Peste trei ani, vom circula cu vapoarele pe Bega până în Serbia

bega 2

După o perioadă de câteva zeci de ani în care mai mult s-a vorbit decât s-a întreprins ceva serios, reluarea navigației pe Canalul Bega are o bază cât se poate de concretă. Proiectul cu impact transfrontalier „Repararea infrastructurii de navigație pe canalul Bega”, elaborat de Administraţia Bazinală de Apă Banat în parteneriat cu Consiliul Judeţean Timiş, a primit finanţare din fondurile programului IPA (Interreg Cooperare Transfrontalieră România – Serbia).

Atât partea română, cât şi cea sârbă şi-au propus să dezvolte prin acest parteneriat infrastructura transportului de navigaţie pe Canalul Bega, care va redeveni astfel navigabil, aşa cum era el cunoscut înainte de 1958, când navigația pe canal în sectorul românesc a fost închisă.

Deoarece Canalul Bega Navigabil, amenajat cu aproape 250 ani în urmă, este o construcție cu amenajări tehnice deosebite și, mai ales, cu semnificație istorică, toate lucrările de reabilitare a nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român sunt în conformitate cu practicile și politicile naționale și europene și se încadrează în Strategia națională de management al riscului la inundații pe termen mediu și lung.

De la Timișoara la Zrenjanin

Pe sectorul românesc, obiectivul principal al proiectului este refacerea nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român. Pentru întreţinerea Canalului Bega în vederea navigabilităţii se vor achiziţiona o dragă și două barje, iar pentru asigurarea în condiţii optime a navigabilităţii se va asigura semnalizarea canalului navigabil şi se va efectua şi un studiu de fezabilitate pentru realizarea punctului de trecere a frontierei.

Pe sectorul sârbesc se va urmări repararea nodurilor hidrotehnice Srpski Itebej și Klek, achiziția unei drage, construcția unei piste de biciclete şi realizarea studiului de fezabilitate pentru realizarea punctului de trecere a frontierei.

vaporase-timisoara

Finanțarea nerambursabilă obținută se ridică la 13,877 milioane de euro (cu TVA), din care părții române îi revin 6,929 milioane, restul fiind accesat de către partenerii din Serbia (VDP Vode Vojvodine și Secretariatul Provincial pentru Cooperare Interregională și Administrație Regională).

Demersurile autorităților și investițiile au început de mai mulți ani. Din 2010 au fost cheltuite 17 milioane de euro pentru decolmatarea albiei Begăi până la granița cu Serbia, dar nu au mai fost bani destui și pentru refacerea ecluzei și a nodului de la Sânmihai.

Aprobarea proiectului a fost salutată de autoritățile din Timiș. Președintele Consiliului Județean Timiș, Sorin Grindeanu, a declarat:

„Iată că dârzenia partenerilor sârbi își găsește, în sfârșit, ecou. La fiecare întâlnire pe care o aveam, reluarea navigației pe Bega se afla pe lista proiectelor lor strategice. E foarte bine, mergem înainte. Este un lucru foarte bun atât pentru județ, cât și pentru Timișoara”.

Se preconizează că lucrările vor începe în 2017 și vor dura trei ani, astfel că sunt șanse ca în 2021 să-i invităm pe oaspeții Capitalei Culturale Europene la o plimbare până în țara vecină cu vaporul.

O istorie de peste 200 de ani

Istoria navigației pe Canalul Bega a început acum peste două secole. În anul 1775 a fost înființat Oficiul de Navigație din Timișoara, iar în 1869 s-au făcut aici primele curse de pasageri. Timișoara a devenit primul oraș de pe teritoriul actual al României care a utilizat acest mijloc de transport în comun.

Cursele de pasageri pe Bega au cunoscut un vârf de circa 500.000 de călători în anul 1944. Traficul a suferit grav din cauza celui de-al Doilea Război Mondial, iar în 1958 transportul de mărfuri a încetat. În 1967 au fost retrase și navele de pasageri.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

3 thoughts on “Peste trei ani, vom circula cu vapoarele pe Bega până în Serbia

  1. Prosteala ca si centura! Robu a fost mintit in fata si nu asi da seama,pina fac studiu de fezabilitate vreo 16 luni pina se pune in aplicatie inca 6 luni apoi demersurile de constructie si reparare a gariilor navale nefacute inca vreo 18 luni ptr studiu ajungem prin 2025 SA CIRCULAM in cel mai fercit caz daca nu 2030 sigur.Astia chiar ne cred prosti.

Lasă un răspuns