O mască tragică romană, exponatul lunii iulie la Muzeul Național al Banatului

O mască tragică romană, exponatul lunii iulie la Muzeul Național al Banatului

O mască tragică romană, exponatul lunii iulie la Muzeul Național al Banatului

Exponatul lunii iulie la Muzeul Național al Banatului este un antefix cu mască tragică, de la castrul roman Berzobis (Berzovia, jud. Caraș-Severin).

”Pe acoperișul unei clădiri romane, într-un colț de imperiu, o mască tragică modelată în lut veghea streașina. Avea o expresie apăsătoare și ochi larg deschiși. Privea în gol, dar îmblânzea răul. Odată cu trecerea secolelor, acoperișul s-a prăbușit, iar masca a căzut în uitare. Timpul a îngropat-o. Arheologia a recuperat-o.

În cadrul campaniei de săpături arheologice desfășurate în noiembrie 2023 în castrul legionar de la Berzobis, una dintre cele mai importante garnizoane romane din Banatul istoric, a fost descoperit un antefix din lut ars, reprezentând o mască tragică. Piesa face parte din categoria decorativă a elementelor de arhitectură romană, cu o funcție atât estetică, cât și apotropaică, fiind amplasată în antichitate la streșinile acoperișurilor clădirilor din castru.

CITEȘTE ȘI: Revenire uimitoare, la Spitalul Județean din Timișoara: un tânăr cu tetrapareză a făcut primii pași. Video

Produsul a fost realizat în cărămidăria legiunii a IV-a Flavia Felix, unitate militară romană cu o prezență documentată în Dacia în perioada 101-118 p. Chr.

În urma celui de-al doilea război dacic, legiunea și-a stabilit tabăra permanentă la Berzobis, unde a organizat un atelier ceramic integrat nevoilor logistice ale castrului. În acest context, au fost produse cărămizi, țigle, olane și, ocazional, antefixe, cu motive decorative sau simbolice.

Antefixele se află printre cele mai rare elemente arhitectonice din epoca romană, întrucât erau utilizate în număr redus. Ele se fixau de structura de lemn a streșinilor prin orificii realizate manual în faza de pre-uscare, apoi erau arse în cuptor împreună cu alte materiale tegulare.

Exemplarul de față provine dintr-un strat de amenajare care a acoperit urmele unei construcții – probabil grajduri de cavalerie, demontate în antichitate. Forma decorativă a măștii tragice trimite la influențele teatrale greco-romane, păstrate în repertoriul simbolic al artei romane târzii.

După descoperire, piesa a intrat în procesul de restaurare în cadrul Laboratorului Zonal de Restaurare al Muzeului Național al Banatului. Restaurarea a inclus curățarea mecanică uscată, reconstituirea volumetrică pe verso cu ipsos de modelaj, lipirea fragmentelor cu adeziv reversibil și integrarea cromatică subtilă, în nuanțe mai deschise decât originalul, pentru a marca diferența dintre partea conservată și intervenția contemporană.

Masca tragică redată în acest antefix ilustrează o sinteză între funcționalitate, expresivitate artistică și semnificație protectoare. Această piesă exemplifică rafinamentul producției ceramice militare din Dacia romană și oferă informații valoroase despre repertoriul decorativ și simbolic utilizat în arhitectura castrului, ” au transmis cei de la MNaB.


Opiniile exprimate în articolele publicate pe RENASTEREA.RO aparţin în exclusivitate autorilor! Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *