Raport tehnic cu ambiguități. Au noile tramvaie Bozankaya probleme tehnice?

Raport tehnic cu ambiguități. Au noile tramvaie Bozankaya probleme tehnice?

Raport tehnic cu ambiguități. Au noile tramvaie Bozankaya probleme tehnice?

Reprezentanții companiei turcești au făcut verificări pentru a stabili ce anume a dus la producerea incidentului din 8 martie, când trenul de rulare al unui tramvai Bozankaya a luat foc, chiar în fața Palatului Administrativ din Timișoara.

Conform raportului preliminar, de vină nu ar fi fost motorul, ci plăcuțele de frânare care s-ar fi blocat. Incidentul nu este însă primul de acest fel.

„Pe 8 martie 2023, pe baza analizelor fișierelor de date, plăcuțele de frână ale tramvaiului s-au blocat. Șoferul a încercat să elibereze frânele și a continuat să conducă vehiculul.

CITEȘTE ȘI: S-a întâmplat la Timișoara: polițiștii locali au aflat abia în timpul misiunii că au fost trimiși să amendeze ilegal bicicliști

Deoarece frânele au fost aplicate în timpul deplasării, sistemul vehiculului s-a oprit de mai multe ori pentru protecție sporită și a oprit tracțiunea.

Pentru a duce tramvaiul într-o locație sigură, șoferul a condus tramvaiul cu frânele aplicate și din cauza frecării și supraîncălzirii plăcuțelor de frână, de sub tramvai a ieșit fum.

Înregistrările video din cabina șoferului nu au putut fi recuperate din motive necunoscute care nu au legătură cu Bozankaya”, au transmis reprezentanții companiei turcești.

ISU Timiș a stabilit drept cauză probabilă a producerii incendiului „efectul termic produs în urma frecării la sistemul de frânare”.

Compania producătoare a făcut propriile investigații și a anunțat, astăzi, câteva concluzii parțiale.
Într-un limbaj precaut, cei de la Bozankaya susțin că plăcuțele de frână s-au supraîncălzit din cauză că vatmanul a condus tramvaiul cu frânele aplicate, pentru a-l “duce într-o locație sigură”.

În realitate însă, vatmanul a oprit în momentul în care a observat incendiul, neavând timp să ducă tramvaiul spre depou și a acționat imediat cu extinctoarele, dar a sunat și la 112, pentru a cere sprijin.

“Compania menționează ca la niciun tramvai Bozankaya din România nu au fost înregistrate probleme la nivelul motoarelor. În prezent, nici un tramvai al companiei nu se află în depou pentru ca motoarele să fie devoalate.

În urma analizei bazate pe date concrete și solide, Bozankaya neagă informațiile false relatate în media cu privire la incidentele privind tramvaiele sale”, au mai precizat reprezentanții Bozankaya.

Pe 30 martie 2022, unul dintre tramvaiele noi achiziționate de Primăria Timișoara de la compania Bozankaya, a luat foc chiar în depoul Societății de Transport Public Timișoara.

Reprezentanții ISU Timiș spuneau atunci că o problemă la instalația electrică din zona burdufului tramvaiului a fost cauza probabilă a incendiului.

Și totuși…probleme tehnice cu tramvaiele turcești au fost raportate între lunile octombrie și decembrie 2022, la Iași. Defecțiunile menționate se referă la frânarea bruscă a vehiculelor, tendința de a pleca cu spatele și uzarea paletelor pantografelor.

Într-un comunicat de presă, din ianuarie 2023, se precizează că la tramvaiele din Iași, evaluarea a fost realizată de inspectorii tehnici ai companiei care au constatat, în raportul preliminar realizat în urma investigației, că problemele cu privire la vehiculele care dădeau înapoi și frânau brusc, au fost cauzate de sistemul de tracțiune.

”Prima defecțiune a fost înregistrată pe 25 noiembrie 2022.

La acel moment, experții tehnici ai companiei au mers pe teren și au rezolvat problema la nivelul tuturor vehiculelor, iar pe 27 decembrie softul a fost actualizat, problema fiind soluționată.

Astfel de update-uri țin de integrarea softurilor și sunt realizate periodic pentru a regla întregul mecanism de funcționare. Acesta reprezintă un proces natural al sistemelor tehnice și nu este o situație deosebită”, au declarat reprezentanții companiei turco-germane Bozankaya.

Un alt aspect este că la două dintre vehicule, roțile patinau pentru că sistemul automat de curățare a liniei cu nisip nu funcționează corespunzător.

”Sistemul funcționează corect și detectează alunecarea roților, astfel că frânează în consecință, însă nu detectează murdăria de pe șine. Niciun sistem feroviar nu detectează mizeria depusă la nivelul șinelor”, a fost replica reprezentanților de la Bozankaya.

Cât privește incidentul de la Timișoara, al doilea în care un tramvai Bozankaya ia foc, firma turcească precizează doar că „tramvaiele îndeplinesc standardele și cerințele tehnice de calitate cuprinse și în legislația română în vigoare, precum și nivelul ridicat de siguranță a pasagerilor având în vedere natura transportului”.

Primăria Timișoara a cumpărat 21 de tramvaie construite de firma Bozankaya Otomotiv din Turcia. Fiecare mijloc de transport costă aproximativ 2 milioane de euro.

Valoarea totală a contractului este de aproape 50 de milioane de euro, din care mai bine de 80% reprezintă fonduri europene nerambursabile obținute prin Programul Operațional Regional.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *