Peste centura de sud a Timișoarei s-a așternut discreția

Reședința celui mai vestic județ al României se prezintă oricărui călător preocupat de problemele de trafic rutier ca un oraș aproape sufocat. În ceea ce privește circulația în interiorul urbei, administrația locală găsește tot felul de paliative pentru a mai fluidiza traficul, deși nu poate face nimic împotriva aglomerației de la orele de vârf, când nervii și claxoanele ajung la putere.

CITEȘTE ȘI: Accident teribil pe autostradă, în vestul țării. Patru victime și trafic blocat. FOTO!

Modul în care sunt întâmpinați cei care doresc să pătrundă în Timișoara pe Calea Lugojului, de exemplu, cu șiruri lungi de autovehicule mari și mici așteptând la semafoare, are darul de a cam descuraja vizitatorii. Cât despre timișoreni, aceștia sunt deja sătui de haosul din trafic și de poluarea produsă de vehiculele grele. Explicația este una cât se poate de simplă: pe Calea Lugojului pătrund în oraș autovehiculele (inclusiv tirurile) care doresc să meargă spre sud, astfel că o iau pe Calea Dorobanților, strada Andrei Șaguna, Calea Stan Vidrighin, bulevardul Liviu Rebreanu și apoi Calea Șagului, pentru a ieși, în final, din Timișoara.

O centură ocolitoare în partea de sud a orașului ar fi de mare folos, dar lucrările nu au început încă. După mulți ani de așteptare, în decembrie 2018 s-a semnat contractul pentru construirea Variantei de Ocolire Timișoara Sud, un tronson de șosea cu câte o bandă pe sens, având lungimea de 25,68 kilometri, care va lega DJ591C și DN6, pe raza municipiului Timișoara și a localităților Sânmihaiu Român, Șag, Giroc, Moșniţa Nouă și Ghiroda. Constructorul este Tirrena Scavi cu prețul ofertat de 272,4 milioane de lei fără TVA. De la 18 decembrie 2018, antrepreznorul a avut la dispoziție șase luni pentru proiectare apoi doi ani pentru execuție, deci termenul normal de finalizare, conform contractului, ar fi trebuit să fie iulie 2021.

Totuși, noutățile nu sunt prea încurajatoare, pentru că la începutul lunii iulie, ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, anunța deja întârzieri în proiectarea centurii, pentru că au fost solicitate lucrări suplimentare: „Așteptăm să depună proiectarea constructorul care a câștigat licitația. S-a prelungit un pic perioada de depunere a proiectării pentru că au fost câteva unități administrativ-teritoriale care au dorit să aibă descărcări din această centura în comunele respective şi trebuie să ținem cont şi de acest aspect, pentru că sunt orașe, comune care se vor dezvolta și nu trebuie restricționate de la accesul spre această centură. De asta s-a îngreunat un pic, pentru că se va modifica proiectul”. Nimic nou sub soare, pentru că foarte rar a fost întâlnită pe plaiurile mioritice vreo lucrare serioasă de infrastructură care să nu aibă nevoie de modificări sau amânări.

La ora actuală, ar fi trebuit să se treacă la etapa de expropriere a terenurilor pe care va trece centura de sud a Timișoarei, pentru care au fost alocate de guvern 31,8 milioane de lei. În paralel, în această vară au început săpăturile arheologice preventive, în cadrul cărora au fost realizate unele descoperiri importante, cum ar fi locuințe, grupuri mortuare, gropi menajere și cuptoare, componente ale unor așezări din trei epoci diferite, a bronzului, romană și medievală timpurie.

Până când se rezolvă problemele, amânările, reproiectările și alte săpături de pe traseul șoselei, în Timișoara vom avea parte de același trafic cel puțin neplăcut. Și, să nu uităm, doar în varianta cea mai optimistă, vom avea parte de îmbunătățiri abia peste doi ani…


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns