Banatul rămâne pe traseul BRUA

Magistrala central-europeană de transport a gazelor naturale, care urmează să traverseze și Banatul, a fost la un pas de suspendare, ca urmare a deciziei autorităților din Ungaria de a renunța la construirea tronsonului care ar fi trebuit să prelungească traseul de la Nădlac până la granița cu Austria.

Printr-un comunicat, compania românească Transgaz, parte a proiectului BRUA alături de firmele similare din Bulgaria, Ungaria și Austria, a informat însă că partea maghiară (respectiv, compania de stat FGSZ) s-a angajat printr-o scrisoare emisă în 18 iulie să-și păstreze angajamentul investițional pentru punctul de interconectare RO-HU, urmând ca volumul de gaze de 4,4 mld.mc/an, care ar proveni dinspre România să fie distribuit din Ungaria spre Slovacia, Ucraina, Croația sau Serbia. În paralel, vor continua discuțiile cu ceialți parteneri din Proiectul BRUA pentru a identifica unele posibilități tehnice de transport până în Austria.

Proiectul BRUA face parte din strategia regională de diversificare a resurselor de aprovizionare cu gaz a economiilor din centrul și estul Europei, România jucând în acest context un rol-cheie, atât ca furnizor major de gaz din surse proprii (care se vor amplifica semnificativ la sfârșitul acestui an, când ExxonMobil și OMV Petrom vor începe extracția gazelor naturale din Marea Neagră), cât și ca zonă obligatorie de trecere.

Noul gazoduct ar fi urmat să aibă o lungime totală de 550 de kilometri, finanțarea fiind angajată în principal de Uniunea Europeană – cu precizarea că alocația financiară rezervată României pentru sectorul care va traversa țara noastră, de 179 de milioane de euro, rămâne încă disponibil, astfel că magistrala va ptea fi funcțională la noi până în 2020.

Pentru Timișoara (un mare consumator intern, aflat până nu de mult timp în postura ingrată de ”cap de conductă”), ca și pentru întreaga zonă de vest, Proiectul BRUA va reprezenta nu doar consolidarea unei surse de acces la noile rezerve de gaz, ci și o investiție majoră de infrastructură.

Potrivit pregătirilor preinvestiționale, pe durata amenajării vor fi deschise șantiere la Băuțar (Caraș-Severin) și Recaș (Timiș), respectiv, depozite de țeavă la Obreja (Caraș-Severin), Lugoj (Timiș) și Fânânele (Arad), vor fi construite stații de protecție catordică la Obreja, Jena, Coșteiu, Recaș, Remetea Mică și Horia, iar la Jupa-Caransebeș va fi amenajată, în conexiune cu magistrala propriu-zisă, și o stație de comprimare. Lungimea totală a traseului conductei BRUA pe teritoriul județelor Caraș-Severin, Timiș și Arad va fi de puțin peste 155 de kilometri.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns