Cum te protejezi în cazul pierderii unui colet poștal

colet

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) îi sfătuiește pe utilizatorii de servicii poștale care expediază pe teritoriul României bunuri de valoare (telefoane, aparate foto etc.) să opteze pentru un serviciu de trimitere cu valoare declarată, chiar dacă acesta presupune costuri mai mari de expediere.

Declararea valorii coletelor este singura modalitate prin care utilizatorii pot fi despăgubiți corespunzător, în raport cu suma declarată, în caz de pierdere, furt sau distrugere totală/parțială ori deteriorare a coletului pe parcursul livrării acestuia către destinatar.

Serviciul de trimitere cu valoare declarată este taxat suplimentar față de alte tipuri de servicii poștale, cu sume care reprezintă, adesea, un procent din valoarea declarată a bunului expediat.

ATENTAT TERORIST în Franţa de Ziua Naţională: 84 de persoane au murit şi peste 150 sunt rănite. Un camion a lovit în plin mulţimea care participa la sărbătoare

În schimb, funcționează ca o asigurare a întregii valori declarate a coletului în caz de pierdere, furt, distrugere ori deteriorare, pentru care furnizorii sunt obligați prin lege să acorde o despăgubire ce reprezintă de 10 ori tariful serviciului.

Cum funcționează

Un utilizator care dorește să vândă cu suma de 500 lei un telefon mobil prin intermediul platformelor online de anunțuri și îl expediază cumpărătorului printr-un serviciu ramburs în valoare de 10 lei, va fi despăgubit de curier, în cazul pierderii telefonului pe parcursul expedierii, astfel:

în cazul în care nu a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarată – cu suma de 100 lei (de 10 ori taxa de transport);

în cazul în care a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarată (plătind, de exemplu, o taxă de 1% din valoarea declarată a telefonului) – cu suma de 500 lei (valoarea declarată a telefonului) + 10 lei (taxa de transport), fără însă a-i fi restituită și taxa plătită pentru asigurarea telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarată, adică 5 lei;

în cazul în care a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarată (plătind, de exemplu, o taxă de 1% din valoarea declarată a telefonului), dar a declarat o valoare mai mică, respectiv 300 lei – cu suma de 300 lei (valoarea declarată a telefonului) + 10 lei (taxa de transport), fără însă a-i fi restituită și taxa plătită pentru asigurarea telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarată, adică 3 lei.

Ce, cum şi unde reclami

În caz de pierdere, furt, distrugere (totală sau parțială) sau deteriorare a bunului expediat, trebuie să te adresezi mai întâi furnizorului, care are obligația să îți soluționeze reclamația conform contractului încheiat cu tine sau Condiţiilor sale generale privind furnizarea serviciilor poștale, cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2013.

Dacă reclamația nu a fost soluționată amiabil sau nu ai primit un răspuns în maxim 3 luni, te poți adresa ANCOM, cu dovada îndeplinirii procedurii reclamației prealabile, urmând pașii descriși aici. ANCOM nu poate însă stabili cuantumul despăgubirilor și nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competențe revenind instanțelor de judecată.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *