Premieră în învățământul timișean: parteneriat al Inspectoratului Școlar Județean Timiș cu Alianța Universitară Timișoara

Strategia inovatoare creionată, recent, de conducerea Inspectoratului Școlar Județean Timiș pe axa de dezvoltare a educației bifează încă o premieră în municipiul care a dat tonul, încă de acum trei secole, unora dintre cele mai importante realizări cu care țara noastră se poate mândri. Rafinând aspecte legate de problemele și sincopele învățământului timișean în mod particular, inspectorul școlar general al județului Timiș, Marin Popescu, a inițiat un parteneriat cu cele patru universități de stat din Timișoara pentru a crea o funcționalitate reală a sistemului ciclic care pornește din mediul preuniversitar, ajunge în mediul academic și se întoarce apoi în comunitate.

Unul dintre aspectele punctate în cadrul întâlnirii care a avut loc între cele cinci instituții a vizat nevoia de resursă umană de calitate în mediul preuniversitar, acutizată și de ieșirea la pensie a 120 de cadre didactice timișene începând din primăvara acestui an. Acoperirea acestui deficit de resursă umană se va putea realiza treptat – cu ajutorul cadrelor didactice dispuse să efectueze ore suplimentare plătite, la catedrele rămase, astfel, descoperite, prin reactivarea unor profesori pensionari și prin crearea posibilității ca studenții din anii terminali ai ciclului de licență sau masteral să predea la clasă.

Colaborarea dintre aceste instituții educaționale va avea în vedere și întâlniri ale reprezentanților inspectoratului școlar cu viitorii absolvenți ai celor patru universități din Timișoara pentru a le fi prezentate oportunitățile de accedere în învățământul preuniversitar, ca dascăli, perspectivele și construirea unei cariere didactice în acest mediu educațional. Totodată, studenților li se vor oferi posibilități de a fi prezenți, prin acțiuni de voluntariat, la diferite activități didactice desfășurate la nivelul unităților de învățământ. De cealaltă parte, elevilor li se vor deschide noi oportunități de a participa la concursuri organizate de aceste universități pentru ei, iar profesorilor din preuniversitar de a lua parte la manifestările științifice din mediul academic. ”Avem deja această experiență la Facultatea de fizică. De câteva ediții, la conferințele internaționale există o secțiune specială pentru profesorii din învățământul preuniversitar de a putea participa ca parte a facultății”, a precizat inspectorul școlar general Marin Popescu.

Nevoia de sprijin a fost evidențiată și în zona învățământului profesional și tehnic. În cadrul evenimentului care le-a adus împreună pe cele cinci instituții din sfera educațională, a fost reiterată această nevoie din perspectiva operatorilor economici, având în vedere bunele relații dezvoltate, în timp, între mediul universitar și cel economic. ”Avem nevoie de sprijin în zona învățământului profesional și tehnic pentru a dezvolta parteneriate care să ducă elevii la stagii de practică relevante, având în vedere nevoia de formare practică a acestora. Prin urmare, avem nevoie de operatori economici puternici, care să-și dorească să-și dezvolte o clasă medie de resursă umană, pe care, la finalul unui ciclul de învățământ de trei ani – învățământ dual –  să participe la evaluări și să-și aleagă ce este mai bun”, a explicat inspectorul școlar general al județului județului Timiș.

Pregătirea elevilor din mediul rural a fost un alt aspect prioritar adus în discuție, având în vedere discrepanța care există între învățământ din mediul rural și cel urban, îndeosebi în această perioadă, în care activitățile didactice se desfășoară de acasă. În acest sens, inspectoratul școlar urmează să identifice un corp de profesori dispuși să le predea elevilor din învățământul preuniversitar rural, pentru acoperirea costurilor ocazionate de remunerarea și eventualele deplasări ale acestora fiind necesar suportul pe care universitățile îl pot oferi.

Inspectorul școlar general Marin Popescu a subliniat și importanța reducerii distanței dintre învățământul preuniversitar și cel universitar, dar și a unei intervenții concrete în acordarea de sprijin în zona de asistență medicală școlară: ”Am solicitat, de asemenea, prezența unor personalități din zona academică – oameni de cultură, de știință, invitați ai universităților – la întâlniri cu cadrele didactice din învățământul preuniversitar atât cât le permite timpul și în baza unui program clar stabilit pentru un astfel de demers. Am discutat, de asemenea, cu președintele Asociației Timișoara Universitară, domnul rector profesor universitar Octavian Crețu, despre perspectiva realizării unui voluntariat cu studenți la medicină pentru zona de învățământ rural, unde nu există cabinete medicale școlare, pentru un screening de sănătate al elevilor din Timiș, în parteneriat cu Direcția de Sănătate Publică”.

În cadrul întâlnirii au fost menționate și alte aspecte, precum consilierea elevilor în carieră, pregătirea acestora pentru examenele de Bacalaureat sau teme de cercetare propuse de inspectorii de specialitate ai ISJ Timiș pentru studenții din anii terminali pe diferite domenii de studiu.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

1 Comments
Dani 10 decembrie 2020
Articolul seamănă ca limbaj cu discursurile interminabile ale lui Iliescu. Strategia inovatoare? Ca să citez un titlu de acum 30 de ani, din celebrul ziar al vremii - Unirea tuturor forțelor pentru îndeplinirea obiectivelor economico - sociale - preocupare a organelor și organizațiilor de partid. Mă scuzați, întreb și eu - ce e cu articolul ăsta?