Direcția de Evidență a Persoanelor Timișoara trebuie să recupereze un prejudiciu de 700.000 de euro

Ștabii din Primăria Timișoara încep să se prindă, destul de târziu totuși, că minciuna are picioare scurte. În articolul intitulat Stimulente de milioane de euro acordate nelegal la Primăria Timișoara și publicat anul trecut, în ediția din 4 iulie a „Renașterii bănățene„, v-am prezentat cum, în urma unui control efectuat de Camera de Conturi Timiș, auditorii au constatat că Primăria Municipiului Timișoara (PMT) a interpretat legea după ureche, extinzând la nivelul întregii instituții plata stimulentelor prevăzute exclusiv pentru funcționarii care au în fișa postului administrarea creanțelor fiscale!

 

CITEȘTE ȘI: Un bărbat de 99 de ani merge zilnic 10 kilometri pe jos pentru a-și vizita în spital soția bolnavă

 

Cităm din articolul respectiv: „Cu titlu de exemplificare, echipa de audit enumeră câteva categorii de funcționari care n-au administrat în viața lor creanțe fiscale, dar au încasat stimulente pentru acest lucru: personalul din cadrul Compartimentului Arhivă, șoferii din cadrul Compartimentului Administrativ și îngrijitorii din cadrul Compartimentului Grădina Zoologică, auditorii publici interni din cadrul Biroului de audit intern al PMT!”.

 

CITEȘTE ȘI: Joi se dărâmă baricada din Calea Martirilor

Scriam atunci că prejudiciile stabilite de echipa Camerei de Conturi Timiș se ridicau la 8.265.753 lei (circa 1.800.000 de euro), stimulente plătite ilegal în perioada 1.06.2014 – 31.05.2015, aceasta fiind doar o parte din paguba totală adusă bugetului public.

Asta fiindcă auditorii Curții de Conturi susțin că, în perioada 1.07.2011-31.05.2014, alți bani – 19.925.217 lei (circa 4.500.000 de euro) – au fost plătiți ilegal, ca stimulente, sutelor de funcționari din primărie care n-au nici în clin, nici în mânecă cu administrarea creanțelor fiscale!

 

CITEȘTE ȘI: Postarea virală a unei femei pompier din Londra, despre vecinii ei români: „Străinii ăştia băgăcioşi care vin aici şi repară garduri!”

Cea mai mare parte din suma totală a fost ștearsă cu buretele de legiuitor, prin adoptarea Legii nr. 124/23.09.2014 privind unele măsuri referitoare la veniturile de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice, aceasta reglementând exonerarea de la plată a sumelor reprezentând venituri de natură salarială pe care personalul bugetar trebuia să le restituie drept consecinţă a constatării de către Curtea de Conturi sau de către alte instituţii cu atribuţii de control a unor prejudicii. Ca atare, prejudiciul neamnistiat pe care conducerea PMT trebuie să îl achite a fost stabilit de auditorii CCT la 5.465.725 lei, adică în jur de 1.200.000 euro.

Vești proaste pentru Primăria Timișoara

Evident, ultimul cuvânt în acest sens îl va avea instanța de judecată. Atât doar, că judecătorii timișoreni au dat deja o sentință definitivă într-o speță cu acest subiect: Direcția de Evidență a Persoanelor (DEP), structură care funcționează sub egida Consiliului Local Timișoara, a pierdut și la fond, la Tribunalul Timiș, și la recurs, la Curtea de Apel Timișoara, procesul intentat Camerei de Conturi Timiș. Vom prezenta, în cele ce urmează, cele mai semnificative paragrafe din motivarea instanței de fond, a cărei sentință, așa cum spuneam, a rămas în picioare și la recurs.

 

CITEȘTE ȘI: Doi minori s-au sinucis în urma unui joc periculos apărut în mediul online

A fost sau n-a fost?

Astfel, „analizând legalitatea şi temeinicia măsurii dispuse de instituţia pârâtă, Camera de Conturi a Judeţului Timiş, instanţa a reţinut, din analiza dosarului administrativ depus la dosar, că, la controlul efectuat la instituţia reclamantă (DEP – n.r.), auditorii publici au constatat faptul că, în perioada februarie 2013 – ianuarie 2016, au fost acordate sume de bani personalului contractual şi funcţionarilor publici – sub forma unor valori medii ale drepturilor băneşti din fondurile constituite în temeiul OG nr. 92/2003, incluse în salariul de bază, pe baza unor referate întocmite de şefii structurilor din cadrul entităţii, aprobate de ordonatorul de credite în sumă totală estimativă brută de 3.166.964 lei (circa 700.000 euro n.r.) din care contribuţii la bugetele publice în sumă totală estimativă de 638.396 lei, în condiţiile în care angajaţii reclamantei nu au atribuţii şi nu au contribuit la administrarea creanţelor fiscale”.

CITEȘTE ȘI: Alertă ANM: un ciclon se îndreaptă spre România! Banatul și Crișana vor fi „lovite” începând de luni seara!

Drept urmare, „problema litigioasă asupra căreia instanţa este chemată să se pronunţe este aceea de a stabili dacă angajaţii reclamantei pot beneficia de drepturile salariale reglementate de art. 14 din Legea 285/2010 raportat la art. 227 alin. 1 şi 4 din OG 92/2003 privind codul de procedură fiscală”. Cu alte cuvinte, a fost sau nu legală acordarea acelor stimulente de sute de mii de euro funcționarilor Direcției de Evidență a Persoanelor Timișoara?

Certificatul de naștere al… direcției fiscale

Așa cum era de așteptat, completul Tribunalului Timiș nici n-a avut prea mult de cercetat, fiindcă legea este clară în această privință: „Instanţa reţine, că în condiţiile codului de procedură fiscală (art. 227 al. 4 din OG 92/2003), calitatea de organ fiscal poate avea atât personalul din aparatul propriu al Ministerului Economiei şi Finanţelor – Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cât şi personalul din unităţile/compartimentele de specialitate cu atribuţii în administrarea creanţelor fiscale locale din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale (comune, oraşe, municipii).

CITEȘTE ȘI: Clip video șocant distribuit pe internet! O mamă își bagă copilul cu capul în toaletă

În ceea ce priveşte Municipiul Timişoara (reclamanta Direcţia de Evidenţă a Persoanelor funcţionând în cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara), Tribunalul reţine, că în cadrul acestei unităţi administrativ teritoriale, prin art. 1 şi 2 din HCL 125/2007, s-a creat o direcţie de specialitate, astfel:

<(1) Se aprobă înfiinţarea Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara, serviciu public cu personalitate juridică, aflat sub autoritatea Primarului Municipiului Timişoara, în conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare cuprins în Anexa nr.1 care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Sediul Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara va fi Bd C. D. Loga nr.1, Timişoara. Direcţia Fiscală a Municipiului Timişoara are ca obiect de activitate stabilirea, constatarea, controlul, urmărirea şi încasarea impozitelor şi taxelor locale, inclusiv a dobânzilor, majorărilor şi a penalităţilor de întârziere, executarea silită a creanţelor bugetare, soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva actelor administrative fiscale, consilierea fiscală, în conformitate cu prevederile Codului fiscal, ale Codului de procedură fiscală şi a celorlalte acte normative în materie, adoptate de către autorităţile centrale sau locale>.

În această situaţie, instanţa concluzionează în sensul că dispoziţiile art. 227 al. 4 din OG 92/2003 (în prezent abrogat) raportat la art. 14 din Legea 285/2010 privind acordarea stimulentelor se aplică doar în privinţa personalului din cadrul administraţiei publice locale care administrează creanţele fiscale, respectiv angajaţii din cadrul Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara„.

Verifică și comunică, dar nu execută

Argumentele Direcției de Evidență a Persoanelor sunt contracarate, tot cu legea în față, de instanța de judecată:

„În ceea ce priveşte apărările instituţiei reclamante cum că are atribuţii privind aplicarea şi încasarea amenzilor – instanţa reţine că sunt reale susţinerile reclamantei sub acest aspect, întrucât potrivit textelor legale incidente () serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor constată şi sancţionează contravenţiile săvârşite în acest domeniu de activitate – dovadă în acest sens fiind şi procesele-verbale depuse la dosar (…).

Însă, legat de modul de executare a acestora, sunt de reţinut dispoziţiile art. 39 din OG 2/2001 privind regimul contravenţiilor (…)

Se observă din analiza textului de lege că instituţia reclamantă, în privinţa executării, are doar atribuţii privind verificarea atacării/neatacării proceselor verbale şi comunicarea celor neatacate către organul fiscal (fie din cadrul administraţiei publice locale, fie din cadrul ANAF), executarea propriu-zisă revenind în sarcina organelor fiscale – potrivit codului de procedură fiscală.

Cu alte cuvinte, atribuţiile personalului din cadrul instituţiei reclamante nu au legătură cu înregistrarea fiscală, declararea, stabilirea, verificarea, colectarea sumelor datorate bugetului, soluţionarea contestaţiilor împotriva actelor administrative fiscale, astfel cum dispune art. 1 din O.G. nr. 92/2003, Direcţia de Evidenţă a Persoanelor Timişoara neavând calitatea de organ fiscal, această calitate având exclusiv Direcţia Fiscală a Municipiului Timişoara – la nivel de administraţie publică locală”.

Deci cine a avut dreptate?

Verdictul instanței de judecată a venit firesc, în 27 ianuarie 2017, Tribunalul Timiș respingând ca nefondată acțiunea formulată de reclamantul Consiliul Local al Municipiului Timișoara – Direcția de Evidență a Persoanelor.

Nici la instanța superioară reclamantul n-a avut mai mult succes: în 2 octombrie 2017, Curtea de Apel Timișoara a respins recursul formulat de Direcția de Evidență a Persoanelor, astfel că procesul-verbal întocmit de auditorii Camerei de Conturi Timiș a rămas în picioare, iar prejudiciul stabilit de aceștia – 3.166.964 lei – trebuie recuperat de instituția păgubită, adică de Direcția de Evidență a Persoanelor!

Cele două hotărâri ale instanțelor de judecată nu fac decât să confirme ceea ce auditorii Camerei de Conturi Timiș le-au repetat întruna șefilor din primărie, cu ocazia fiecărui control: este ilegal să acordați acele stimulente financiare altor angajați în afara funcționarilor care administrează, cu adevărat, creanțe fiscale! Degeaba, ei vorbeau, ei auzeau.

Asta pentru că, în Primăria Timișoara, legea nu se aplică, ea se interpretează. În cele mai multe cazuri, după ureche…


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

4 Răspunsuri “Direcția de Evidență a Persoanelor Timișoara trebuie să recupereze un prejudiciu de 700.000 de euro

  1. Da’ ce să faci, așa e in PMT, toți sunt veri, unchi , mătuși, etc. Nu poți să mărești salariul nimănui, fără sa se supere 87% din ei, ca toți sunt neamuri și iese scandal in familie.
    Practic, dacă înjuri portarul de mamă, ai înjurat aproape toată primăria.

Lasă un răspuns