
Transportul public din orașul de pe Bega nu se ridică la nivelul așteptărilor călătorilor. Aceștia se plâng că petrec prea mult timp în stații, că graficele de circulație nu sunt respectate, că nu se pot baza pe panourile care indică timpul de așteptare, că e mizerie, că e prea frig sau prea cald (depinde de anotimp), că nu se simt în siguranță, fiind la cheremul hoților de buzunare și al scandalagiilor și așa mai departe.
Nemulțumit de Regia Autonomă de Transport Timișoara, actualul edil era hotărât, în primul mandat, să schimbe conducerea. Totuși, după o reevaluare rapidă, aceiași oameni au rămas la șefie. Se pare că acum, din nou, se pune problema unor analize serioase la RATT. „Nu poți persista în lipsă de performanță pe termen lung”, a declarat ieri primarul Timișoarei despre regie.
Decis, după mai mulți ani în care nu a atacat frontal subiectul, să vorbească deschis despre transportul în comun din Timișoara, primarul Nicolae Robu s-a lansat ieri într-o analiză foarte aspră a RATT.
„Nu sunt mulțumit de felul în care se prezintă sistemul de transport în comun al orașului, nu atât de starea parcului, ci mai degrabă de modul în care cei de la RATT își fac datoria. Eu cred că sunt condiții pentru ca transportul în comun să meargă mai bine. Cetățenii se plâng că au de așteptat mult pe diverse linii. Există nemulțumiri vizavi de informații furnizate de sistem cu privire la timpul de așteptare a mijloacelor de transport în comun. Sper să lămurim aceste situații și cu ajutorul noului sistem de control al traficului în oraș, care are și funcționalități legate de trasnportul public”, a spus, într-o primă fază, primarul.
Nu există șoferi și vatmani
„Mie mi se spune că toate necazurile apar de la lipsa de șoferi și vatmani, se spune că aceștia pleacă mai ales în Rusia. Cică acum nu se mai pleacă în Germania, Italia, Franța, Anglia, ci este un flux intens înspre Rusia, unde s-ar plăti salarii foarte mari pentru aceste meserii.
Eu nu cred că în Timișoara nu pot fi găsiți șoferi de aici sau din alte părți care să lucreze pe mijloacele de transport în comun, nu cred că suntem în stadiul în care nu putem găsi oameni. E adevărat că nu e o viață ușoară, acești oameni trebuie să se trezească cu noaptea în cap, stau izolați acolo, în cabina lor, nu e ușor.
Dar, dacă îi căutăm mai bine îi găsim, chiar dacă se spune că nu e foarte atractiv pentru că e o muncă grea și salariul nu e prea mare”, crede Robu. Primarul nu știe cât sunt salariile de la RATT, dar, din informațiile vehiculate prin oraș, acestea ar fi în jur de 2.000 de lei, în timp ce în Rusia ar ajunge până la 2.000 de euro. Afirmația cu exodul șoferilor și vatmanilor spre est pare cel puțin uimitoare, intrând în aceeași categorie cu cea despre plecarea muncitorilor-pietrari de pe șantierul din centrul istoric la strâns fânul de acasă sau cu sfatul de a scăpa de ciori administrându-le anticoncepționale.
Robu și-a cam pierdut răbdarea cu Goia
Este posibil ca pe directorul RATT să nu-l aștepte vremuri prea liniștite, pentru că primarul consideră că „Nu intră în treaba unei regii de transport să aibă atâta preocupare pentru biserici și baze sportive” și că „Este o disfuncție, nu e normal să se întâmple așa, lucrurile nu merg bine de ani de zile, dar au fost perioade și perioade, s-a produs câte o îmbunătățire, apoi iar a fost un declin.
Lamentările astea, așteptările pasive sunt inacceptabile, de aceea este director la RATT, cu o echipă pe lângă el, cu consiliu de administrație, ca să găsească soluții, cine nu e în stare, e ca la fotbal: nu ai rezultate, trebuie să lași locul altora, poate ei vor avea, poate nu, dar nu poți persista în lipsă de performanță pe termen lung. Am cerut să se vină cu o redefinire a întregului sistem de transport public, cu o viziune, nici acum nu am primit-o, iar termenul e demult depășit”. Oricum, Robu a promis că va sta cu ochii pe regie în perioada următoare și se va ocupa îndeaproape de ea.
RATT nu va mai fi multă vreme regie autonomă, pentru că transformarea în societate comercială, pentru a putea accesa fonduri europene, a ajuns pe ultima sută de metri. Iar dacă în consiliul de administrație va fi desemnat ca membru Ionuț Nasleu, cel care a fost, în 2011, director-adjunct și nu s-a înțeles mai deloc cu directorul Ioan Goia, în transportul public timișorean se anunță vremuri interesante. Nu se știe, însă, dacă aceste mișcări de trupe vor reuși să aducă la timp tramvaiele în stații.