Ministrul educației le solicită directorilor de școli să nu mai fugă de răspundere

Sorin Cîmpeanu: 10 milioane de teste de salivă ajung în școli

La o lună de la debutul anului școlar 2021/2022, euforia revenirii elevilor în bănci a început să se estompeze. Numărul mare al cazurilor de îmbolnăviri în rândul elevilor/preșcolarilor și al cadrelor didactice i-a scindat în două pe actanții din educație, mai cu seamă pe părinți, ale căror opinii au devenit, în ultimii doi ani, decisive într-o bună măsură în ceea ce privește sistemul educațional la nivel micro și macrosistemic.

Temători în privința siguranței sanitare a copiilor lor, o bună parte dintre părinți au solicitat Ministerului Educației – prin petiții, prin participarea la diferite sondaje etc. – închiderea școlilor în localitățile în care rata de incidență este mai mare de 6 la mia de locuitori. Acestora li s-a alăturat și Consiliul Național al Elevilor, care a cerut ca decizia închiderii unei școli în localitățile cu incidență peste 6 la mie să fie luată de consiliul de administrație al acesteia, pe baza principiului descentralizării.

Pe de altă parte, la polul opus, sunt părinții care își doresc ca activitățile didactice să se desfășoare cu prezență fizică în condițiile stabilite de reglementările legale în vigoare, invocând faptul că elevii, chiar dacă vor fi în online, vor continua să meargă în locuri aglomerate, fapt care contribuie, în continuare, la răspândirea virusului.

Sunt 17.632 de școli în România

”Înțelegând îngrijorările legitime, atât din partea părinților, elevilor, cât și din partea colegilor cadre didactice, Ordinul comun al Ministrului Educației și al Ministrului Sănătății (nr. 5338/1 octombrie 2021 – n.r.) prevede toate situațiile posibile. Sunt 17.632 de școli în România. Avem două reguli generale de bază: la apariția unui caz de îmbolnăvire într-o clasă se suspendă activitatea la nivelul clasei, la apariția suspendării unui număr de clase egal cu cel puțin jumătate din numărul claselor din școală se suspendă activitatea fizică la nivelul întregii școli. Aceste două reguli generale au fost corect înțelese. Dar avem, pe de altă parte, articolul 6 alineatul 9 și articolul 3 alineatul 2 care reglementează situațiile specifice mult diferite de la o școală la alta, de la un județ la altul. (…) Situația este diferită într-o școală în care rata de infectare este peste 6 la mie – 6,1 la mie – și într-o școală în care rata de infectare în localitate este 18, 19 sau 20 la mie.

Situația este diferită într-o școală în care avem un caz de îmbolnăvire sau de carantinare în rândul cadrelor didactice sau niciun caz față de situația în care avem 10-15 cazuri de îmbolnăvire. Aceste lucruri pot fi cunoscute doar la nivelul școlii. Trei: situația este diferită într-o școală în care clasele au efective reduse de elevi, în care se învață într-un singur schimb, și într-o școală în care se învață în trei schimburi, cu clase care sunt la maxim din perspectiva numărului de elevi.

Conducerea, singura capabilă să cunoască realitățile din școală

Aceste situații sunt cunoscute doar la nivelul școlii. Și-atunci, separat de regulile generale, cunoscute, cele două, avem posibilitatea trecerii în online a oricărei școli din România care poate emite această solicitare prin conducerea școlii, singura capabilă să cunoască realitățile din acea școală, solicitarea fiind în baza articolului 3 alineatul 2 către inspectoratul școlar. Nu ai suficiente cadre didactice pentru că sunt în carantină sau sunt infectate, rata de infectare este atât de mare în localitate încât o mare parte din părinți își exprimă îngrijorarea și refuză să-și trimită copiii la școală – este o situație. Solicitarea școlii se face către inspectorat – am luat legătura cu toate inspectoratele – și inspectoratele vor aproba aceste solicitări indiferent de numărul lor. A doua situație este acea solicitare făcută în baza articolului 6 alineatul 9, situație în care, abia atunci, este nevoie de avizul DSP și de hotărârea comitetului județean pentru situații de urgență. (…).

Resping categoric acea fugă de răspundere manifestată, în puține situații, dar manifestată, din partea unor directori de școli care neînțelegând că atunci când ești directorul unei școli și-ai asumat responsabilitatea gestionării situației din acea școală și așteaptă la nivel uniform o decizie centralizată, care, repet, nu poate fi luată tocmai din cauza condițiilor diferite dintre cele 17.632 de școli”, a declarat Sorin Cîmpeanu, în cadrul unei conferințe de presă.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

2 thoughts on “Ministrul educației le solicită directorilor de școli să nu mai fugă de răspundere

  1. Nimeni nu își asumă nimic, nici o responsabilitate…după modelul de la centru! Salvarea, atât cât mai poate fi posibilă, este individuala!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *