Ţinutele de Revelion în Timişoara de odinioară

Ţinutele de Revelion în Timişoara de odinioară

Chiar dacă n-aţi apucat să vizitaţi, în mansarda Bastionului, expoziţia „Muze la muzeu”, reprezentanţii MNaB vă ispitesc într-acolo cu o poveste despre Timişoara elegantă şi petrecerile ei de Revelion, aşa cum erau altădată.

„Bunica Netti e în baie. Se pregătește pentru o vizită la familia doctorului Arnold Josephi, prietenul bunicului, și nu își găsește rujul potrivit. Are o rochiță nouă model charleston, cusută la doamna Wilma Traxel, una din croitoresele protipendadei.

Ar fi o catastrofă ca nuanța rujului să fie diferită de cea a rochiei: o mătase de culoarea vișinei putrede nu acceptă o altă culoare de ruj. Dar o catastrofă și mai mare ar fi să întârzie. Nici o doamnă adevărată nu-și lasă gazdele să aștepte.” (extras din manuscrisul „Jurnal de familie”, Pia Brînzeu).

„În preajma sărbătorilor de iarnă, elita timișoreană din perioada interbelică s-a bucurat din plin de privilegii sociale şi economice. Petrecerile de Revelion în saloane atent gătite erau demonstraţii sublime de eleganţă şi rafinament, în ton cu moda din marile capitale europene.

Ţinuta pentru noaptea de Revelion era pregătită cu câteva luni înainte. Se luau în considerare întotdeauna tendinţele de la Paris, se comandau rochii elegante la atelierele din oraș, ori se aduceau din capitalele Europei Occidentale. Tendinţele în moda anilor interbelici pendulau permanent între tăieturile clasice, cuminţi şi inovaţii îndrăzneţe.

Revistele din interbelic le sfătuiau pe doamnele în ton cu cele mai noi tendinţe în modă să recurgă la reinterpretarea unor piese vestimentare în manieră modernă. Se dă exemplul pelerinei: <<Rochii de crepe de chine, sau de marocain, cu o pelerinuţă în spate, adesea neregulată, acoperind numai un braţ. E o modă care poate da efecte reuşite numai când stăpâna rochiei e sveltă, căci altfel … e preferabil să nu încerce.>> (<<Ilustrațiunea română>>, 1929).

O ținută de revelion perfectă putea fi desăvârşită numai de un set de bijuterii elegant, cu pietre preţioase şi cu modele sofisticate”, sublinază cei de la Muzeul Banatului, adăugând prezentării imagini edificatoare: o rochie neagră cu volane și dantelă din anii ’30, care aparținut Emiliei Dumbravă, mama Aurorei Dumbravă. (Donație Aurora Dumbravă – Raluca Cosoroabă din anul 2019) şi un frac din stofă neagră cu eticheta Model Kirity Timișoara, din aceeaşi perioadă, cu o cămașă de gală cu plastron marca Victor București şi o jiletcă neagră cu patru nasturi, a din garderoba avocatului dr. Ioan Țenchea. (Donația din anul 2020 a doamnei prof. dr. Maria Țenchea, fiica avocatului.)

Piesele fac parte din expoziția „Muze la muzeu”, deschisă în mansarda B2 a Bastionului Maria Theresia.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns