Societatea Metropolitană de Transport Timișoara stă pe un butoi cu pulbere

Societatea Metropolitană de Transport Timișoara stă pe un butoi cu pulbere

Societatea Metropolitană de Transport Timișoara stă pe un butoi cu pulbere

Nereguli grave în luarea deciziilor, abuzuri ale conducerii și ale AGA, creșterea ilegală a tarifelor de transport în comun sunt doar câteva dintre acuzele pe care 18 primari ai unor comune membre ale ADI – Societatea Metropolitană de Transport Timișoara le aduc conducerii acesteia, în special președintelui AGA, Ruben Lațcău, viceprimar al Timișoarei și directorului SMTT, Călin Badiu.

Tarife majorate fără acordul consiliilor locale

Tonul revoltei a fost dat de către Ionuț Stănușoiu, primarul din Ghiroda, după ce ADI – SMTT, cea care se ocupă de managemetul transportului public metropolitan, a anunțat că din 19 iunie se va suspenda circulația curselor spre și dinspre Ghiroda. Vizate sun liniile M11, M29, M30 și M35.

”Prin prezenta vă informăm că, începând cu data de 19.06.2023 transportul public local prestat pe liniile M29, M30, M35 și M11 se suspendă pe motiv de neplată a facturilor restante de către primăria comunei Ghiroda”, a anunțat SMTT, marți, 30 mai 2023.

primar Ghiroda2

Primarul Ghirodei, Ionuț Stănușoiu (foto), consideră că Primăria Timișoara a comismai multe ilegalități și abuzuri, la adresa comunei Ghiroda și a celorlalte comune membre ale societății, prin viceprimarul Ruben Lațcău, care conduce, de facto, SMTT și STPT.

Momentan, nu există pericolul ca locuitorii din Ghiroda sau din alte comune să rămână fără transport în comun.

Însă, există deja mai multe procese pe rol între SMTT și primării dar și o sesizare a Curții de Conturi, vizavi de modul în care s-a stabilit mărirea tarifelor de transport.

Stănușoiu a spus că tarifele practicate ar fi fost majorate nelegal, decizia nefiind susținută de aprobarea de către toate primăriile membre SMTT, neexistâd hotărâri de consiliu local care să stea la baza acestor majorări. Situație care se aplică inclusiv în cazul STPT și al Primăriei Timișoara!

Primăria Ghiroda a acționat în instanță Societatea Metropolitană de Transport Timișoara . Până ce instanțele nu vor da o hotărâre definitivă, Ghiroda a cerut recalcularea facturilor la tarifele inițiale.

”Un lucru este sigur, transportul public nu va fi suspendat pe data de 19.106.2023, lucrul acesta nu se va întâmpla sub nicio formă. Ca să fie toată lumea liniștită, niciun mijloc de transport public din Ghiroda și Giarmata Vii nu va fi suspendat pe acest motiv”, a anunțat primarul Ghirodei, pe pagina oficială de Facebook a Primăriei Ghiroda.

Decizii arbitrare, pe motive politice

Tot Stănușoiu susține că în cadrul SMTT este vorba de monopol din partea Primăriei Timișoara, care decide în numele celor 21 de primării membre, cu o majoritate de 78%.

“Majorarea prețului unui bilet de la 2,5 lei la 4 lei s-a făcut nelegal, deoarece nu există acordul consiliilor locale, nici măcar al Consiliului Local Timișoara.

Noi, primăria din Ghiroda, avem o datorie de 1 milion de lei, dar atenție sunt facturi neachitate și neacceptate la plată tocmai pe motiv de nelegalitate.

Suntem de acord să plătim, dar la tarifele reale, cele dinante de hotărârea de majorare luată de AGA pe 24 iunie 2022. Mă întreb cum de Ghiroda e amenințată cu suspendarea transportului, în condițiile în care Primăria Timișoara a avut datorii de 90 de milioane de lei către STPT și nu s-a suspendat nicio linie.

Am făcut sesizările de rigoare, căci se încală legea. Reprezentanții Primăriei Timișoara și ai SMTT au decis să ignore toate aceste sesizări ale noastre. Au mers mai departe și au aplicat noile tarife neținând cont de ce implicații vor avea acele majorări. Procesul e pe rol și vom vedea ce va decide instanța”, a mai declarat primarul din Ghiroda.

Viitorul stadion al CJ Timiș are studiu de fezabilitate

Într-o ședință a SMTT s-a decis scoaterea microbuzului din Giarmata Vii, dar tot atunci s-a hotărât tot atunci introducerea a două curse noi chiar pe alte rute din județul Timiș.

“Asta m-a făcut atunci să-mi pun întrebarea dacă nu cumva este o răzbunare a conducerii USR a Primăriei Timișoara și SMTT-ului, dar am lăsat lucrurile să meargă mai departe. Acum primim o adresă prin care ni se spune că se suspendă transportul pentru neplata facturilor.

Astăzi vedem că SMTT solicită suspendarea curselor pentru UAT Ghiroda, pe motiv de neplată pentru datorii derizorii față de datoriile ce le-a avut Municipiul Timișoara față de SMTT.

Asta mă face să consideri că tot ce face SMTT față de Ghiroda sunt acțiuni strict politice, fiindcă SMTT este controlată de primarul de facto al Timișoarei, Ruben Lațcău, care se află în spatele întregii discuții.

Problema lui în acest subiect este plângerea pe care a făcut-o Primăria Ghiroda în instanță, plângere care va merge înainte, cu orice fel propuneri venite din partea domnului Ruben Lațcău, fiindcă au fost mai multe în ultima vreme, vizavi de retragerea acestei plângeri de Primăria Ghiroda.

Nu voi fi de acord niciodată să retrag acea plângere din instanța. Vreau să văd ce va spune onorata instanță vis a vis de acest subiect, despre ilegalitățile pe care le fac cei de la Primăria Timișoara și de la SMTT.
Cred că este timpul să fie oprite. Cât voi fi primar la Ghiroda voi face totul ca transportul public din comună să aibă condiții cât mai bune pentru cetățenii din comuna Ghiroda și Giarmata Vii. Nu voi fi de acord să fac plăți care la final se va decide că au fost ilegale”, a mai declarat Ionuț Stănușoiu, primarul Ghirodei.

Lațcău, replică slab argumentată

Președintele AGA din SMTT și viceprimar al Timișoarei, Ruben Lațcău, a dat o replică acuzelor aduse de către edilul din Ghiroda. Evident, el nu a făcut nicio referire la numulțumirea generală a celor 18 primari de UAT-uri membre ale societății, și a preferat să îl atace pe Ionuț Stănușoiu.

„Suspendarea despre care dânsul vorbește este datorată unui fapt foarte simplu: Primăria Ghiroda nu a plătit de șase luni de zile transportul public. S-au strâns undeva pe la 1 milion de lei datorii curente și încă un milion de lei din facturile restante din regularizările din anii anterior.

Deci, vorbim de undeva la două milioane de lei, pe care primăria Ghiroda îi are de plătit către SMTT/STPT. Pe partea de regularizări istorice, a fost o înțelegere la nivelul asociației să existe o regularizare eșalonată, dar vorbim de facturi de șase luni de zile, pe care nu le plătește.

Problema este nu doar că nu le plătește, dar în mai multe adrese, în mod repetat, a spus că nu va plăti facturile. Sunt mai multe procese pe care primăria Ghiroda le-a intentat SMTT-ului.

Contestă actul constitutiv, modul în care funcționează asociația, subiecte de transport în comun. Este dreptul lui. Ce nu este dreptul lui este să nu plătească facturile șase luni de zile”, a declarat Ruben Lațcău.

Acesta a încercat să minimalizeze nemulțumirile generale ale celor 18 primari, spunând că doar la Ghiroda există asemenea probleme cu SMTT-ul.

Cât despre lipsa unor hotărâri de consiliu local în toate comunele, acuză invocată de primarul din Ghiroda, Lațcău susține că aceste HCL-uri nu sunt necesare, potrivit statutului ADI-SMTT, fiecare membru delegând, printre altele, și modul de stabilire al tarifelor către asociație.

„Această așteptare a domnului Stănușoiu, de a beneficia de un preț care nu mai corespunde cu prețul pieței, este o așteptare naivă, pe care o putem considera optimistă, dar care nu se bazează pe nimic concret. Nu cred că compania care furnizează electricitate Ghirodei furnizează la același preț ca în 2017.

Nu cred că mașinile primăriei își cumpără benzină la prețul din 2017. Nu cred că salariile pe care le plătește angajaților din subordine sunt la nivelul din 2017”, a mai declarat Lațcău.

Relațiile cu năbădăi din SMTT nu se încheie însă aici, pe rol fiind mai multe procese.

În plus, mai mulți primari s-au adresat organelor de cercetare, contestând deciziile luate la adunarea AGA din 24 iunie 2022 dar și modul de stabilire al tarifelor și monopolul în luarea deciziilor, apanaj al președintelui AGA, Ruben Lațcău, viceprimar al Timișoarei și al directorului SMTT, Călin Badiu.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

3 thoughts on “Societatea Metropolitană de Transport Timișoara stă pe un butoi cu pulbere

  1. lațcău e ca un gândac de bucătărie. parșiv, pervers, iq spre zero, dar rezistent. și fără a aduce vreun beneficiu mediului înconjurător. lăsând gluma la o parte… e trist pe mâinile cui a ajuns timisoara. pe barba ei până la urmă. să speram că la următoarele alegeri va fi votată o conducere formată din oameni sănătoși la cap

  2. Autobuzele metropolitane încurcă firmele de transport private.Firme care dețineau monopolul pe zonele unde au fost introduse autobuzele metropolitane.Concluzia vine de la sine:privați au fost deranjati!Care privați?Știu cei de la centru.Ce tarife practicau?Mult peste prețul practicat de transportorul metropolitan.Nici o problemă,locuitorii zonei pot suporta,sunt buni plătitori.Trăiască partidul!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *