii de lei), cotele defalcate din TVA (1,64 milioane) și din impozitul pe venit (512 mii) și celelalte resurse proprii asigură un onorabil, totuși, grad de 55 la sută din alimentarea vistieriei comunale – diferența provenind de la bugetul județean sau de la cel central, pe bază de algoritm administrativ sau prin programe de investiții.

Însă, în condițiile în care, o dată cu transferul unor resurse tot mai mari către autoritățile locale, acestea au primit și tot mai multe responsabilități, resursele locale de la o comună de rangul celei prezentate aici drept exemplu ar putea acoperi strict costurile cu aparatul administrativ, iar uneori nici atât.

CITEȘTE ȘI: Actul sexual cu un minor sub 16 ani, cu sau fără consimțământul acestuia, va fi considerat viol

La Victor Vlad Delamarina, ierarhia capitolelor de cheltuieli bugetare este următoarea: 2,23 milioane de lei – pentru autoritățile publice; 1,7 milioane – pentru asistența socială; 1,1 milioane – pentru cultură; 787 de mii – pentru dezvoltare locală; 707 mii – pentru transport; 436 mii – pentru protecția mediului; 311 mii – pentru învățământ.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *