Regiunea Vest iese din prim-planul investițiilor rutiere strategice

Dacă, vreme de mai bine de un cincinal, Regiunea Vest s-a putut considera favorizată sub aspectul investițiilor în magistralele rutiere – aici fiind localizate o jumătate dintre tronsoanele de autostradă deja finalizate sau cel puțin demarate după 2010 – în perspectiva următorilor cinci ani, cât a mai rămas din actualul exercițiu financiar european, așa cum indică masterplanul general de transport al țării noastre, recent aprobat la Bruxelles, situația se va schimba radical.

Și nu în bine! Pentru regiunea noastră, mult procesatul masterplan nu mai prevede o finanțare nerambursabilă nici măcar construirea unui singur metru de autostradă, rămânând astfel în suspensie (adică, în varianta optimistă, putând fi repuse în discuție abia după anul 2030) proiecte strategice precum autostrada Timișoara-Belgrad.

Lucrurile nu stau cu mult mai bine nici în ceea ce privește investițiile în rețeaua regională de drumuri expres: la acest capitol, Bruxelles-ul nu se angajează să finanțeze nici un kilometru, dar acceptă pe lista de rezervă (cea a investițiilor pentru care autoritățile române urmează să găsească surse de finanțare pe cont propriu) cei 246 de kilometri ai tronsonului Lugoj – Drobeta Turnu-Severin.

Pe lista de priorități privind finanțarea drumurilor TransRegio (care sunt un fel de drumuri expres de criză), Banatul e în coada clasamentului, la poziția 24, cu cei 62 de kilometri ai rutei Caransebeș – Reșița – Voiteg, și asta probabil doar pentru că o parte a acestui traseu este deja realizată.

Mai generos este Bruxelles-ul în cazul drumurilor EuroTrans (despre care nu ni se spune cu ce diferă față de TransRegio), unde prima poziție pe lista priorităților, dar tot pentru varianta optimistă a masterplanului, este ocupată de cei 29 de kilometri ai lotului Timișoara – Moravița, o altă rută în care nu mai trebuie investit decât puțin, în lărgirea carosabilului.

Există și un capitol la care regiunea Timișoarei primește o promisiune consistentă: dintre cele 14 centuri ocolitoare propuse spre finanțare nerambursabilă europeană la nivel național, cea a Timișoarei ocupă locul al cincilea ca prioritate, pentru o lungime de 48 de kilometri, iar Aeroportul ”Traian Vuia” și centrul intermodal Timișoara sunt menționate de asemenea printre primele cinci locuri.

În fine, pentru a îndulci puțin pilula amară a ieșirii Regiunii Vest din prim-planul investițiilor rutiere strategice, putem consemna faptul că există perspectiva ca anumite interconectări de drumuri transfrontaliere să fie susținute printr-un alt program cu finanțare europeană nerambursabilă, cel destinat cooperării româno-sârbe.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns