Drumarii bănățeni au rămas cu solnița goală

Pentru a nu fi luați pe nepregătite, ca odinioară, de omătul aferent sezonului rece și amintindu-și, pesemne, că omul gospodar își face iarna car și vara… licitație pentru materialele de deszăpezire, drumarii inițiau încă în primăvară o procedură de achiziție publică pentru sarea care, peste câteva luni, se va împroșca pe carosabilul bănățean.

Graba de a lansa atât de devreme licitația pentru furnizarea de „sare pentru deszăpezire necesară în perioada 2016 – 2020“, avea, în acel moment, o motivație pe cât de oficială, pe atât de sănătoasă, șeful Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale mărturisind că dorește să evite acordarea directă a contractelor, în pragul iernii, așa cum se mai întâmpla pe ici, pe colo, în anii trecuți.

În plus, potențialele firme contractante aveau timp berechet să se pregătească, să dispună de utilaje performante şi de personal calificat. Ce-i drept, în ultimii ani, licitaţiile pentru contractele de deszăpezire erau lansate la finalul toamnei, iar cum pentru unele zone nu existau ofertanţi, se ajungea la încredinţarea directă a contractelor, la preţuri, firește, mai mari. Suflând și în iaurt, CNADNR a lansat așadar licitația pe 18 mai, așteptând, vorba aceea, provincia.

O nouă procedură

Cele 39,3 milioane de lei, reprezentând valoarea estimată a contractului de sare pentru Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timișoara s-au încăpățânat însă să nu iasă din buzunarul companiei, căci într-o țară mare exportatoare de sare nu s-a găsit nimeni să-i oferteze pe drumarii bănățeni cu pârdalnica de clorură de sodiu. Ba, mai mult, situația e una cvasigenerală, căci, pentru această licitaţie, dintre cele șapte direcții regionale din țară doar cea din Cluj a primit o ofertă concretă până la termenul limită, chiar dacă acesta a fost prelungit de pe 6 până pe 29 iulie.

„În perioada imediat următoare, CNADNR va iniţia o nouă procedură de achiziţie publică, conform legislaţiei în vigoare, pentru loturile unde nu au fost depuse oferte“, a fost nevoită să anunțe compania.

Nostimada e că nici pentru clorura de calciu, o substanță folosită la deszăpezire atunci când se înregistrează temperaturi foarte joase, contractele nu s-au dovedit prea atrăgătoare, cu toate că licitaţia CNADNR prevedea achiziţionarea de substanță în valoare totală de de 55,1 milioane de lei (12,3 milioane de euro) fără TVA, care să fie folosită în următorii patru ani. Utilizată atunci când temperaturile scad sub -7 grade Celsius, clorura de calciu e mai rodnică la deszăpezire datorită energiei mai mari degajate la dizolvare, topirea gheţii şi a zăpezii fiind astfel mai rapidă.

Ce-i drept, dacă pentru trei dintre cele şapte direcţii regionale (Bucureşti, Craiova şi Constanţa) în dreptul numărului de oferte apare un mare zero, la Timișoara s-a prezentat totuși, până la termenul final de depunere, adică 26 iulie, o firmă amatoare de un contract cu statul: CB Ecomat SRL din Braşov, interesată în egală măsură de propunerea direcției din Cluj (unde este tot unic ofertant) și a celei de „acasă“, DRDP Brașov fiind, culmea, singura direcție unde există competiție.

Produsul ecologic are mai multă căutare

O altă licitaţie, pentru cumpărarea de „produs ecologic pentru deszăpezire necesară în perioada 2016 – 2020“, a avut, în schimb, mai mult succes, CNADNR primind două sau trei oferte pentru fiecare direcţie regională. Folosirea produsului ecologic cu efect degivrant este recomandată de specialişti pentru drumurile intens circulate, unde eficienţa este maximă, având în plus avantajul că dă randament până la temperaturi de -30 grade Celsius. Chimcomplex Borzeşti şi Dastacom Production SRL (care au depus oferte pentru toate cele şapte direcţii regionale) și asocierea Ecoinwest SRL – Atica Chemicals SRL (interesată de contractele pentru patru regiuni) sunt variantele între care pot opta drumarii bănățeni.

Cumulat, valoarea tuturor contractelor pentru sare, clorură de calciu şi produs ecologic degivrant este estimată la 379,7 milioane de lei (circa 85 milioane de euro) fără TVA.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns