Se caută manageri pentru noile societăți-jucărie de termoficare. Primăria pune din nou carul înaintea boilor

Se caută manageri pentru noile societăți-jucărie de termoficare. Primăria pune din nou carul înaintea boilor

Se caută manageri pentru noile societăți-jucărie de termoficare. Primăria pune din nou carul înaintea boilor.

Municipalitatea timișoreană demarează concursul de stabilire a unui administrator pentru firma despre care primarul Dominic Fritz a anunțat că va prelua de la actuala societate de termoficare partea de distribuție a căldurii produsă în sistem centralizat, către clienți.

Sfidând ordinea firească a lucrurilor și procedurile comerciale, procesul de dezmembrare a actualei societăți de termoficare Colterm, în insolvență, a fost a anunțat oficial pe 3 mai 2023, de către administrația timișoreană.

Jucăriile primarului Fritz

Consiliul Local Timișoara va supune la vot, marți, 9 mai 2023, documentația pentru declanșarea procedurii de selecție a administratorului societăților nou înființate ale primăriei: UZINA ENERGETICĂ TIMIŞOARA S.R.L și UZINA ENERGIE SOLARĂ TIMIŞOARA S.R.L.

În actele oficiale de la Registrul Comerțului, primarul Dominic Fritz apare cu funcția de “reprezentant asociat persoană juridică” pentru cele două firme. Ambele societăți au fost înființate în luna februarie 2023 și au ca și asociat unic “Municipiul Timișoara”, cu o cotă de participare la beneficii și pierderi de 100%.

CITEȘTE ȘI: Fraudă de peste 7 milioane de lei cu fonduri nerambursabile

Timp de patru luni, acestea l-au avut ca administrator pe Darius Georgiu, vicepreședinte al Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș. CL Timișoara a decis, în decembrie 2022, ca Georgiu să conducă, din postura de administrator, ambele societăți înființate de primărie. Mandatul acestuia a încetat oficial pe data de 27 aprilie 2023.

De la începutul anului, primarul Dominic Fritz a vehiculat ideea “descentralizării” serviciilor Colterm, societate despre care a afirmat, în repetate rânduri, că nu dorește să intre în faliment sau să fie desființată. Mai exact, edilul a spus că municipalitatea “se gândește” să separe producția de agent termic de distribuție, în ideea în care Colterm să se ocupe doar de partea de producție, pentru a fi evitate pierderile tehnologice, din rețea.

Renașterea bănățeană v-a prezentat planurile administrației Fritz, încă din data de 24 aprilie, când scriam că desființarea Colterm este iminentă și este un tertip pentru a scăpa de datoriile istorice, ce se ridică la peste 55 de milioane de euro.(Amatorism sau strategie? Primăria Timișoara pregătește divizarea Colterm (renasterea.ro))

Două firme, trei mize

Inițial, cele două firme nu păreau de prea mare importanță. Totuși, unul dintre planurile Primăriei Timișoara, falimentară la capitolul investiții în termoficare și cu datorii de 55 de milioane de euro acumulate pe Colterm, este să acceseze fonduri europene, prin cele două noi societăți, impecabile din punct de vedere fiscal, neavând niciun fel de sarcini sau datorii.

Firmele, deloc fictive, dar fără obiect concret de activitate, au fost introduse de către primarul Dominic Fritz, în schemă, pe data de 3 mai 2023, când acesta a anunțat brusc că una dintre noile Uzine a primit o importanță strategică. Mai exact, primarul a făcut publică decizia ca activitatea de distribuție a energiei “să treacă de la Colterm direct la primărie”.

Impropriu spus “la primărie”, pentru că primarul se referea la renunțarea serviciilor de distribuție ale Colterm, în favoarea unei dintre cele două Uzine. Care exact dintre ele, este greu de spus, pentru că nici măcar primarul nu are un răspuns exact.

Prins cu temele nefăcute pe un subiect atât de important pentru oraș, Dominic Fritz făcea o declarație demnă de schițele lui Caragiale. „Soluția pe care o propunem este ca la Colterm să se concentreze pe producție, adică pe activitatea de bază, în cele două CET-uri, iar distribuția și furnizarea efectivă a agentului termic către populație să fie făcută de o altă companie a Primăriei Timișoara. Avem deja, de anul trecut, înființate două companii, una dintre ele o pregătim acum pentru a putea prelua acest serviciu, un serviciu care va permite și un alt mod de facturare, de relaționare cu clienții, de digitalizare, pentru că atunci când putem să începem de la un nou punct, putem să și îmbunătățim serviciile pentru cetățeni.

Nu vorbim doar de o chestie pe hârtie, bineînțeles că va fi, adică toată rețea, inclusiv cu angajați, va trece la o altă firmă. Firma este Uzina…nu știu, nu mai știu ce nume i-am dat, poate mai dăm și un alt nume. Avem o firmă înființată de anul trecut, două firme chiar, și acum analizăm mai multe opțiuni, dar na, important e că da, va fi o firmă reală, cu angajați, cu muncă”, declara, pe 3 mai, în totală confuzie, primarul Dominic Fritz.

În ședința de plen de marți, 9 mai, CL Timișoara va trebui să voteze pro sau contra propunerii primăriei, prin care conform documentației, viitorul administrator va trebui să aibă experiență de minimum 5 ani într-o funcție de conducere/administrare a unor societăți profitabile. Administratorul trebuie să aibă studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licență sau echivalentã în domeniile menționate în anunțul de selecție, respectiv să nu aibă înscrisuri în cazierul fiscal și în cazierul judiciar. Ulterior, candidații admiși vor susține un interviu  care ”presupune verificarea de către comisie a capacității manageriale, a trăsăturilor individuale ale candidaților și a aptitudinilor cerute de Asociatul Unic”.

Scăderea pierderilor, un artificiu fals

Primarul a motivat trecerea serviciului de distribuție a energiei de la Colterm la noua societate, tocmai pentru a nu mai plăti către compania de termoficare Colterm – în insolvență, anual, câte o factură consistentă dar reală, pentru pierderile tehnologice apărute în rețeau de transport, rețea depășită moral și tehnologic, cu multe defecte tehnice.

Întrebarea logică, la care primarul va trebui să răspundă în fața consilierilor locali  dar mai ales în fața timișorenilor, plătitori abondați la rețeaua centralizată a orașului, este cum se vor micșora aceste pierderi. Simpla trecere a distribuției de la Colterm la o nouă firmă nu poate scădea costurile de distribuție, din moment ce se va folosi exact aceeași infrastructură degradată de transport, conducte și țevi, care generează pierderi tehnologice. Adică, indiferent ce firmă va factura pentru acest serviciu, costurile nu au cum să scadă.

Cum să falimentezi Colterm

De la începutul anului, primarul Dominic Fritz a vehiculat ideea “descentralizării” serviciilor Colterm, societate despre care a afirmat, în repetate rânduri, că nu dorește să intre în faliment sau să fie desființată.

Mai exact, edilul a spus că municipalitatea se gândește să separe producția de agent termic de distribuție, în ideea în care Colterm să se ocupe doar de partea de producție, pentru a fi evitate pierderile tehnologice, din rețea. Ceea ce, cu discreție realtivă, s-a și intâmplat.

Ideea vine ca o mănușă pentru a încerca să scape de datoriile istorice de la Colterm. Una dintre amenzi, în valoare de 21,6 milioane de euro, a venit în 2021, pentru anul 2020, iar cea de-a doua, de peste 14 milioane de euro, a fost încasată în 2022, pentru 2021.

Rămâne de văzut ce decizie va lua executivul Primăriei Timișoara vizavi de plata acestor amenzi vechi, care cumulate ajung la 35,6 milioane de euro.

Pe lângă cele două amenzi, mai există o restanță consistentă, pe care o reprezintă certificatele verzi neachiziționate pentru anii 2020 și 2021.

Pentru anul 2020, primăria nu a cumpărat certificate EUA în valoare de 9 milioane de euro. Pentru 2021, ar fi fost nevoie să fie cumpărate certificate verzi în valoare de 11,2 milioane de euro, ceea ce, evident, nu s-a întâmplat.

Vor mai rămâne însă restanțele din 2020 și 2021, ce constau în valoarea certificatelor verzi neachiziționate la care se adaugă amenzile primite și neplătite: un grand total de 55,8 milioane de euro.

Primarul Municipiului Timișoara a anunțat că în luna iunie va expira contractul de delegare a producției și transportului energiei termice către timișoreni, încheiat cu Colterm.

Noul contract se va încheia, probabil, tot cu Colterm pentru producția de energie termică, dar activitatea de transport, distribuție și furnizare de va fi delegată unei alte companii municipale: Uzina Energetică Timișoara.

„Colterm nu poate investi în tehnologii noi și nicio firmă nu va vinde termie la Colterm. Singura variantă să cumpărăm alte tehnologii este să cumpărăm agent termic la poarta fabricii și să rupem producția de distribuție, pentru că doar așa putem să distribuim un agent termic care este produs și prin alte tehnologii și nu prin tehnologii vechi.

Astăzi este momentul în care am făcut acest anunț, că contractul expiră la sfârșitul lui iunie. Pentru cele două noi contracte, unul pentru Coltem, alt contract pentru distribuție vor fi făcute, vor trebui făcute, legal, studii de fundamentare și așa mai departe, nu este rolul meu acuma să scot din burtă astfel de cifre. Ce este clar este, ca și orice schimbare, și această schimbare va necesita o investiție, ca și orice schimbare, și această schimbare va necesita un efort, un efort chiar mare și din partea Primăriei”, a mai spus, tot pe 3 mai 2023, primarul Fritz.

Colterm, aflată în insolvență șu cu datorii, va sucomba dacă primăria renunță la serviciile companiei la care acționar este chiar Consiliul Local Timișoara. Dar la care Dominic Fritz ca persoană, nu este “reprezentant asociat pentru persoana juridică (adică al firmei – n.r.)”.

Conducerea Colterm afirma, ca reacție, tot pe 3 mai 2023, că deși în teorie ar putea fi un lucru bun, în practică, separarea celor două servicii ar putea însemna înrăutățirea situației financiare a companiei, având în vedere ca îi va fi luat unul dintre cele două obiecte principale de activitate.

“Legat de acest transfer, discuții generice și generale au fost pe masă de la momentul de la care am preluat compania, în urmă cu un an și șase luni. Cred că până anul trecut prin primăvară era o astfel de discuție, după care ideea nu a mai avut tracțiune.

La prima strigare, separarea distribuției de producție, eliminarea distribuției din Colterm ar însemna, în prima fază, pierderi mai reduse, pentru că pierderile provin din segmentul de distribuție. Strict financiar, pentru Colterm ar trebui să fie mai bine, pentru că nu mai ai acest efort de a suporta costurile cu elementele nerecunoscute, pe care societatea le suportă până la 12, 14, 18 luni, până recuperează.

Strategic, însă, nu e neapărat cea mai bună variantă. Nu e cel mai bun lucru care ar putea să se întâmple acestei societăți, pentru că o altă societate care produce îți sparge monopolul, pe care la momentul actual Colterm îl are. Dar nu e vorba de noțiunea răutăcioasă asupra monopolului. Crescând concurența pe piață, o companie care are niște dificultăți tocmai își mai ia niște dificultăți”, a comentat Cristian Amza, administratorul special al Colterm, pentru Opinia Timișoarei (Colterm ingropata definitiv de Primaria Timisoara? Intr-un haos total, Dominic Fritz anunta ca vom plati factura la o firma noua care va distribui apa calda si caldura, dar nu stim pe cati bani: ‘Firma este Uzina… nu stiu, nu mai stiu ce nume i-am dat. Nu este rolul meu acuma sa scot din burta astfel de cifre’ – Opinia Timisoarei).

Practic, doar cu celelalte servicii pe care Colterm le mai prestează este aproape imposibil să își poată acoperi cheltuielile de funcționare.

„Teoretic, Colterm poate să producă și energie electrică, pe care o bagă în sistemul energetic național, dar e un produs derivat. În rest, alte servicii, alte feluri de venituri, alte activități pe care le-ar putea presta Colterm, nu sunt de natură să poată susține activitatea societății sau, de fapt, lipsa activității de bază, respectiv distribuția. Partea de distribuție, care se dorește a fi luată acum, ea trebuie inventariată, sunt o serie de proceduri ce trebuie derulate. Calendarul mi se pare foarte strâns”, a adăugat Cristian Amza, pentru opiniatimisoarei.ro (Colterm ingropata definitiv de Primaria Timisoara? Intr-un haos total, Dominic Fritz anunta ca vom plati factura la o firma noua care va distribui apa calda si caldura, dar nu stim pe cati bani: ‘Firma este Uzina… nu stiu, nu mai stiu ce nume i-am dat. Nu este rolul meu acuma sa scot din burta astfel de cifre’ – Opinia Timisoarei).

 

 

 

 

 


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

One thought on “Se caută manageri pentru noile societăți-jucărie de termoficare. Primăria pune din nou carul înaintea boilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *