Iz de șmen cu bani publici la Timişoara?

Statuile moderniste care vor apărea în centrul istoric i-au bulversat pe cei care se așteptau să vadă niște opere de artă mai degrabă clasice, care să se asorteze cu epoca din care datează cartierul Cetate.

Interesant este faptul că primarul Timișoarei a negat, marţi, faptul că a avut vreun amestec în selectarea statuilor, a căror listă a fost dată publicității pur și simplu, fără să se explice procedura de selecție.


„Întotdeauna, artiștii vin cu soluții care mai stârnesc și controverse. Din păcate, la noi nu se prea înțelege cât e treaba primarului și cât e cea a proiectanților, apropo și de discuțiile cu statuile. Nu Robu alege statuile, indiferent dacă mie îmi plac sau nu, ele vor fi cele stabilite de proiectanți. Sondajul făcut în primăvara acestui an a fost pus la dispoziția proiectanților, dar, până la urmă, decizia a fost a lor. Nu am spus niciodată că primăria va alege statuile. Trebuie să înțelegeți că nimeni nu are dreptul să impună vreo soluție artiștilor, mai ales când este vorba de artă. Sunt statui în orice caz unicat, nu știu dacă autorii le aveau făcute în atelier sau le-au creat ulterior. În caietul de sarcini nu a intrat prevederea ca ele să fie făcute special pentru centrul istoric al Timișoarei. Eu am gusturile mele, nu sunt un specialist, dar nu-mi pot permite să spun că o operă de artă plastică, apreciată în lumea artiștilor și a criticilor, nu-i valoroasă pentru că nu-mi place mie. Statuile vor fi amplasate până la 20 decembrie, domnul Șerban Sturdza se ocupă personal, el a fost foarte mulți ani președintele Ordinului Arhitecților din România și are o reputație extraordinară”
, a declarat primarul Timișoarei.

 

Bani mulți pe criterii… necunoscute

Cele șapte statui sunt „Marea piramidă” de Mircea Roman; „Coajă de om” de Mircea Roman; „Supermam” de Virgil Scripcariu; „Eva” de Virgil Scripcariu; ansamblu de coloane (bronz și tehnică mixtă), aparținând lui Ion Nicodim; „De-a telefonul” (bronz patinat) de Bogdan Rață și „Totem” de Mircea Roman.

statui LibertatiiAutorii (sau urmașii lor) vor fi plătiți din bani publici cu 523.000 de lei plus TVA, ceea ce înseamnă o medie de 17.000 de euro pentru fiecare operă. O jumătate de milion de lei nu este, totuși, o sumă care să fie cheltuită dintr-o trăsătură de condei, fără nici o explicație.

Dacă cei care vor avea creațiile în piețele și pe străzile istorice din Timișoara au fost selectați pe bază de simpatii personale, pe baza distincțiilor obținute sau din cauză că timpul era prea scurt și acestea au fost cele mai la îndemână opere de artă aflate la vânzare reprezintă un mister.

La fel de neclar rămâne dacă s-a efectuat, cum s-ar presupune că ar face niște proiectanți care se respectă, vreun studiu de impact și armonizare urbanistică a operelor ce vor fi amplasate în zona centrală.

În loc de toate acestea, publicului timișorean i s-au oferit următoarele explicații: „lucrarea afirmă că niciodată nu este prea târziu să așezăm lumea noastră pe adevăratele valori”; „este o metaforă pentru bunătate, spiritualitate și cultură, fără de care nu rămânem decât coji, coji de om”; „metafora sacrificiului a generații de cetățeni pentru orașul lor, ce se transformă într-o fereastră în zid, dătătoare de speranță și lumină” sau „pun în atenția privitorului meditații plastice ce au în centrul lor valori comunitare și umane imuabile”.

În rest, e riscant să afirmi că n-ai prins din zbor ideile…


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

4 thoughts on “Iz de șmen cu bani publici la Timişoara?

  1. Oraş cu influenţe vieneze fiind, aş fi preferat să văd statui reprezentând cultura, pe înţelesul tuturor, cum ar fi: un violonist, o pereche valsând, un cititor pe o bancă, persoane în diverse ipostaze, îmbrăcate în costume de epocă, domni cu jobene şi doamne cu umbreluţe… etc etc. Idei ar fi, minţi însă nu sunt. Suflete care să respecte istoria urbei.
    Nu înţeleg nimic din ce vor să reprezinte aceste statui. Viaţa din jurul meu arată altfel, iar eu asta vreau să văd! Nu aberaţii mentale!

  2. De acord cu parerea de mai sus si pot spune ca aceste statui au aceeasi valoare artistica ca si cele cu tema Revolutiei,plantate prin oras fara sa fie macar observate,dar mai sa faca vreun impact,nici macar turistic..

  3. Lia V spune: „Oraş cu influenţe vieneze fiind, aş fi preferat să văd statui reprezentând cultura, pe înţelesul tuturor, cum ar fi: un violonist, o pereche valsând, un cititor pe o bancă, persoane în diverse ipostaze, îmbrăcate în costume de epocă, domni cu jobene şi doamne cu umbreluţe… etc etc. Idei ar fi, minţi însă nu sunt. Suflete care să respecte istoria urbei.
    Nu înţeleg nimic din ce vor să reprezinte aceste statui. Viaţa din jurul meu arată altfel, iar eu asta vreau să văd! Nu aberaţii mentale!”

    Nu prea intelegeti cum sta treaba cu arta contemporana, din pacate…Viata din jurul nostru, a tuturor, nu arata altfel,totul este cu susul in jos. Tocmai prin simbolistica fiecarei lucrari, se incearca amintirea unor valori pe baza carora se construieste o societate sanatoasa. Poate, daca ati fi deschis ochii, urechile si mintea, ati fi inteles discursul artistilor. Din pacate e plina lumea de ignoranti. Cei 7 artisti alesi sa infrumuseteze spatiile publice sunt niste comori ale artei contemporane romanesti, cu un foarte puternic mesaj in spatele fiecarei lucrari.

Lasă un răspuns