Un general acuză

autostrada 1

Intrată deja într-o tristă anecdotică, firma constructoare a lotului 3 din autostrada care leagă Sibiul de Orăștie (închisă la nici un an de la inaugurare după apariția unor fisuri în asfalt şi demolată parțial între timp) pare să nu se dezmintă nici în privința autostrăzii Lugoj-Deva.

Neregulile sesizate la tronsonul Traian Vuia – Margina se înmulțesc, printre ele remarcându-se și cea semnalată de deputatul de Timiș Niculae Mircovici. Mare adept al ordinii și disciplinei, în calitatea sa de general, fie el și în rezervă, Mircovici a fost deranjat de cele constatate în timpul deplasărilor în țară.

Concret, în dreptul localității Dumbrava, acolo unde autostrada trece printr-o zonă mlăștinoasă, mii de mașini descărcau anul trecut argilă, în loc să folosească piatră.

Niculae Mircovici„Este vorba de zona localității Dumbrava, este acolo ieșirea de pe autostradă de la Sintești. Era o perioadă secetoasă și lucrările au stârnit un praf prin care abia puteai circula. Am realizat că, în loc să folosească piatră, așa cum era normal, dată fiind natura solului, constructorul a folosit argilă, uscată și dură atunci, dar care reprezintă un real pericol în cazul unor ploi de durată. De altfel, pământul a și început să se deplaseze în diferite direcții. Nu se poate așa ceva! Cum să umpli golul mlăștinos cu un strat de argilă de doi metri grosime? Acum am văzut că se încearcă proptirea cu bolovani şi acoperirea cu pietre pentru a masca <<construcţia>> realizată“, spune Mircovici.

Deputatul de Timiș nu s-a limitat doar la aceste constatări, cerând socoteală ministrului transporturilor: „I-am solicitat săptămâna trecută să mi se răspundă cine se face vinovat de lipsa de control a lucrărilor efectuate. Să mi se răspundă în scris, căci vreau să existe un document în care să se menționeze clar cum sunt permise astfel de fapte, care pot reprezenta, prin efectele lor, un real și grav pericol“, arată generalul Mircovici.

De altfel, deputatul care face parte din Comisia parlamentară pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională consideră că Parchetul ar trebui să se sesizeze în acest caz, iar cei ce vor fi găsiţi vinovaţi să fie sancţionaţi după Codul Penal.

Constructorii în culpă nu sunt altcineva decât italienii de la Salini Impregilo, adică aceiași care și-au dat dovada profesionalismului la autostrada Sibiu – Orăștie.

Arzându-se odată cu supa, cei de la Compania Națională de Autostrăzi (CNADNR) au hotărât, în urmă cu aproximativ două luni, să sufle și-n iaurt, semnând un contract de expertiză pentru a verifica stabilitatea și calitatea materialelor folosite în construcția Lotului 2 din autostrada A1 Lugoj-Deva. Rezultatul acestei verificări n-a prea mirat pe nimeni: „lucrările nu sunt conforme cu proiectul, materialul folosit la terasamente având o calitate mediocră“, a declarat, conform Economica.net, Adrian Diaconu, directorul Geotesting CI SRL, firma contractată de CNADNR pentru a realiza expertiza tehnică a execuţiei şi a calităţii acestui lot.

„După experienţa cu lotul 3 al autostrăzii Sibiu – Orăştie, am hotărât ca pentru lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, km 27+620 – km 56+220, să facem o expertiză tehnică care să ne dea date exacte asupra execuţiei şi calităţii acestui lot. Aşteptăm detaliile acestei expertize, astfel încât să putem lua deciziile cele mai corecte şi mai bune pentru derularea într-un ritm susţinut a contractului, în vederea finalizării acestui lot”, anunța, înainte de verificări, directorul general al CNADNR, Cătălin Homor.

O decizie firească ar fi rezilierea contractului, odată cu care, potrivit legii, italienii ar trebui trecuți pe o listă neagră, fiindu-le interzis să participe timp de doi ani de zile la licitațiile organizate pentru atribuirea de lucrări. De altfel, CNADNR a anunțat că, odată cu rezilierea contractului, peninsularii ar trebui să rămână și fără aproape 20 de milioane de euro, bani care fuseseră depuși drept garanție.

Se pare însă că scandalul va lua amploare, căci, arătați cu degetul pentru calitatea lucrării de pe Lugoj-Deva, cei de la Salini-Impreglio adoptă atitudinea celui care nici usturoi n-a mâncat, nici gura nu-i miroase. Mai mult decât atât, constructorul a anunțat că nu recunoaşte expertiza solicitată de CNADNR, verificare ce a scos la iveală atât problemele privitoare la materialele folosite cât și cele legate de execuţia taluzurilor şi a terasamentelor. Italienii amenință chiar că se vor plânge inclusiv la Bruxelles, de unde vin banii pentru această autostradă.

În eventualitatea că li se va da dreptate, autorităţile române riscă să le plătească penalităţi, dar şi să primească sancţiuni de la Uniunea Europeană, lasă să se înțeleagă cei de la Salini-Impreglio, societate care câștigase la licitație construcția tronsonului de autostradă cu o lungime de 28,6 km, prezentând o ofertă de 562 de milioane de lei, adică aproape jumătate din cât estimase CNADNR.

Foto: jurnalistii.ro


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns