S-ar putea pierde banii europeni pentru autostrada Lugoj – Deva

În urma lansării licitației petru porțiunea din autostrada Lugoj – Deva care conține cele două ecoducte, Asociația Pro Infrastructură atrage atenția că s-a pierdut foarte mult timp din cauza mai-marilor din Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

„S-au pierdut trei ani din cauza bâlbelor șefilor din CNAIR și Ministerul Transporturilor pe lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, cel care conține celebrele tuneluri<<pentru urși>>. În 3 iulie s-a lansat licitația, deși se putea face acest lucru în 2016, problemele fiind cunoscute încă din decembrie 2013 după emiterea acordului de mediu. Licitația prevede o valoare estimată de 1,36 miliarde de lei (fără TVA) aferentă finalizării lucrărilor pe Secțiunea D (4,03 kilometri care sunt 95 la sută gata din martie 2018) plus proiectarea și execuția secțiunilor E1 (5,69 kilometri) și E2 (3,44 kilometri, din care 2,12 kilometri sunt cele două vestite tuneluri).

Termen? Patru ani.

Dacă nu este totul gata până în decembrie 2023, România riscă să piardă finanțarea nerambursabilă pentru acest proiect <<fazat>>, care a început în POS-T 2007-2013 și trebuie să fie încheiat în POIM 2014-2020, deci maximum până în 2023, cerință scrisă negru pe alb și în caietul de sarcini!”, arată reprezentanții Pro Infrastructură.

Șanse minime, studii ioc

Șansele ca autostrada săfie gata până la sfârșitul lui 2023sunt minime, apreciază cei dela sociație, deci probabil vom fi nevoiți să dăm înapoi sute de milioane de euro din fondurile europene primite. „Dar situația este și mai gravă. Pe Secțiunea E2, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pune la dispoziția ofertanților niște linii trasate grosier pe o planșă cu pozițiile kilometrice ale tunelurilor.

Nu există studii geotehnice serioase în zonă. De exemplu, chiar Institutul Geologic Român (contractat de CNAIR), spune că nu există un foraj mai adânc de 35 de metri la tunelul care este proiectat să ajungă la 70 de metri, recomandând un foraj geotehnic la 100 de metri adâncime.

Fără studii de teren de calitate, constructorilor serioși le va fi extrem de greu să pună pe masă o ofertă realistă și competitivă: unii nici nu vor participa, iar ceilalți vor da prețuri foarte ridicate ca să-și acopere riscurile”, spun reprezentanții asociației.

Aceștia pun câteva întrebări retorice și lansează acuzații la adresa celor de la Ministerul Transporturilor:

„De ce s-a reziliat aiurea contractul cu Salini-Impregilo înainte de a finaliza Secțiunile D și E1?! De ce a fost ministrul Cuc la Bruxelles în 2017 ca să ceară experților europeni să renunțe la tuneluri?! De ce s-a lansat abia acum o licitație care, în cel mai rău caz, trebuia pornită imediat după revizuirea acordului de mediu din decembrie 2016?! Întrebări retorice.

Prostia,incompetența crasă, mândria stupidă și fuga de răspundere demonstrate de directorii generali ai CNAIR și miniștrii transporturilor sunt criminale, la propriu. Întârzierea de minimum trei ani se traduce în vieți pierdute în accidentele de pe DN68A”.

Cei 100 de kilometri ai Autostrăzii Lugoj – Deva, din care au fost recepționați 43, au fost împărțiți în patru loturi. Lotul 1 a fost deschis circulației, ca și o porțiune din Lotul 2, iar loturile 3 și 4 se află într-o fază avansată de execuție. Din păcate, fără porțiunea recent scoasă la licitație de pe Lotul 2, nu se va putea circula continuu de la Lugoj la Deva pe șoseaua de mare viteză.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Un raspuns la “S-ar putea pierde banii europeni pentru autostrada Lugoj – Deva

Lasă un răspuns