Răzbunarea castorilor: au făcut baraje care au inundat şantierul autostrăzii Lugoj – Deva

O familie de castori din zona localităţii Bejan le-a dat două săptămâni bătăi de cap constructorilor care lucrează la lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva. Deocamdată s-au retras, dar atât ei, cât şi celelalte familii de castori de pe Valea Mureşului au un plan secundar, anticipat însă de specialişti, care trebuie acum să găsească şi să aplice soluţii.

Castorii care sălăşluiau într-un canal de scurgere mai vechi amenajat (şi betonat chiar şi pe fund) cu 40 de ani în urmă, între Mintia şi Bejan (pe malul nordic al râului) au ridicat baraje. În perioada ploioasă, apele din canalul de scurgere amintit s-au revărsat şi au ajuns pe „frontul de lucru” al autostrăzii, aflat în paralel la câțiva metri distanţă. După retragerea apelor, ziua, constructorii au curăţat canalul respectiv şi, implicit, au distrus barajele familiei de castori. Noaptea, castorii se apucau din nou de lucru.

Biologul Călin Hodor şi echipa sa au montat camere video în zonă pentru a monitoriza castorii din zona lotului 4 al autostrăzii Lugoj – Deva. Două săptămâni a durat „disputa”. Castorii au cedat şi s-au retras, temporar, pe malul Mureşului, traversând drumul judeţean din zonă.

Hodor spune însă că pericolul şi mai mare ar putea apărea nu doar în zona Mintia – Bejan, ci pe întreaga lungime a lotului 4 al autostrăzii: „După ce nu vor mai fi speriaţi de prezenţa utilajelor pe şantier şi după ce se va termina autostrada, mă tem că acei castori, e vorba de aproape 20 de exemplare în zona Bejan – Ilia, care populează pâraiele ce coboară spre Mureş, vor construi, din nou, baraje şi vor înfunda acele scurgeri pentru pâraie și pentru apa pluvială care se vor face pe sub autostradă. Cred că aici se va impune amenajarea unor guri de supra-plin, astfel încât apa să nu se infiltreze în terasament iar după o vreme să apară probleme. Dacă apa va bălti lângă terasament există pericolul infiltrațiilor și a afectării grave a autostrăzii punând probleme serioase de siguranță a traficului atunci când aceasta va fi în exploatare.”

Valea Mureşului, de la Deva până la Nădlac este una dintre zonele în care, în România, cu aproximativ 20 de ani în urmă, s-a reuşit cu mare succes reintroducerea speciei castorului european. Prinderea lor în capcane ar putea provoca moartea datorată stresului, lucru inacceptabil fiind o specie de interes conservativ european menționată în anexa II a Directivei Habitate a Consiliului Europei.

Reprezentanţii Spedition UMB, firma care construieşte lotul 4 din autostrada Lugoj – Deva confirmă existenţa barajelor de castori pe canalul betonat din zona amintită, însă spun că ei n-au apucat să-i vadă pe „concurenţii” lor. Castorii sunt animale nocturne.

Sursa: glasul-hd.ro


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

3 Comments
doru 8 aprilie 2017
In Vest ii prind, sunt eutanasiati sau dusi in parcuri zoo. Se face caz cand gasesc 2 castori, nu 20 -
L307 8 aprilie 2017
Dl. Hodor, te bagi in seama degeaba. Exista o autoritate care trebuie sa supravegheze zilnic autostrada, asa ca in alte state. Prin urmare acesti salariati nu au decat "sa se inteleaga" cu castorii. Adica ce fac cei din urma sa darame ceilalti. Si inca o chestiune. Doctor in castorii fiind, chiar asa domle, afurisitu de castor intr-o singura noapte construieste un baraj ? Mai sa fie.......