Războiul Bicicletelor: Primăria Timișoara își desființează propriul serviciu ca să facă loc unei organizații private

Războiul Bicicletelor: Primăria Timișoara își desființează propriul serviciu ca să facă loc unei organizații private

Războiul Bicicletelor: Primăria Timișoara își desființează propriul serviciu ca să facă loc unei organizații private

Directoul STPT numit de primarul Dominic Fritz, Constantin Cocheci, i-a anunțat brusc și răstit, marți, 27 iunie 2023, pe consilierii locali că vrea să închidă serviciul Velo TM, prin care timișorenii au la dispoziție, gratuit, cele 300 de biciclete pentru deplasarea în oraș.

Anunțul-fulger i-a luat prin surprindere pe cei din Consiliul Local, mai ales după ce primăria se lăuda, chiar în această primăvară, cu succesul serviciului Velo TM, care este parte din agenda cuplului edilitar Fritz-Lațcău pentru introducerea unui transport ecologic și nepoluat, ca alternativă la mașinile personale și la transportul în comun.

STPT vrea să renunțe la Velo TM

După ce a marșat pe o campanie electorală “verde”, pozând călare pe bicicletă alături de susținători, în ședința de ieri, primarul Dominic Fritz l-a lăsat pe directorul STPT să facă anunțul prin care se dorește desființarea serviciului gratuit de folosire a bicicletelor societății, pe motiv de…nerentabilitate.

Asta, plecând de la premiza că, încă de la înființare, pe 1 iunie 2015, când Primăria Timișorara a deschis sistemul Velo TM, se punea doar problema unui transport mai facil și mai ecologic. Nu era vorba despre niciun profit, în condițiile în care bicicletele se folosesc gratuit, iar primăria nu a cheltuit bani pentru a le cumpăra, cele 300 de biciclete fiind achiziționate prin fonduri europene. Așadar, transport ecologic și rapid prin oraș, nu profit pentru societatea de transport.

Doar că marți, 27 iunie 2023, directorul STPT, Constantin Cocheci, i-a anunțat, în plenul ședinței, pe consilierii locali, că trebuie renunțat la sistemul Velo TM pe motive de nerentabilitate. Pe un ton răstit, demn de un director de kolhoz, Cocheci a punctat. Scopul ascuns al demersului îl veți regăsi în finalul acestui material.

CITEȘTE ȘI: Tragedie la Timișoara. Un bărbat și-a găsit bunicii decedați și a surprins o persoană fugind din locuință

„Propunerea mea este ca STPT să renunțe la acest serviciu, deoarece venitul este zero. Adică, dumnevoastră, ca și unici acționari ai acestei societăți, cred că ați avea tot interesul să vă diminuați pagubele.

Printre altele, există două pagube majore care persistă. Una este acest serviciu pe care este normal să îl ofere orice oraș civilizat persoanelor cu dizabilități (transport auto special gratuit asigurat de STPT pe sistem “punct la punct”, cu 4 mașini, pentru persoanele cu probleme locomotorii – n.r.), doar că acest serviciu nu este plătit de nimeni și costă 130.000 de lei pe lună. Acel serviciu se va muta la o altă instituție, care are în sarcină acest lucru. Deja, partea de dispecerat s-a mutat.”, a spus directorul STPT.

Directorul Cocheci “aruncă” pierderile către Consiliului Local

Fractura de logică e clară: costul de 130 de mii de lei pe lună va fi suportat tot din bugetul local, fie că e prestat de STPT sau de către Direcția de Asistență Socială. Nu e vorba de a diminua cheltuieli, ci doar de un transfer al costurilor de la o societate a primăriei, la o direcție a aceleiași primării.

Apoi, managerul societății de transport a atins problema bicicletelor. “La fel este și cu serviciul de biciclete. Atât timp cât firma dumneavoastră are pierderi pe acest serviciu, eu, ca și director general, trebuie să vă aduc la cunoștintă și să iau măsurile care se impun. Dumneavoastră ca și actionar sunteți de acord să aveți pierderi?”, a pus directorul STPT, întrebarea-capcană, consilierilor locali.

Consilierul local Dan Diaconu a ținut să îi atragă atenția că aceste decizii le ia consiliul local, nu directorul STPT și că acest director este plătit pentru ca să mențină și să susțină demersurile acționarului, CL Timișoara, nu să le desființeze.

„Provocarea dumneavostră, ca manager, este să implementați și să sustineți toate inițiativele acționarilor. Dacă noi considerăm că este necesar în Timișoara, pentru că avem trafic, avem grad mare de poluare, pentru că vrem să încurajăm mersul pe bicicletă, pentru că nu toată lumea își permite o bicicletă, noi vrem să încurajăm ca acest serviciu să fie folosit de timișoreni. Provocarea dumneavoastră, ca manager, este să îl mențineți, să îl susțineti, nu să îl desființați.

 

Altfel, unde ajungem? Ajungem ca oamenii care erau învățați să meargă cu bicicleta să se mute în mașină? Să facem din nou trafic în oraș? Aveți niște studii în această zonă, să ni le prezentați și nouă? Care ar fi impactul, câți foloseau bicicletele, câți se vor întoarce la mașină, ce înseamnă emisiile de CO2?”, a întrebat consilierul local Adrian Lulciuc
Mai mulți consilieri locali, printre care Dan Diaconu și Adrian Lulciuc au vrut detalii pe această temă, însă microfonul le-a fost “tăiat” de către președintele de ședință, consilierul local Ovidiu Merean, coleg de partid și susținător activ al actualului executiv USR al primăriei.

Tocmai Primăria a adus concurența la propriul serviciu

Dacă per ansamblu, la STPT, lucrurile nu merg prea bine, serviciul Velo Tm se bucură însă de succes. Cel puțin așa declarau, în februarie 2023, tocmai cei de la conducerea societății de transport public. La acel moment, sistemul Velo TM era prezentat ca fiind unul de succes și chiar s-a anunțat suplimentarea numărului de bicicletele, în cele 34 de stații amenajate în Timișoara.

Din 1 martie, peste 300 de biciclete au fost puse la dispozitia timișorenilor, după ce în iarnă li s-a făcut o revizie tehnică. În plus, au fost scoase pentru uzul public și cele 100 de trotinete pe care timișorenii le pot folosi în mod gratuit.

Tot la relansarea serviciului din 1 martie 2023, conducerea STPT spunea că „aceste subsisteme de transport public au însemnat un real succes și anul trecut (2022 – n.r.), mulți dintre utilizatorii transportului public în comun conventional, cu tramvaiul, troleibuzul, autobuzul sau minibuzul, deplasându-se și cu ambarcațiunile pe Canalul Bega, bicicletele sau trotinetele.

Dintre cei 26.000 de utilizatori înregistrați în sistem, peste 16.000 au ales să se deplaseze cu cele peste 300 de biciclete puse la dispoziție, în 2022”, transmiteau, la finele lunii februarie 2023, reprezentanții STPT.

Sistem “complementar”, dar pe bani

Numai că, în paralel…Primăria Timișoara pregătea scoaterea pe piață a unui “serviciu” de transport velo, alternativ la cel oferit chiar de către societatea din subordinea sa. Așa se face că, la finalul anului 2022, administrația Fritz a supus votului consilierilor locali, chiar în ultima sedință de Consiliu Local din 2022, încheierea unui parteneriat între Primăria Timișoara și Asociația Green Revolution, pentru implementarea unui nou sistem de…închiriere! Sistem care, cel puțin teoretic, avea să funcționeze în paralel cu Velo TM al Societății de Transport Public Timișoara.

Green Revolution

„Noul sistem va fi unul complementar, nu va veni nici să înlocuiască, nici să scoată actualul sistem VeloTM. Instalarea sa, mentenanța, folosirea, suportul și toate costurile adiacente vreme de doi ni vor fi în întregime suportate din fonduri private, din donații pe care firme din Timișoara și nu numai, le vor face. Iar după cei doi ani, sistemul va fi donat municipalității, liber de sarcini și în mod gratuit.

Acest sistem nu va imputa municipiului Timișoara absolut niciun cost în cumpărarea sistemului, a bicicletelor, a stațiilor, operarea lor, mentenanța lor sau orice alt serviciu pe durata acestui acord de parteneriat și nici după. Intenția este să avem două sisteme complementare care să se stimuleze reciproc, să fie un pic de competiție între cel public și cel privat. Iar dacă cel privat va fi donat primăriei, atunci vom putea să avem după doi ani și un studiu de oportunitate bazat pe cazul real de exploatare și de utilizare, să vedem exact care sistem va fi peste doi ani mai oportun sau mai dezirabil a fi dezvoltat pe termen lung”, declara, în decembrie 2022, viceprimarul Ruben Lațcău.

Întrebările care se nasc sunt simple: ce i-a oprit pe vicperimarul Lațcău și pe cei de la STPT să facă un studiu de oportunitate pe actualul sistem, din 2020 până acum? Cum se vor fi complementare și se vor stimula reciproc două sisteme, din care unul e gratuit și al primăriei, iar celălalt este pe bază de închiriere și ține de o entitate privată? Își face singură primăria competiție prin acceptarea sistemului privat bazat pe închiriere, în paralel cu cel propriu, cu biciclete folosite gratuit? Ce motive ar avea o entitate privată să investească în biciclete și toată infrastructura plus mentenanța, în condițiile în care, după doi ani, le va preda primăriei cu titlu gratuit?

Întâlnirea de la hotel: Die Grüne Revolution

Green Revolution este un ONG foarte activ implicat, la nivel național în inițiative de mediu și ecologie urbană, precum cel al “orașelor verzi”, decarbonizarea transportului, managementul reciclării deșeurilor. Face parte dintr-o puternică alianță de organizații de mediu, cu lobby și acoperire media internațională, din spectrul organizațiilor care vor să impună “politicile verzi”.

Motorul organizației este Raluca Fișer, care a fondat în 2009 Asociația Green Revolution, primul ONG românesc de ecologie urbană, care implementează măsuri ce stau la baza construirii unui oraș verde. Green Revolution a dezvoltat și operează sistemul de bike-sharing 100% românesc Ivelo în București și în alte orașe din România.

Ea a ocupat funcția de președinte al Alianței Mondiale pentru Ciclism (2018-2021), lucrând la nivel european și global pentru ca mai mulți oameni să circule mai des cu bicicleta, în condiții mai bune și mai sigure, în întreaga lume. În cele 2 mandate (2016 – 2021) de vicepreședinte al Federației Europene de Ciclism (ECF), a contribuit la prioritizarea ciclismului în agenda politică.

Expertă în management strategic și economie circulară, ea coordonează proiecte de CSR și promovare de mai bine de 15 ani. În calitate de managing partner, în 2007 a lansat și gestionează prima organizație media din România pe teme de business și legislație de mediu, numită Green Report.

De asemenea, este responsabilă pentru dezvoltarea și punerea în aplicare a afacerilor, strategie și comunicare, legătura cu partenerii și rețelele strategice, inclusiv cu guvernele, industria și societatea civilă, precum și pentru asigurarea finanțării organizației neguvernamentale.

Green Revolution susține reducerea poluării în marile orașe, a impactului pe care activitățile umane îl au asupra mediului, cât și creșterea calității vieții locuitorilor în marile aglomerări urbane.

„Forumul Orașelor Verzi este o inițiativă extrem de importantă, pentru că pune laolaltă factorii de decizie din autoritatea publică locală cu experți cheie și knowledge internațional. Este locul în care ideile bune se întâlnesc cu posibilități și oportunități de investiție pentru un trai mai bun și mai sustenabil în orașele noastre”, a declarat Raluca Fișer.

Merită amintit că pe 9 martie 2023, la un hotel din Timișoara, a avut loc o întâlnire sub umbrela Clubului Economic German Banat, la care reprezentanții mediului german de afaceri din Banat erau invitați la o întâlnire cu primarul Timișoarei, Dominic Fritz și cu Raluca Fișer, președintele Green Revolution.

S-a prezentat oferta Ivelo de închiriere a bicicletelor, la fel ca și în alte orașe, iar ca bonus, Green Revolution s-a oferit să pună biciclete la dispoziție în Timișoara, gratuit, însă doar pe perioada Capitalei Culturale Europene, adică în mod realist, până în septembrie-octombrie 2023, când vremea de afară încă permite folosirea bicicletelor. Dovadă este invitația Clubului Econimic German Banat, pe care o prezentăm mai jos.

“Întâlnirea clubului din luna martie are ca subiect „Mobilitatea durabilă în Timișoara”, iar domnul primar, Dominik Fritz, ne va vorbi despre asta. Raluca Fiser va prezenta apoi sistemul de inchiriere de biciclete Ivelo pentru Timisoara.

Orașul dorește să pună în funcțiune proiectul în perioada Capitalei Culturale Europene și să-l pună la dispoziție tuturor în mod gratuit (sistemul actual nu pare să funcționeze bine). Proiectul nu trebuie doar să ajutela protejarea mediului orașului, ci și să contribuie la transportul durabil pentru angajații companiilor noastre”, suna anunțul Clubului Economic German Banat, lansat reprezentanților comunității de afaceri din Germania, Austria și Elveția care conduc sau dețin companii în zona Banatului.

intalnire Fritz Green Revolution Club Economic German Banat


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *