Cine mai aprinde becurile pe străzile Timişoarei?

iluminat 1

Luna trecută, contractele de întreținere a iluminatului public și pentru luminițele de sărbători din Timișoara au expirat. Este vorba despre un serviciu public important, care nici până acum nu funcționa cine știe cât de satisfăcător.

Fiecare timișorean cunoaște cel puțin o situație în care becul de pe o stradă nu a mai funcționat și au trecut săptămâni până când a fost înlocuit. Mai mult, chiar și rețelele de pe marile bulevarde, pornite fiind, nu ajută prea mult, cu lumina lor portocalie. Dacă nu cunoști bine drumul, e riscant să mergi repede.

Municipalitatea timișoreană cunoaște bine problema, care nu datează de ieri sau de alaltăieri. În ianuarie 2015, Luxten Lighting Company SA a fost desemnată să întocmească, contra sumei de 90.500 de lei, un studiu de fezabilitate și oportunitate, precum și un caiet de sarcini privind concesionarea serviciului de iluminat public din Timișoara. În luna mai a aceluiași an, consilierii locali au aprobat studiul de fezabilitate, urmând ca obiectivul să fie finanțat din fonduri ale bugetului local, pe o durată de zece ani.

Valoarea totală a investițiilor necesare (TVA inclus) se ridica la 377, 617 milioane de lei, iar valoarea pentru întreținere-menținere, la 13,989 milioane de lei. Pentru iluminat festiv a fost estimat un necesar de 5,58 milioane de lei.

Pe străzile Timișoarei ar trebui să ardă, la ora actuală, circa 47.000 de becuri mari și mici, iar Planul de Acţiune pentru Energia Durabilă a Municipiului 2010-2020, reevaluat în 2014, prevedea că este necesară înlocuirea actualelor lămpi cu descărcări în vapori de sodiu la înaltă presiune, care au durata de viață de circa 30.000 de ore, cu implementarea tehnologiei LED de putere, cu durata de viață de 50.000 de ore și cu costuri de mentenanță minime.

Dacă la teorie stăm bine, atunci când a venit vorba de practică se pare că nu s-a găsit investitorul potrivit pentru a pune străzile Timișoarei într-o lumină mai bună. În schimb, nu cu multă vreme în urmă, a apărut pe firmament ideea delegării de gestiune a serviciului de întreţinere a serviciului de iluminat public şi
iluminat festiv de sărbători din Timişoara către Regia Autonomă de Transport. Regia dispune de utilaje și personal (doi ingineri, 25 de electricieni și șase lăcătuși mecanici).

„Prin îmbunătăţirea capacităţii tehnice, organizatorice şi cu o dotare corespunzătoare precum şi îmbunătăţirea managementului RATT, se poate realiza activitatea de întreținere a serviciului de iluminat public și iluminat festiv din municipiul Timișoara”, se explica în materialul pus la dispoziția consilierilor locali.

Cât despre finanțarea modernizărilor, „investiţiile necesare pentru modernizare şi extindere vor rezulta în urma activităţii de administrare, prin elaborarea politicilor şi strategiilor, a programelor de dezvoltare şi modernizare a infrastructurii, a normelor şi regulamentelor”.

Monopolul RATT asupra iluminatului ar trebui să dureze 15 ani, dar preluarea nu va fi posibilă înainte de transformarea regiei în societate comercială. Termenul estimat pentru încheierea contractului dintre RATT și primărie era octombrie 2017, la fix pentru a înlocui celelalte două contracte de întreținere.

Atâta doar că, deocamdată, aceasta nu s-a întâmplat, iar timișorenii ar trebui să știe că nu mai are cine să le schimbe becurile de pe stradă, în caz că își făceau ceva speranțe.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *