O mulțime de copii nu sunt înscriși la școală

Peste 175 de milioane de copii, aproximativ jumătate dintre cei de vârstă preșcolară din lume, nu sunt înscriși în sistemul de învățământ, ratând astfel o șansă esențială și suferind din start inegalități majore, avertizează UNICEF în primul raport global privind educația de la vârste fragede.

În țările cu venituri reduse, situația este mult mai sumbră, doar un copil din cinci fiind înscris în sistemul preșcolar.

Organizația face apel la guverne să asigure copiilor acces universal la cel puțin un an de educație preșcolară de calitate, care să devină o componentă standard a educației fiecărui copil, în special a celor mai vulnerabili și excluși.

Pentru a transforma acest lucru în realitate, UNICEF îndeamnă guvernele să aloce cel puțin zece la sută din bugetele naționale ale educației pentru a extinde învățământul timpuriu și a investi în profesori, în standarde de calitate și într-o distribuție echitabilă.

“Educația preșcolară este piatra de temelie a educației copiilor noștri. Fiecare următoare etapă a educației se bazează pe succesul acesteia. Cu toate acestea, prea multor copii din întreaga lume li se refuză această șansă. Acest lucru le sporește riscul de a repeta ani de studiu sau de a abandona de tot școala, ceea ce îi pune într-un con de umbră față de semenii lor mai norocoși”, a transmis directorul executiv al UNICEF, Henrietta Fore.

Cursurile preșcolare, foarte importante

”O lume gata să învețe: prioritizarea educației timpurii de calitate”- primul raport global privind educația preșcolară, lansat de UNICEF – arată că atunci când copiii urmează pentru cel puțin un an cursurile preșcolare, aceștia au mai multe șanse de a își dezvolta abilități esențiale necesare pentru a se bucura de succes la școală.

Au un risc redus de a repeta clasa sau de a abandona școala și au astfel au o capacitate mai mare de a contribui la dezvoltarea unor societăți pașnice și economii prospere, odată ajunși la vârsta adultă. Copiii din învățământul preșcolar au de două ori mai multe șanse să rămână pe făgașul bun în ceea ce privește asimilarea abilităților de citit, scris și aritmetică spre deosebire de copiii care sunt privați de educația timpurie.

În țările în care mai mulți copii participă la programele de educație preșcolară, un număr semnificativ mai mare de copii încheie ciclul școlar primar și dobândesc competențe minime atât de citire și scriere, cât și de aritmetică până la finalul ciclului primar.

Sărăcia, un factor determinant

Raportul arată că nivelul de bunăstare al gospodăriilor, nivelul de educație al mamelor și poziția geografică se numără printre elementele care determină participarea copiilor la cursurile preșcolare. Totuși, sărăcia este factorul determinant cel mai important.

În 64 de țări, copiii cei mai săraci au de șapte ori mai puține șanse decât cei din familiile înstărite de a participa la programele de educație timpurie. De asemenea, în multe țări, copiii născuți de mame care au absolvit ciclul liceal și mai mult, au de cinci ori mai mari șanse de a participa la programele de educație timpurie decât cei ai căror părinți au absolvit doar ciclul primar sau nu au deloc educație formală.

Lipsa de investiții în educația preșcolară la nivel internațional afectează în mod negativ calitatea serviciilor, inclusiv lipsa majoră a educatorilor formați. În statele cu venituri mici și venituri medii mai scăzute trăiesc în total peste 60 la sută dintre copiii lumii de vârste preșcolare și doar 32 la sută dintre cadrele didactice din sistemul preșcolar.

De fapt, doar un număr de 422.000 de cadre didactice din sistemul preșcolar predau în prezent în statele cu venituri mici.

Cu o populație în creștere și plecând de la premisa ideală a unui raport elev-profesor de 20 la 1, lumea va avea nevoie de 9,3 milioane de noi profesori pentru a răspunde obiectivelor educației timpurii până în 2030.

“Dacă guvernele de azi își doresc o forță de muncă competitivă pentru viitorul economiei statelor lor, trebuie să înceapă de la educația timpurie.

Dacă dorim să le oferim copiilor noștri cel mai bun start în viață pentru a reuși într-o economie globalizată, liderii trebuie să acorde prioritate și să aloce resursele adecvate educației preșcolare”, a adăugat directorul executiv al UNICEF.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns