Se deschide drumul spre autostradă

Timișoara ar fi meritat o conexiune reală și simplă la autostrada A1, care trece prin nordul orașului. După unele zvonuri, era foarte posibil ca șoseaua nici măcar să nu coboare dinspre Arad până în capitala Banatului. Teoretic, de la ieșirea din municipiu spre Lipova până la intrarea pe autostradă nu sunt nici 11 kilometri.

Practic, aceștia sunt străbătuți printr-o zonă foarte aglomerată, pe o șosea cu câte o bandă pe sens. Autoritățile locale au avut tot felul de idei pentru rezolvarea problemei, una dintre ele fiind construirea unui drum nou, însă aceasta nu s-a materializat.

O altă propunere, care prinde destul de lent contur, dar are șanse să fie realizată cu finanțare europeană, este de lărgire la patru benzi a drumului județean DJ 691, care trece prin mijlocul Dumbrăviței, se intersectează cu Centura de nord a Timișoarei, apoi ajunge la Giarmata, o depășește și, într-un final, pătrunde pe autostradă.

Citeşte şi: O nouă ediţie a Festivalului Vinului: unde se ţine şi ce artişti urcă pe scenă

Unul dintre impedimentele legate de această variantă este faptul că drumul care trebuie lărgit trece prin Dumbrăvița, localitate care a beneficiat de un alt proiect din bani europeni, și anume vestita linie de troleibuz M14, construită în colaborare cu municipiul Timișoara.

Stâlpii – foarte deși, de altfel – care susțin linia aeriană de troleibuz ar trebui mutați pentru a permite lățirea drumului la patru benzi, dar condițiile de implementare a vechiului proiect sunt clare: totul trebuie să rămână așa cum a fost recepționat timp de cinci ani, adică până la 1 ianuarie 2021.

În cele din urmă, autoritățile județului Timiș, ale municipiului Timișoara și ale comunei Dumbrăvița au pus de un parteneriat pentru accesarea fondurilor necesare. Consiliul Județean Timiș a aprobat proiectul selectat deja pentru finanțarea prin Programul Operaținal Regional 2016-2020 și intrat în etapa pre-contractuală. Astfel, CJT este lider de proiect, în parteneriat cu Dumbrăvița și Timișoara, iar cheltuielile totale prevăzute se ridică la 80,4 milioane de lei, din care 12,5 milioane vor trebui acoperite din bugetul județului.

În acordul de parteneriat încheiat între cele trei entități administrative se prevede achitarea cheltuielilor necesare cu mutarea stâlpilor de troleibuz de CJT, după 1 ianuarie 2021, fără a afecta funcționalitatea acestui sistem de transport.

Dumbrăvița are obligația de a pune la dispoziție, cu titlu gratuit, terenul necesar amplasării și realizării infrastructurii tehnico-edilitare nou-create și acordarea dreptului de intervenție consiliului județean la rețeaua existentă, acolo unde este cazul.

Timișoara pune la dispoziție rețeaua de troleibuz și permite accesul CJT la aceasta. Nici comuna și nici municipiul nu vor suporta cheltuieli cu proeictul depus de consiliul județean, dar vor avea oameni în echipa de implementare și vor contribui la promovare.

Lucrurile nu vor merge, însă, chiar atât de simplu. Din experiența precedentului ciclu de finanțare se știe că implementarea proiectelor din fonduri europene durează destul de mult, uneori ani în șir. Mai o elaborare de caiet de sarcini, mai o contestație la licitație, poate o iarnă lungă sau o vreo vară toridă – fiecare în parte sau toate la un loc pot contribui la diverse întârzieri.

Vestea bună rămâne totuși că, la vremea când copiii aflați acum în clasele primare se vor gândi la ce liceu să se înscrie, se va circula din Timișoara până la autostradă pe patru benzi.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

9 Răspunsuri “Se deschide drumul spre autostradă

  1. Conectati A1 cu Calea Aradului pentru o dezvoltare durabila pe termen lung a Timisoarei si terminati cu tot felul de proiecte proaste implementate doar pt a mulge bani.

  2. Dee……. oare pamantul nu era cumva al proiectantului….. altfel catre este explicația construirii la asa o distanță ă autostrăzii ???, chiar nu putea fi construită mai aproape descarcare oras ???

  3. Daca tot au adus autostrada Arad-Deva pana la 15 km de Timisoara, trebuia proiectat din start un drum de legatura intre A1 si Calea Aradului (DN 69), care sa fie finalizat deodata cu autostrada. Asa cum la Lugoj s-a construit bucata din A6 care leaga centura orasului de A1, desi Lugojul are 10% din populatia Timisoarei.

    1. Deci ar fi ca Circumvalatiunii,Calea Sagului sau Calea Lipovei de ex.care taie si ele in „spe”Timisoara.Vai ce destepti „este”unu.

      1. Banatean@ nu prea pricepi tu ce se cere, este vorba de largirea la patru benzi drumului judetean ce trece prin Dumbravita si Giarmata. Prin aceasta masura creste capacitatea de tranzit si nu mai sunt blocaje in trafic, tinand cont ca in Dumbravita avem si tranzitul spre autostrada si un parc de masini a localnicilor navetisti care a crescut exponential!
        Autostrada (daca se va construi vreodata) ar fi cea spre Belgrad care ar ocoli Timisoara pe la est rezultand astfel alte 2-3 noduri de descarcare asa cum ar fi normal. Retine, Aradul are 4 conexiuni la autostrada!!

    2. Banatean@ esti cam tufa de Venetia in domeniul transporturilor! Un drum judetean largit la 4 benzi nu este o autostrada are doar o capacitate de tranzit mai mare pentru fluxul de trafic. Castigul navetistilor din Dumbravita va fi determinat de reducerea blocajelor in trafic.
      Autostrada ar trebui construita de la Sanandrei prin estul orasului spre Stamora Moravita spre Belgrad rezultand inca 2-3 puncte de acces pe autostrada!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare