Cuplul edilitar Fritz – Lațcău vrea tramvaie galben-negru, cu riscul pierderii finanțării

Nervi întinși la Timișoara: “Administrație din desene animate. Despre tehnologii atât de riscante, încât ar face de rușine și țări bananiere”

Cuplul edilitar Fritz – Lațcău vrea tramvaie galben-negru, cu riscul pierderii finanțării.

Presiuni incredibile și demiteri abuzive, cu riscul de sancțiuni și pierderea finanțărilor naționale și europene pentru noile tramvaie Bozankaya, sunt instrumentele cu care administrația Fritz și, în special, viceprimarul Ruben Lațcău, vor să impună, cu orice preț, vopsirea noilor tramvaie Bozankaya în galben și negru.

Mofturile cromatice, sancționate de lege

Fostul manager de proiect, Culiță Chiș, și echipa inițială a proiectelor cu finanțare europeană ,,Înnoirea flotei de tramvaie – etapa I”, ,,Înnoirea flotei de tramvaie – etapa II”, ,,Înnoirea flotei de tramvaie – etapa III”, cu o valoare totală de peste 300.000.000 lei, a fost schimbată, printr-o simplă semnătură a primarului, pentru că a refuzat moftul de a înlocui culorile tramvaielor Bozankaya din alb-violet în galben-negru. Refuzul este unul cu bază legală și comercială, așa cum ADR Vest avea să comunice primăriei, după un lung șir de șicane și tatonări făcute de edili.

Prima acțiune de reformă “cromatică” a administrației Fritz a vizat schimbarea culorii noilor autobuzelor electrice de la firma turcească Karsan. Dorință împlinită, autobuzele fiind vopsite galben-negru.

Încă din 2022, șefii administrației timișorene au cerut soluții pentru ca noile tramvaie livrate de turcii de la Bozankaya să nu mai fie vopsite în alb-violet, conform contractului inițial și să vină, din fabrică, în culorile galben și negru.

La începutul lunii februarie 2023, primarul Dominic Fritz și viceprimarul Ruben Lațcău au cerut echipei inițiale a proiectului de achiziționare a tramvaielor, schimbarea culorilor acestora. Echipa de proiect, prin manager, a cerut clarificări Agenției de Dezvoltare Regională Vest, entitatea care supervizează achiziția cu fonduri europene.

foto2 cerere de lamurire echipa de proiect

Astfel, ADR Vest, în termeni extrem de expliciți, a transmis că orice modificare a proiectului și nerespectarea caietului de sarcini, intră sub incidenta legislației în domeniu și presupune sancțiuni. Mai mult, din documentele intrare în posesia jurnaliștilor de la Renașterea bănățeană rezultă că orice modificare ulterioară pune în pericol finanțarea per total a proiectului dar și corecții financiare și sancțiuni.

foto1 ADR

Demitere fără explicații

Echipa de proiect a primăriei, condusă de Culiță Chiș, a informat în scris conducerea primăriei despre faptul că, legal, culorile tramvaielor Bozankaya nu pot fi schimbate, pentru că s-ar încălca proiectul inițial dar și prevederile din caietul de sarcini, așa cum au fost ele stipulate la momentul când s-a aplicat pentru finanțare, în anul 2019!

Informarea transmisă de către echipă i-a iritat atât de mult pe cei doi edili, încât viceprimarul Ruben Lațcău a semnat o decizie prin care membrilor echipei de proiect li se interzicea orice fel de comunicare cu ADR Vest cât și cu reprezentanții companiei Bozankaya, fără acordul său prealabil, în scris.

foto 3 decizie Latcau

Mai trebuie menționat că, desi conform contractului legătura cu producătorul tramvaielor o menține managerul de proiect, viceprimarul Ruben Lațcău, a făcut presiuni asupra turcilor de la Bozankaya, în încercarea de a-i convinge să schimbe vopseaua alb-violet cu galben-negru, chiar în procesul de fabricație al tramvaielor. Lucru pe care turcii l-au refuzat, menționând că aceasta pune o presiune suplimentară asupra echipei, așa cum reiese din corespondența pe mesageria WhatsApp dintre viceprimarul Ruben Lațcău și un reprezentant al companiei Bozankaya.

foto whatsapp Latcau Bozankaya

Totul a culminat cu mișcarea decisivă a primarului Dominic Fritz, care a hotărât schimbarea întregii echipe, de la manager la responsabilul de comunicare. Și pentru că orice partid care se respectă își permite sinecuri, echipa de profesioniști în materie de proiecte europene și de transporturi a fost înlocuită cu diverse personaje din anturajul USR Timiș, care însă nu au pregătirea profesională și nici certificările necesare.

foto 4 schimbare echipa

Mesaj către Consiliul Local, fără reacție

Înlăturată în mod brusc și abuziv, vechea echipă de proiect s-a trezit fără obiectul muncii dar și cu riscul ca obiectivul finanțat din bani europeni să nu fie dus la îndeplinire.

Așa că echipa demisă a conceput un mesaj adresat Consiliului Local Timișoara.

“Având în vedere Dispozitia Primarului Municipiului Timișoara nr. 689/19.04.2023 de înlocuire a majorității membrilor echipei de implementare a proiectelor cu finantare europeană: ,,Înnoirea flotei de tramvaie – etapa I”, ,,Înnoirea flotei de tramvaie – etapa II”, ,,Înnoirea flotei de tramvaie – etapa III”, cu o valoare totală de psete 300.000.000 lei, suntem nevoiți să facem următoarele precizări:

La data prezentei informări, toate cele trei proiecte sunt la zi, în sensul că se desfășoară în conformitate cu programul de finanțare, neexistând întârzieri, toate tramvaiele venite in Timișoara sunt recepționate și plătite, în plus în contul Primăriei Timișoara se află o sumă de 26.231.666,5 lei, conform cererilor de prefinanțare aprobate.

Până în momentul de față, la Timișoara, au sosit 18 tramvaie dintre care 17 sunt recepționate și plătite inclusiv depuse cereri de rambursare. Tramvaiul nr. 18 este în curs de receptie, iar tramaviul nr. 19 este pe drum, iar până la sfârșitul lunii aprilie urmând a fi livrate un număr de 21 de tramvaie.

Mai mult, decât atât cele trei proiecte au fost declarate ca fiind proiecte de succes de către ADR Vest, finanțatorul acestor proiecte față de care putem spune ,,respect ADR Vest”, lucru ce nu putem spune față de conducerea Primăriei Municipiului Timișoara care în nenumărate ocazii au obstrucționat bunul mers al acestor proiecte prin semnarea cu întârziere a unor documente și chiar anularea unor evenimente care trebuiau să se desfășoare în conformitate cu contractele de finanțare. Spre exemplu, evenimentul organizat cu ocazia ,,Ziua Transportului Public’’ din data de  08 iulie 2022 a fost anulat doar pentru motivul că de echipa de implementare a semnat (așa cum prevede contractul) comunicatul de presă care anunța evenimentul…”, se menționează în informarea vechii echipe de proiect, adresată Consiliului Local Timișoara.

Trebuie spus că acest document a fost depus la Direcția Secretariat General a Primăriei Timișoara la data de 28 aprilie 2023. Cu toate acestea, nici până la data redactării acestui material, 23 mai 2023, informarea nu a trecut prin secretariatul CL Timișoara și nu a ajuns la destinatari, adică la consilierii locali din CL Timișoara.

foto5


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

8 thoughts on “Cuplul edilitar Fritz – Lațcău vrea tramvaie galben-negru, cu riscul pierderii finanțării

  1. Oamenii astia sunt bolnavi ? Nu Robu a invetat violetu. Sunt culorile orasului chiar trebuia sa schimbam tot ce tine de identitatea noastra ?

  2. Rau intentionati si mai penali decit orice penali.
    Nu se sesizeaza nimeni, probabil ca sunt „plantati” de dincolo.
    M am saturat eu de cite articole s au scria aici iar justitia….tace milc.
    Daca erau altii erau la popa sapca de mult….iar latcau a fost trimis la plantat panselute, cind chiar nu s a mai putut musamaliza de tot !
    Mi e scirba !!!

  3. Incerc sa dau dovada de neutralitate si nu comentez legalitatea, dar cromatic tramvaiele si autobuzele violet au fost moftul lui Robu.
    Istoric, daca nu ma insel, primul firobuz si se poate cauta in arhive, a fost un Marelli in 1942 si era verde cu alb.
    Ulterior au mai fost albe cu linii verzi si rosii, apoi galbene, apoi violet, in functie de „mofturile” unora si altora.
    Violetul e culoarea unui club sportiv nu a orasului, primul steag al orasului era rosu-alb.

  4. Oameni buni, lucrurile sunt cât se poate de simple. Fiecare oraș are identitatea lui cromatică, aceasta regăsindu-se, de regulă, și în culorile mijloacelor de transport.
    Exemple:
    Arad – roșu
    Cluj – mov (https://www.monitorulcj.ro/actualitate/89554-inca-patru-tramvaie-astra-imperio-vor-intra-in-circulatie-la-cluj-napoca)
    Craiova – albastru
    Oradea – roșu-albastru
    Iar exemplele pot continua.
    Timișoara este asimilată cu violet. Nu știu ce să zic despre acest galben-negru cu care se forțează istoria…

  5. Nu cred că ții minte bine. Oricine a copilărit în Timișoara ține minte tramvaiele galbene din oraș. Atât cele pătrățoase, cât și pe cele rotunde (bremen-urile care încă sunt în circulație astăzi pe lângă armoniile proaste ale lui Robu). Istoria se șterge comentariu cu comentariu..

  6. Salut… „Bună Toni”, în vremurile la care te referi nu aveai opţiunea să alegi. Ce ţi se dădea era un bun primit. Acum e altfel… Iar când e vorba de pierdut finanţări, procese etc. parcă se pricepe cel mai bine conducerea Timişoarei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *