Cu peste zece ani în urmă, o mașină de mare tonaj a spulberat un grup de pietoni care așteptau, pe trotuar, să traverseze o importantă arteră din Timișoara.
Incidentul a avut loc la intersecția străzilor Liege, Liniștei și Calea Aradului. Potrivit unor martori care se aflau la fața locului, șoferul autovehiculului nu a apreciat corespunzător limita benzii pe care se afla și, grăbindu-se să iasă din coloana de mașini, a intrat pe trotuar, lovind pietonii.
Nu este însă singurul caz, accidentele în acea zonă fiind destul de frecvente. În ultimele două luni, două femei au fost lovite în timp ce traversau pe culoarea verde a semaforului, de două autoturisme ai căror șoferi intenționau să vireze la stânga, venind dinspre Strada Liniștei spre Calea Aradului.
În ambele cazuri, cei doi conducători auto și-au îndreptat atenția doar spre mașinile care se deplasau din dreapta lor, venind dinspre strada Liege, omițând faptul că, în stânga lor, se află pietoni angajați în traversare.
Astfel de situații pot fi observate zilnic în acea intersecție. Mulți dintre pietonii care cunosc zona spun că trebuie să se oprească la jumătatea drumului și să le dea prioritate șoferilor grăbiți care le taie calea.
De obicei, instinctul șoferilor este acela de a-și proteja mașina în care se află de o eventuală ciocnire cu alta, de aici și atenția lor îndreptată exclusiv către alte autovehicule în detrimentul pietonilor, omițând însă faptul că o tablă îndoită se poate repara, pe când o viață curmată, nu.
În Timișoara, parcul auto s-a mărit de la an la an, observându-se, astfel, o tendință crescută a locuitorilor de a se deplasa doar cu mașina personală.
Pietoni morți, șoferi în libertate
Sub aspect sancționator, legislația din România este blândă cu șoferii care accidentează pietonii. Pedeapsa în astfel de cazuri se stabilește în funcție de numărul de îngrijiri medicale acordate victimei.
În peste 90 la sută din cazuri, șoferii vinovați de producerea unui accident se aleg cu dosar penal și cu obligația de a plăti daune morale victimei, dar nu fac nici o zi de detenție, nici în cazurile mai grave.
De exemplu, unui șofer care accidentează o persoană pe trecerea de pietoni i se poate întocmi dosar penal pentru vătămare corporală sau ucidere – amândouă din culpă, întrucât se presupune că nu a intenționat să producă accidentul.
Aceste două infracțiuni nu sunt reglementate însă distinct, diferențiindu-le pe cele de la regimul circulației rutiere.
De exemplu, potrivit noului Cod penal, uciderea din culpă a unei persoane se pedepsește cu închisoarea de la unu la cinci ani, fără a se menționa însă cazurile particulare în care poate avea loc.
Dar în practică, una este uciderea unei persoane din culpă rezultată ca urmare a unei altercații între două persoane, alta când se produce ca urmare a unui accident rutier, din vina șoferului sau a pietonului. Judecătorii care trebuie să analizeze astfel de dosare nu pot să aplice o pedeapsă decât în conformitate cu prevederile dreptului penal.
De regulă, instanțele stabilesc o sancțiune neprivativă de libertate pentru șoferii care se fac vinovați de producerea unui accident soldat cu decesul victimelor.
Pe rolul Judecătoriei Timișoara s-au aflat, în ultimii trei ani, aproximativ 30 de dosare de ucidere din culpă ca urmare a unor accidente rutiere.
În cele soluționate s-au aplicat pedepse de la unu la trei ani de închisoare, dar cu suspendare. În paralel, s-au acordat și despăgubiri morale, cea mai mare parte a lor fiind plătită de companiile de asigurări auto.
În alte state, viața are un preț mai mare
În multe din statele lumii, uciderea din culpă este reglementată în funcție de împrejurarea în care a avut loc fapta, evident, un loc special fiind alocat pentru comiterea acesteia pe drumurile publice.
Pedepsele sunt mult mai mari, mai ales în cazurile în care moartea victimelor unui accident rutier survine din culpa exclusivă a șoferilor, ceea ce îi determină pe aceștia să fie mult mai atenți la drepturile pietonilor.
În Statele Unite ale Americii, conducătorii auto vinovați de producerea unor accidente rutiere soldate cu decese nu scapă fără închisoare.
În statul Georgia, de pildă, sancțiunea cea mai blândă este de un an de detenție cu executare, în Florida poate ajunge la 15 ani, iar în Minesota, un șofer poate primi 30 de ani de închisoare dacă a produs accidentul sub influența alcoolului sau a drogurilor.
Și în Europa există țări cu legislație mai aspră decât cea din țara noastră. În Franța, de exemplu, pedeapsa pentru ucidere din culpă într-un accident rutier pornește de la un minimum de cinci ani de închisoare cu executare.
În Marea Britanie, pedeapsa poate fi detenția pe viață dacă judecătorul stabilește un grad ridicat de vinovăție al făptuitorului.
In Romania si daca ar primi 30 de ani probabil tot nu i-ar executa. Vine un partid la putere, modifica legile, si-i scoate pe toti…
Prost facut gramada. #Rezisti?
Antiprostie – pari a fi un nesimtit. Un roman mizerabil…genul de votant psd alde.