Adevărul despre vânzarea fierului vechi provenit din cele 2.450 vagoane casate de CFR Marfă

În mai 2017, au apărut în spaţiul public informaţii cu privire la devalizarea CFR Marfă, cu echivalentul a aproximativ 6 milioane euro, ca urmare a vânzării a 2.450 vagoane de marfă la fier vechi, la un preţ sub-evaluat, către Remat S.A. Călăraşi.

Dincolo de ştirea senzaţională şi spectacolul mediatizat, şi pentru a înţelege realmente circumstanţele asociate adjudecării acestei licitaţii, evidenţiem următoarele:

I. Despre subevaluare

În scopul vânzării fierului vechi provenit din aceste 2.450 vagoane, Bursa Română de Mărfuri a organizat, în perioada 2014-2016, două proceduri: procedura BRM 233, cu 43 şedinţe de licitaţie, respectiv procedura BRM 162, cu 2 şedinţe de licitaţie. La aceste şedinţe au fost transmise invitaţii de participare (comunicări conform regulamentului BRM) către toţi operatorii din piaţă eligibili (inclusiv Remat S.A. Călăraşi). Din totalul de 45 şedinţe de licitaţie, deşi foarte multe societăţi au cumpărat caietul de sarcini, numai Remat S.A. Călăraşi a depus o ofertă de preţ, procedura fiind adjudecată în data de 22.08.2016. Este de domeniul evidenţei faptul că dacă preţul de pornire al licitaţiei ar fi fost unul mai mic decât preţul de piaţă, atunci ar fi existat un interes semnificativ, manifestat prin prezenţa la licitaţie a mai multor societăţi eligibile.

Trebuie menţionat că toate condiţiile din caietul de sarcini, care s-au transformat în condiţii contractuale după adjudecarea licitaţiei, au fost stabilite exclusiv de către CFR Marfă şi Bursa Română de Mărfuri, Remat S.A. Călăraşi neavând nicio contribuţie (directă sau indirectă) în stabilirea acestor clauze.

Prin HG 659/14.09.2016, Guvernul României a aprobat bugetul societăţii CFR Marfă pentru anul 2016 şi, în mod implicit, vânzarea fierului vechi provenit din casarea celor 2.450 vagoane.

Deşi în nota de fundamentare la HG 659/14.09.2016, Ministerul Finanţelor Publice precizează că suma de 22.792 mii lei (reprezentând venitul bugetat de către CFR Marfă din vânzarea fierului vechi provenit din casarea celor 2.450 vagoane) este supraevaluată, prin contractul încheiat cu Remat S.A Călăraşi, CFR Marfă a obţinut un preţ de vânzare care aduce un venit mai mare decât cel de 22.792 mii lei.

II. Despre prejudiciu

Pentru cuantificarea aşa-zisului prejudiciu, doi specialişti de la Antifraudă Fiscală, detaşaţi la DIICOT, au stabilit, într-o notă de constatare, că:
– din cele 2.450 vagoane casate, rezultă o cantitate de 51.586,62 to de fier vechi greu şi special;
– preţul unitar care ar fi trebuit obţinut de CFR Marfă pentru acest fier vechi este de 205 euro/to, apreciind că CFR Marfă ar fi trebuit să obţină, în fapt, venituri totale de 10.578.748,52 euro, faţă de suma de 4.265.000 euro (considerată ca fiind venitul total din contractul cercetat), ajungându-se astfel la un prejudiciu de 6.313.748 euro.

De menţionat că preţul de 205 euro/to a fost însă stabilit de specialişti folosind metode de aproximare nepracticate în domeniu, deşi aceştia au avut la dispoziţie preţurile unitare concrete de vânzare ale Remat S.A. Călăraşi către SILCOTUB S.A. Zalău, din perioada adjudecării licitaţiei (preţul maxim fiind 189,7 euro /tonă).

Considerând că nu există niciun prejudiciu cauzat de acest contract, Remat S.A. Călăraşi a contestat această notă de constatare, pentru următoarele motive:

1. Suma de 4.265.000 euro reprezintă doar avansul plătit conform contractului, şi nu VALOAREA contractului (estimată la 6.190.394 euro). Numai această eroare conduce la reducerea aşa-zisului prejudiciu cu circa 2 mil. euro.

2. Preţul unitar de 205 euro/to (unul „umflat”, în mod evident), stabilit de către specialişti, este pentru fier vechi pregătit (greu şi special), cu condiţia de livrare dus la fabrică, şi în niciun caz valabil pentru vagoane telle-quelle (netăiate), dispersate în toate gările din ţară. Deşi au cunoscut faptul că toate cheltuielile pentru tăierea vagoanelor, sortarea şi transportul fierului vechi rezultat până la consumatorul final, cad în sarcina Remat S.A. Călăraşi, specialiştii nu au luat în considerare, în momentul calculării prejudiciului, aceste costuri.Valoarea acestora a fost stabilită ulterior, de o expertiză independentă, la suma de 3.892.726,65 euro, sumă ce ar trebui, de asemenea, scăzută din prejudiciul estimat.

3. Dacă luăm în considerare diferenţa dintre preţurile reale de vânzare şi preţul asumat de specialiştii DIICOT de 205 euro/to, prejudiciul devine zero.

Precizăm că acest contract încheiat între CFR Marfă şi Remat S.A. Călăraşi este, în privinţa clauzelor contractuale şi a modului de derulare, identic cu toate contractele de acest tip încheiate, prin BRM, de către CFR Marfă cu diferiţi operatori de pe piaţă, începând cu cel puţin anul 2005, şi în niciun caz nu a fost un contract conceput în mod special în interesul Remat S.A. Călăraşi.

Drept dovadă, din verificarea efectuată de către Curtea de Conturi în anul 2015, aferentă contractelor încheiate între CFR Marfă şi alţi doi operatori (pe lângă Remat S.A. Călăraşi) în perioada 2013-2014, rezultă că derularea s-a efectuat în aceleaşi condiţii pentru toţi operatorii, condiţii identice cu cele din contractul cercetat în privinţa predării-primirii preliminare, predării-primirii vagoanelor pentru tăiere, asistenţei la procesul de tăiere, recuperării pieselor, cântăririi, întocmirii avizelor de expediţie şi a facturilor.

În încheiere, dorim să subliniem faptul că informaţiile cuprinse în prezentul comunicat sunt susţinute şi argumentate de documente oficiale/probe (de la fotografiile vagoanelor cu copaci crescuţi prin ele, până la cea mai sofisticată şi transparentă expertiză independentă), ce au fost aduse la cunoştinţa organelor în drept. Totodată acestea pot fi puse la dispoziţie în scopul consultării.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns