RATT îi pune la grea încercare pe locuitorii din nordul orașului. Ce probleme sunt în cartierele Timişoarei

”Nu mai săriți autobuze! Este frustrant!”, este unul dintre mesajele care pot fi zărite pe pereții unei stații de așteptare a mijloacelor de transport în comun din Calea Lipovei. Nu este greu de ghicit că autorul acestuia este un călător timișorean, în deplină cunoștință de cauză despre situația reală a mijloacelor de transport în comun din urbea de pe Bega.

În Timișoara, frecvența acestora a constituit dintotdeauna o problemă gravă, de care, însă, nu s-a ocupat nimeni. Nici măcar cu promisiuni. De peste 20 de ani, autoritățile locale îi îndeamnă pe timișoreni să renunțe, măcar din când în când, la mașinile proprii, care sufocă traficul, și să aleagă variantele alternative (pe jos, cu mijloace de transport în comun și, mai nou, cu bicicleta).

Evident, cele trei opțiuni sunt nerealiste, iar sfatul mai-marilor urbei este doar de formă. În primul rând, pe distanțe mari, la pas nu pot merge nici copiii, nici bătrânii, iar pe vreme de caniculă sau ger, nimeni. În al doilea rând, traversarea orașului pe bicicletă (care exclude, din nou, copiii și bătrânii) nu se poate face în condiții depline de siguranță, lipsa pistelor adecvate fiind principalul motiv. Iar în al treilea rând, multe mijloace de transport în comun sunt o bătaie de joc la adresa cetățenilor.

”Sudiștii” așteaptă primăvara

Cei mai vitregiți, raportat la ultima alternativă propusă de edili, sunt timișorenii care locuiesc în Ciarda Roșie, Kuncz sau Plopi, zone în care accesul la mijloacele de transport în comun este aproape inexistent. Reprezentanții RATT susțin însă că situația se va îmbunătăți în curând, adică în momentul în care primăria va putea achiziționa cele 30 de autobuze de capacitate mică, care ar putea intra și pe străzile înguste. Potrivit reprezentanților administrației locale, cel mai probabil acest lucru va fi realizabil în primăvara acestui an.

Nordul Timișoarei, aproape paralizat

O altă categorie de timișoreni care au de suferit de pe urma proastei gestionări a mijloacelor de transport în comun sunt cei din zona de nord a orașului. Adică ”cei frustrați”, cum a scris autorul anonim al mesajului cu dedicație pentru RATT. Aproape toate cartierele din nordul municipiului – Lipovei, Aradului, Bucovinei, Mircea cel Bătrân, Mehala, Ronaț – se află la cheremul RATT-ului. Cum altfel, dacă nu frustrant, este să știi că, teoretic, prin zona ta circulă autobuze sau tramvaie, dar nu ai acces la ele fie că stația este prea departe, fie că vin ”din an în Paști”. Iar pe lângă toate acestea, locuitorii din toate aceste cartiere nu au cum să ajungă unii la ceilalți apelând la mijloacele de transport în comun, decât dacă ocolesc o jumătate de oraș. Cu alte cuvinte, lipsește o rută care să unească aceste cartiere între ele.

În Calea Lipovei se sare peste curse

În această zonă, există suficiente mijloace de transport în comun, dar și cea mai mare densitate de locuitori. Plus mall-ul, unde merge foarte multă lume. Aceasta înseamnă că, indiferent de oră, în mijloacele de transport în comun este mai tot timpul foarte mare aglomerație.

RATTPe linia autobuzului 40, însă, șoferii obișnuiesc să mai sară peste câte o cursă, spre disperarea călătorilor care trebuie să aștepte în stație uneori și 25-30 de minute până sosește celălalt autobuz.

Oamenii știu acest lucru, datorită panoului electric care afișează timpii de așteptare: de exemplu, sunt anunțate două minute până la sosirea autobuzului, pentru ca în secunda următoare să apară… 15! Știu și șoferii, pe care îi auzi uneori cum își sună colegii ”chiulangii”, iritați că cei mai supărați călători își varsă off-ul pe ei.

Recent, de când s-a introdus M14 (”firul” metropolitan), care merge până în Dumbrăvița, s-au mai rărit și cursele troleibuzului 14. Problema e că pe M14, deși are același traseu în oraș ca și ”colegul” lui mai vechi, nu-i ia decât pe cei care au legitimații ”metropolitane”, adică pe cei care locuiesc în Dumbrăvița.

Calea Aradului, prăfuită doar de tiruri

Poate cea mai circulată arteră din Timișoara, Calea Aradului, este plină ochi, toată ziua, de mașini de mare tonaj, care, în lipsa unei centuri ocolitoare, tranzitează orașul printre… blocuri. Poate tocmai de aceea, pentru a proteja asfaltul și așa măcinat de cauciucurile tirurilor, autoritățile s-au gândit să micșoreze numărul mijloacelor de transport în comun din zonă. Troleibuzele 17 și 18 circulă în regim expres, ceea ce înseamnă că poți citi un roman în timp ce aștepți să vină vreunul. Linia 17 duce spre Piața ”Badea Cârțan”, iar troleibuzul 18, spre Gara de Nord. Pentru celălalte direcții, îți mai iei o carte de citit (pentru că va trebui să schimbi mai multe mijloace de transport în comun) sau apelezi la fondurile de rezervă și mergi cu taxi-ul.

Blocurile din Bucovinei, construite pentru atleți

Dacă nu ești într-o formă fizică bună și locuiești într-unul dintre blocurile din zona Bucovinei, nu prea ai șanse să ajungi la un mijloc de transport în comun. Cele mai multe clădiri din cartier se află la mare distanță față de liniile de tramvai, pentru că autobuze sau troleibuze nu circulă prin zonă. Și, pe lângă faptul că, pe jos, deplasarea îți ia, în medie, cam 20 de minute, în stație timpii de așteptare sunt tot cam pe-atât. Un simplu calcul matematic îți arată că un timișorean din zona respectivă, doar pentru a face un drum dus-întors în oraș, are nevoie de circa două ore pe zi.
În zona Mehala, RATT-ul i-a ocolit pe bătrâni

Unul dintre cele mai vechi cartiere ale Timișoarei, Mehala, nu a excelat niciodată la capitolul transport în comun. Și totuși, nu a fost niciodată atât de prost gestionat ca acum. Fiind un cartier foarte vechi, mulți dintre locuitori sunt trecuți de prima și chiar de a doua tinerețe. Aceasta înseamnă că ar avea nevoie de o modalitate eficientă pentru deplasare.

În loc să le faciliteze acest lucru, autoritățile au făcut în așa fel încât să-i împovăreze și mai mult. Singurul mijloc de transport în comun în toată zona este troleibuzul 13, care circulă doar pe artera principală (pentru mulți este dificil să ajungă până în stație) și foarte prost: cam două curse pe oră. Pe vreme de vară sau iarnă, pentru un bătrân, poate și bolnav, este cumplit să aștepte în stație 30 de minute. La aceasta, se mai adaugă și faptul că, din Mehala, cu troleibuzul 13 nu se poate ajunge decât în centrul orașului.

Ronaț – un cartier fără transport

O situație la fel de grea situație o au și locuitorii din Ronaț, situat în prelungirea cartierului Mehala. Exceptând troleibuzul 13, care circulă numai până la podul spre Săcălaz, și tramvaiul 5, care merge pe partea dinspre Blașcovici, timișorenii care locuiesc în zona de mijloc a Ronațului sunt efectiv șterși de pe harta RATT. Și acolo locuiesc bătrâni, copii și oameni fără dare de mână, care nu-și permit o mașină proprie sau să apeleze la serviciile de taximetrie.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

7 Răspunsuri “RATT îi pune la grea încercare pe locuitorii din nordul orașului. Ce probleme sunt în cartierele Timişoarei

  1. In Cartierul Plopi, la fel, se sar autobuzele… ce se intampla cu RATT-ul, vorba unui comenter, – il cumpara Cristestii??? – Timisoara incotro???? Ne-au napadit oltenii, au ajuns in functii de conducere, si acum saboteaza Banatul, – vor sa ajungem ca cei din Sud, faliment total – colaps economic – jaf la drumul mare. Rusine sa va fie. Las’ ca vin alegerile, va sparge ROBU gura, din nou :))))) acum a luat si vaporetto, va trimite inapoi – cu pluta :))))) vangura de hoti

  2. Cât de normal vi se pare ca majoritatea șoferilor de trolebuz să vorbească la telefon in timp ce conduc ? să fumeze in mijloacele de transport și să se simtă fumul peste tot ?să stea la taclale cu diverse persoane tot in timpul mersului ????? Domnilor din conducerea RATT,așa vă monitorizați șoferii și mijloacele de transport pe care le așteptăm in stații cu zecile de minute ?? Pt.asta plătim abonamente ? ?? HALAL……

  3. Va invit si in Zona OLIMPIA sa vedeti cum a ramas – 8 – singurul tranvai care se ma TARAIE si el destul de rar ! Dece nu lasa 6 -le sa circule ? dece se duc atatea trnvaie cetre Padurea Verde ? sunt ; tranvaiele – 1 – , – 2 – , 5- , 10 – ce e asa importanta partea aia , ele sunt mai tot timpul goale !

Lasă un răspuns