Au protestat degeaba! Plafonarea polițelor RCA, o „gogoașă” din ce în ce mai înfuriată

Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, Mișu Negrițoiu, a afirmat că ținta de tarif RCA calculată inițial în prezența asociațiilor transportatorilor va fi modificată. Cea mai importantă influență, spune șeful ASF, va veni dinspre reevaluarea cheltuielilor administrative suportate de firmele de asigurare.

La 15 septembrie, cu ocazia primei încercări de a stabili un tarif maximal, a fost luat în calcul un nivel al cheltuielilor administrative de doar 25 la sută, întrucât Legea RCA, care tocmai trecuse de Senat, plafona cheltuielile la acest nivel. Ulterior, însă, pe 19 septembrie, a apărut Ordonanța de Urgență privind RCA, care nu a inclus nici o limitare. În concluzie, adaugă Negrițoiu, va fi nevoie de o reevaluare a țintei de tarif, deorece cheltuielile administrative ale asigurătorilor merg spre 40 la sută. Deci, este de așteptat ca ținta inițială să crească cu aproximativ 15 procente.

REVOLTĂTOR! A trebuit să fie violată o fetiţă de opt ani ca să mai aflăm de afacerile securiştilor

Transportatorii și ASF au ajuns, la 15 septembrie, la un acord privind stabilirea unei ținte de tarif de 7.500 de lei pentru camioanele de peste 16 tone. Un adaos de 15 la sută la acest tarif ar însemna un nou preț, de aproximativ 8.600 de lei.

O altă posibilă cauză pentru modificarea tarifelor este și reactualizarea bazei de date a ASF, care, deocamdată, nu conține și informațiile de la Carpatica Asig, societate care avea una dintre cele mai ridicate daunalități de pe piață.

Pe de altă parte, arată președintele ASF, tariful maxim va fi rezultatul unui calcul sec, nicidecum al unei negocieri. O formulă este introdusă în calculator, care dă rezultatul. Președintele ASF a precizat și că daunele plătite efectiv reprezintă doar o parte a costurilor suportate de asigurători. Aceștia sunt obligați să constituie rezerve pentru daune avizate și neavizate, dar au și cheltuieli de vânzare, cum ar fi comisionul plătit brokerilor.

Potrivit Ordonanței de Urgență privind RCA, până pe 20 octombrie, ASF va trebui să fixeze prețuri maxime pe toate categoriile de autovehicule. Potrivit lui Mișu Negrițoiu, aceste tarife vor fi calculate mai repede de data de 20 și vor fi trimise Consiliului Concurenței pentru avizare. Ulterior, acestea vor fi adoptate prin hotărâre de guvern, urmând să aibă o valabilitate de doar șase luni.

Transportatorii nu sunt de acord

„Această majorare este numai în interesul asigurătorilor şi din punctul nostru de vedere – nejustificată. Noi am solicitat transparenţă maximă în calculul tarifelor, în stabilirea valorilor maximale care vor fi aplicate pe perioada de plafonare, cele şase luni, potrivit ordonanţei de urgenţă a guvernului. Vom cere să participăm la calculul tarifelor. Avem rezerve serioase cu privire la corectitudinea datelor care vin de la asigurători. Tariful calculat pe data de 15 septembrie era destul de acoperitor pentru asigurători şi nu ar fi trebuit să apară informaţii că acesta va fi depăşit. Nu vom accepta nici un fel de depăşire”, a spus Constantin Isac, vicepreşedintele UNTRR (Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România).

„Ţin să precizez că şi în acest moment sunt colegi de-ai noştri care stau cu utilajele pe dreapta și aşteaptă acest tarif de referinţă pentru a încheia asigurarea obligatorie RCA. Vedem că de fapt acest domn care încă nu a fost schimbat de către Parlamentul României îşi permite în continuare să ţină partea multinaţionalelor”, a spus și Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR (Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România).

Îngrijorarea este dată de faptul că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) refuză să facă publice tarifele RCA, deși și-a asumat public că acestea vor fi transmise până în data de 5 octombrie 2016.

„ASF nu face publice calculele generate de acele formule pentru a fugi de responsabilitatea rezultatelor, întinzând o mare capcană Consiliului Concurenței, instituția care va trebui să își asume comunicarea acelor rezultate.(…) Într-o piață de asigurări nesupravegheată de către ASF, costurile administrative și profitul societăților de asigurări care operează în România ajung și la 90 la sută, exemplul fiind dat de către clasa de autobuze, pentru care, la fiecare 100 de lei încasați, asigurătorii achită daune de 10,74 lei!”, mai susține Vasile Ștefănescu. În aceste condiții, este posibil ca transportatorii să inițieze noi mișcări de protest.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns