Administrația Fritz ignoră HG-uri, Codul administrativ și legile, în general

Administrația Fritz ignoră HG-uri, Codul administrativ și legile, în general

Administrația Fritz ignoră HG-uri, Codul administrativ și legile, în general

Moftul cuplului edilitar Fritz-Lațcău de a avea ultimul lot de tramvaie Bozankaya în culorile galben și negru, scoate la iveală o nouă încălcare a legii. Liberalii îi acuză pe edili că au încălcat Codul adminsitrativ, prin nepunerea în dezbatere publică a coloristicii tramvaielor, așa cum cere legea.

Un fake frumos ambalat

Miercuri, 31 mai, administrația Fritz a reușit să îi facă de râs pe turcii de la Bozankaya, care au postat un montaj foto cu un tramvai galben-negru, pe Podul Decebal din Timișoara. După o oră, cei de la Bozankaya au șters de pe conturile de Facebook și Twitter postarea inițială.

Tot miercuri, la ora prânzului, primarul Dominic Fritz a ținut să insiste și a postat pe contul personal un fake news, cu o imagine a unui tramvai vopsit în negru și galben, în stația din Piața 700. Pentru a da o notă de credibilitate, primarul a scris în explicația pozei că este vorba de o “propunere de vizual a tramvaielor Bozankaya cu culorile clasice ale transportului public timișorean”.

fakenews foto FriztFacebook

Tot primarul a mai găsit o justificare puerilă pentru combinația de culori mult dorită: fiind galbene, sunt mai vizibile în trafic. Deși, în realitate, doar partea de jos a caroseriei noilor tramvaie va fi galbenă, deci ca signalistică ruiteră impactul este minim.

Fritz driblează, din nou, legea

Meciul culorilor, etapa pe tramvaie, a scos la lumină un nou episodă în care executivul Primăriei Timișoara sfidează legea și o ignoră. Grupul consilierilor locali PNL a cerut o dezbatere publică și a inițiat un proiect de hotărâre de consiliu local, privind cromatica tramvaielor, încă din luna aprilie.

Doar că edilii au preferat să ignore cu grație demersul liberalilor. Și implicit să încalce “biblia primarilor”, anume Codul administrativ, parte a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului numărul 57 din 2019.

”Ce s-ar întâmpla daca fiecare administrație ce se perindă, temporar, pe la conducerea Timișoarei ar schimba culorile transportului în comun?

Respectul pentru culorile alb-violet, care, în timp, au intrat în mentalul colectiv că fiind asociate cu Timișoara reprezintă pentru administrația actuală exact … nimic. În ultimii 20 de ani, nici un primar, consiliu local, sau decident nu a schimbat această regulă … nu pentru că nu ar fi putut …ci pentru că ar fi fost stupid.

Estetic e stupid să ai o flotă de transport în comun colorată după felul în care ai visat în noaptea anterioară. Funcțional e stupid să folosești culori diferite pentru transportul public, care trebuie să fie recognoscibil, și există o sumedenie de studii pe această temă. Economic e stupid să faci un astfel de gest, care te supune la costuri suplimentare pentru uniformizarea flotei.

Cu toate aceste argumente grupul consilierilor locali PNL a inițiat, în 28.04, un proiect de hotărâre cu privire la gama cromatică a transportului în comun, gama cromatică alb-violet.

Deși Codul Administrativ presupune dezbaterea unui astfel de proiect de hotărâre în MAXIM 30 de zile, acest lucru nu s-a întâmplat”, a anunțat consilierul local Dan Diaconu, fost viceprimar al Timișoarei, în al cărui mandat, în 2019, s-a demarat proiectul de achiziție a tramvaielor cu care se laudă astăzi administrația Fritz.

Vicele Lațcău, din nou contra curentului

În replică, viceprimarul Ruben Lațcău a declarat că nu există nicio obligație în contractul de finanțare legată de culori, dar și că cine a spus că acestea nu se pot schimba vrea să dezinformeze. Argumentele viceprimarului sunt puerile și sunt contrazise de o informare oficială a ADR Vest.

”Nu știu la ce proiect se referă dânsul (n.r. Dan Diaconu), dar să vă spun exact cum a funcționat. La stabilirea culorilor pentru tramvaiele Bozankaya culoarea nu este introdusă în caietele de sarcini, nicăieri culoarea nu este introdusă în contract de finanțare, nicăieri caietele de sarcini prevăd în mod expres că culoarea vehiculului va fi stabilit de către beneficiar, adică de către primărie, printr-o adresă pe care beneficiarul o va comunica către furnizorul de tramvaie.

Practic, în decursul livrării acestor tramvaie, contractual, atât pe contractul de finanțare cât și pe contractul de furnizare, Primăria ar fi putut ipotetic, să schimbe tot la al doilea tramvai culoarea. Cine spune că banii europeni erau condiționați de culoare dezinformează, cu bună credință sau fără știință”, a declarat viceprimarul Ruben Lațcău.

Numai că, așa cum Renașterea bănățeană v-a mai informat încă de pe 23 mai 2023, Agenția pentru Dezvoltare Regională a Regiunii Vest, care este organismul intermediar pentru Programul Operațional regional 2014 – 2020, prin care a fost finanțată cumpărarea celor 40 de tramvaie, i-a transmis primarului Dominic Fritz, la data de 8 februarie 2023, în termeni extrem de expliciți că orice modificare a proiectului și nerespectarea caietului de sarcini, intră sub incidenta legislației în domeniu și presupune sancțiuni.

Mai mult, orice modificare ulterioară pune în pericol finanțarea per total a proiectului dar și corecții financiare și sancțiuni (Cuplul edilitar Fritz – Lațcău vrea tramvaie galben-negru, cu riscul pierderii finanțării (renasterea.ro)).

ADR adresa culoare tramvaia

Legea, un moft opțional

Mai trebuie amintit că pentru executivul Primăriei Timișoara încălcarea legislației a devenit o practică uzuală.
Aflată la a patra tentativă de promovare a unei noi organigrame, conducerea Primăriei Timișoara refuză să constituie o comisie paritară, conform legii.

Pe 22 mai 2023, executivul primăriei propunea Consiliului Local Timișoara un proiect de modificare a organigramei și unul de modificare a aparatului de specialitate al primarului. Doar că, pentru ca viitoarele hotărâri ale Consiliului Local să fie legale, ar avea nevoie de avizul unei comisii paritare. Comisie pe care primarul Fritz amână, ilegal și nejustificat, să o constituie, de mai bine de 14 luni.

Legea e clară. Potrivit art. 31 alin. (1) din HG nr. 302/2022, “în termen de maximum 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a dispozițiilor art. 3-12, autoritățile și instituțiile publice au obligația de a constitui comisiile paritare, în condițiile prezentei hotărâri”. Adică, primarul refuză să pună în aplicare o hotărâre de guvern, la mai bine de un an de când aceasta a intrat în vigoare și produce efecte juridice (Mânărie la primărie: cronica unei direcții mazilite înainte de înființare (renasterea.ro)).


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

2 thoughts on “Administrația Fritz ignoră HG-uri, Codul administrativ și legile, în general

  1. Dacă Fritz, Latcau și compania nu vor să respecte legile scrise, uită oare că există și legi nescrise? Incredibilă o asemenea sfidare nu doar la adresa noastră, ci a însuși statului român.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *