Timișorenii, în fața unor facturi… istorice la gaz

Se anunță vremuri extrem de grele pentru consumatorii de gaze din țara noastră, cu repercusiuni și în județul Timiș. Aproximativ 3,4 milioane de români riscă să aibă din 1 iulie facturi mai mari la gaze, întrucât furnizorii nu îi informează că au dreptul la renegociere.

CITEȘTE ȘI: A murit ÎPS Pimen. Avea şi coronavirus

Acest lucru reiese dintr-o analiză realizată de Asociația Energia Inteligentă (AEI). Consumatorii ar avea dreptul de a-și renegocia până în 1 iulie 2020 prețurile pe care le vor plăti după liberalizare, dar, până la ora actuală, doar 17 la sută dintre furnizorii lor actuali le oferă această posibilitate.

Potrivit datelor centralizate de AEI, pe de-o parte, cei mai mulți dintre furnizori, mai exact peste 80 la sută, nici măcar nu își informează clienții că vor trece într-o piață liberă, unde au posibilitatea de a-și negocia prețul gazelor. De cealaltă parte, numai circa 5 la sută dintre consumatorii casnici știu că în 1 iulie 2020 vor intra în piața liberă de gaze și un număr și mai mic dintre aceștia (aproximativ 3 la sută) sunt la curent cu faptul că prețul nu va mai fi stabilit “de stat” și că ei trebuie să-l renegocieze împreună cu furnizorii lor.

Analiza AEI, realizată pe baza datelor site-urilor celor 35 de furnizori de gaze care vând către consumatorii casnici din piața reglementată, ne arată că deși suntem cu 40 de zile înainte de liberalizare, furnizorii – în marea lor majoritate – nu își informează clienții că au opțiunea de a-și renegocia prețurile și nici nu le propun tarife noi. Mai exact, din datele prelucrate până în acest moment de Asociația Energia Inteligentă reiese următoarele: 80 la sută dintre furnizorii actuali nu și-au informat ”casnicii” că urmează să fie ”liberalizați”, prin anunțuri postate pe paginile lor de internet; 83 la sută dintre furnizorii actuali nu au făcut oferte către consumatorii casnici de gaze pentru perioada când piața va fi liberalizată; ofertele actuale propuse consumatorilor au prețuri egale sau mai mari cu până la 55 la sută decât prețurile din contractele existente, în condițiile în care cotațiile hidrocarburilor au scăzut semnificativ, pe fondul crizei COVID-19; ofertele actuale, pentru cei care au trecut printr-o primă ofertare și renegociere, au prețuri superioare celor estimate de AEI ca fiind corecte și variază între un plus de 5,5 la sută și 64,5 la sută față de acestea, în funcție de regiune; există oferte ”ciudate”, cu valabilitate exagerată, de exemplu, până în anul 2030.

„Aceste date ne arată cu 40 de zile înainte de liberalizarea pieței de gaze dezastrul în care se găsește procesul de pregătire a consumatorilor casnici. Avem în acest moment o dovadă clară a dezinteresului majorității furnizorilor față de clienții lor casnici și disprețul față de legislația în vigoare în România, dar și manifestarea siguranței că și pe viitor clienții lor vor fi numai ai lor. Problema cea mai mare este că legislația în vigoare (art. 4, Ordinul 27 al ANRE) le garantează că, de fapt, clienții vor accepta prețul pe care ei îl stabilesc, probabil fără nici măcar să-și dea seama că la 1 iulie 2020 va avea loc un eveniment care va schimba major viețile tuturor celor care sunt consumatori de gaze”, a declarat președintele AEI, Dumitru Chisăliță.

Procesul de liberalizare deschide calea apariției unor prețuri mari la consumatori casnici, care vor fi sesizate de clienți cel mai probabil abia în lunile de iarnă, când populația se va trezi că are de plătit facturi… istorice. „Asociația le recomandă consumatorilor de gaze să ceară și apoi să analizeze cu mare atenție ofertele furnizorilor înainte de a le accepta. De asemenea, AEI solicită instituțiilor statului să se mobilizeze pentru a asigura prevenirea folosirii procesului de liberalizare a pieței de gaze de la 1 iulie 2020 ca mod de creștere a facturilor clienților casnici”, mai arată sursa citată.

În Timișoara, lucrurile se anunță a fi și mai complicate, din cauza politicii de resurse umane promovată de principalul furnizor, E.On Gaz. Compania a redus la minimum personalul angajat, fapt pentru care consumatorul este nevoit să piardă o zi întreagă la ghișeu doar pentru a obține o informație. Pentru situații mai serioase, gen renegocierea unor contracte, cum ar fi în cazul de față, clienții ar trebui să-și ia câteva zile libere doar pentru a ajunge să vorbească cu un angajat al E.On Gaz.

Un alt experiment nefericit al acestei companii a fost E.On Cool, referitoare la instalarea de aer condiționat, care a stârnit uriașe nemulțumiri în Timișoara, tocmai din cauza perioadei interminabile pentru care trebuie așteptat pentru completarea documentelor necesare. Așa că și renegocierea contractelor este îngreunată cu bună-știință chiar de către unii furnizori!


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Un raspuns la “Timișorenii, în fața unor facturi… istorice la gaz

  1. Bravos natiune!

    infractorul nastase a cedat pe o spaga pentru el resursele naturale ale tarii iar prostimea va plati la greu!!

Lasă un răspuns