Investiție de 60 de milioane de euro, în blocaj din cauza dezinteresului autorităților timișorene?

Perspectiva construirii unui incinerator de deșeuri la Timișoara, care să îndeplinească două funcții: să scape orașul de o parte din cheltuielile cu gunoiul și să producă energie termică, a fost luată în considerare de autoritățile locale încă din anul 2009.

A fost înființată și o firmă cu acest scop, încă din anul 2012, care are salariați, dar care până acum nu a avut nici o activitate economică. Capitalul social al acesteia a crescut de câteva ori, din bani publici. A avut loc o licitație, a fost semnat un contract, iar timișorenilor li s-a promis o investiție de 60 de milioane de euro, care urma să reducă simțitor costurile cu energia termică. De doi ani, incineratorul este, practic, îngropat între hârtii, iar investitorul susține că motivele sunt legate de lipsa de interes a autorităților locale.

Actul constitutiv al societății International Recycling Energy a fost aprobat printr-o hotărâre a Consiliului Local Timișoara din septembrie 2011. Acționarii firmei erau Colterm, reprezentată de directorul de atunci, Aurel Matei, Consiliul Local Timișoara, prin fostul primar Gheorghe Ciuhandu, și firma elvețiană Raroma Services AG, reprezentată de Alain Peter Bachmann. „Capitalul social inițial al societății este subscris în întregime şi vărsat în proporție de sută la sută prin aporturi în numerar şi vărsat în întregime prin aport în natură după cum urmează: Raroma Services AG subscrie şi varsă 49.000 de lei, Consiliul Local subscrie şi varsă 31.000 de lei, Colterm subscrie şi varsă 20.000 de lei”, se arată în actul constitutiv, totalul capitalului social fiind de 100.000 de lei.

Coincidență sau nu, în luna noiembrie 2011, directorul Colterm, Aurel Matei, demisionează de la conducerea societății, pentru a fi regăsit, în anii următori, ca director general al International Recycling Energy (IRE).

Se schimbă foaia

După alegerile locale din anul 2012, problema incineratorului și a societății la care partea timișoreană era majoritară revine în actualitate. În decembrie 2012, noul consiliu local aprobă, printr-o nouă hotărâre, „demararea procedurilor necesare în vederea transferului cotei de 19 la sută (190 de acţiuni) din capitalul social al SC International Recycling Energy SA, deţinute de Raroma Services AG către Consiliul Local al Municipiului Timişoara, urmând ca Raroma Services AG să deţină 30 la sută din acţiuni, Consiliul Local al Municipiului Timişoara să deţină 50 la sută din acţiuni şi SC Compania Locală de Termoficare Colterm SA să deţină 20 la sută din acţiuni”.

Procedurile au dat rezultat, astfel că în luna februarie 2013, Monitorul Primăriei anunță că acționariatul a fost schimbat în favoarea autorității locale. „În perioada următoare, Societatea International Recycling Energy Timișoara, care are ca acționari Consiliul Local Timișoara, compania de termoficare Colterm și Raroma Service AG Elveția, va organiza licitația pentru realizarea unui incinerator de deșeuri. Acționariatul la această societate era: Raroma cu 49 la sută din acțiuni, iar consiliul local și Colterm cu 51 la sută.

În urma demersurilor primarului Nicolae Robu procentele au fost renegociate, iar consiliul local și Coltermul dețin acum 70 la sută. <

Incineratorul va fi realizat printr-un credit garantat de primărie. Locația va fi în apropierea CET Sud. Vom obține profit. Fiind acționar majoritar cu o cotă de 70 la sută, din dividende ne va reveni o sumă importantă și această sumă o vom aloca cu titlul de subvenție la gigacalorie. De asemenea, căldura pe care o vom obține va fi folosită tot pentru ca gigacaloria să se ieftinească. Profitul se va obține din vânzarea energiei electrice, evident, energie produsă din resurse regenerabile.

Fotografie oficială de la sfârșitul anului 2013, la semnarea contractului pentru proiectarea și execuția incineratorului.
Fotografie oficială de la sfârșitul anului 2013, la semnarea contractului pentru proiectarea și execuția incineratorului.

Municipalitatea va garanta pentru credit și va pune la dispoziție terenul și utilitățile pentru realizarea investiției, în timp ce cei de la Raroma ar veni cu aportul de know-how, inclusiv cu ideea și cu competența>>, a precizat primarul Nicolae Robu”. Licitația, însă, nu a decurs suficient de bine pentru a fi pe placul conducerii primăriei, astfel că edilul-șef a invocat sabotajul și a cerut Serviciului Român de Informații să se sesizeze și să cerceteze cine blochează acest proiect foarte important pentru Timișoara.

Capital social mărit de peste șapte ori

La ședința de consiliu local din iulie 2013, consilierii locali au aprobat creșterea capitalului social al International Recycling Energy SA (IRE) la 745.000 de lei. Conform procesului-verbal al ședinței, primarul Nicolae Robu a spus: „S-a întâmplat o malînţelegere (sic!), eu v-am invitat pe toţi consilierii locali la o şedinţă pregătitoare a şedinţei de consiliu şi noi, cei care ne-am reunit acolo, lângă cabinetul meu, nu ştiam că ceilalţi sunteţi în sală.

Acolo am explicat cum stau lucrurile, noi chiar aşteptam să veniţi şi dvs. Ne aşteptam unii pe alţii, îmi pare rău că a fost această disfuncţie. Am explicat despre ce este vorba, acest proiect International Recycling Energy SA este un proiect foarte important, care a fost iniţiat în legislatura anterioară. Noi am modificat la iniţiativa mea acţionariatul la această societate mixtă în care acţiunile aparţin Consiliului Local şi respectiv SC Raroma. Societatea nu lucrează efectiv, suntem cu licitaţia în fază avansată, pentru realizarea acelui incinerator de deşeuri. Sperăm să o finalizăm cu succes, aceasta e licitaţia care m-a exasperat pe mine la un moment dat şi am făcut o declaraţie publică că cineva boicotează acest proiect, pentru că trecuseră șapte luni de când am lansat licitaţia şi nu reuşeam să o finalizăm.

Licitaţia este în etapa finală, sunt doi competitori, ne putem aştepta să fie contestaţii. Dar proiectul este extrem de important pentru Timişoara. Mai ales acum, când acţionariatul ne este net favorabil. Cheltuielile de funcţionare ale societăţii nu sunt mari, dar de când ea a fost înfiinţată, repet, în legislatura anterioară, şi până acum s-au tot strâns datorii şi riscăm ca societatea să ajungă în insolvenţă dacă un creditor cere insolvenţa, nu are cum să obţină venituri acum. Şi atunci proiectul de hotărâre prevede majorarea capitalului social al acestei societăţi de către Consiliul Local astfel încât să-i asigurăm condiţii de bună funcţionare şi vă rog să votaţi. Ne trebuie 18 voturi, v-aş ruga să lăsăm la o parte apartenenţa politică, împărţirea noastră în putere şi opoziţie vremelnică, pentru că toate sunt trecătoare şi să susţinem aceste proiecte importante pentru Timişoara, nu sunt proiectele lui Robu şi pentru Robu sunt proiectele Timişoarei şi pentru Timişoara”.

Iar aleșii au votat. Capitalul social al IRE a fost mărit cu 645.500 de lei, la acesta contribuind Colterm, cu 129.100 de lei, Consiliul Local Timișoara, cu 200.100 de lei, iar Raroma, cu 316.300 de lei. Astfel, Coltermului i-ar fi revenit 20 la sută din acțiuni, consiliului local – 31 la sută, iar firmei elvețiene Raroma – 49 la sută. Se revenea, practic, la structura de dinainte de negocierile din februarie, adică partea locală nu mai avea 70 la sută din acțiuni, ci tot 51 la sută.

Contract semnat

În luna decembrie 2013, licitația pentru construirea incineratorului a fost câștigată de consorțiul Romelectro – Baumgarte Boiler Systems, semnându-se și contractul. Incineratorul a fost prezentat ca o premieră națională și o investiție valoroasă pentru Timișoara. Lucrările, însă, nu au demarat, fiind în perioada de pregătire.

Elvețienii n-au mai vrut

În luna octombrie 2014, o nouă modificare a capitalului social și a numărului de acțiuni ale IRE trece de consilierii locali. Elvețienii de la Raroma au anunțat că nu doresc să participe la majorarea capitalului social cu suma de 154.140 de lei, astfel că prevederile anterioare cad. Capitalul social al IRE se majorează cu 329.000 de lei, ajungând la un total de 429.000 de lei, din care Coltermului îi revin 34,74 la sută, consilului local – 53,84 la sută, iar Raroma Services – 11,42 la sută.

Profit din nimic

Raportul de activitate al IRE pe anul 2014 are două pagini și este semnat de noul director, Claudiu Dragomir, membru în biroul permanent al PNL Timiș și candidat la alegerile locale pentru o funcție de membru în Consiliul Local Timișoara. „Ȋn cursul anului 2014, IRE nu a desfăşurat activităţi economice propriu-zise.

Activitățile desfășurate au constat în pregătirile şi obţinerea documentelor necesare pentru realizarea condiţiilor privind obţinerea autorizaţiei de construire şi emiterea ordinului de începere a lucrărilor”, se arată în raport. Totuși, conform site-urilor de specialitate, IRE figurează cu mai mulți angajați, plătiți, practic, din bani publici, și ar fi realizat în același an 2014 și un profit, micuț, ce-i drept, de 6.688 de lei.

Primăria nu mai vrea incinerator

A trecut și anul 2015, iar investiția ar fi trebuit să fie deja realizată. În luna septembrie, primarul Nicolae Robu și-a schimbat opinia în legătură cu investiția, care nu i s-a mai părut atât de importantă, invocând posibilitatea poluării, dar și obiecții apărute din partea Consiliului Concurenței, chiar dacă numărul de acțiuni aparținând consiliului local și Colterm a crescut. „Mai bine să nu fie un obiectiv decât să fie ilegal”, a declarat primarul.

La IRE se lucrează din greu

Totuși, la IRE se lucrează în continuare, chiar dacă investiția nu mai pare să fie agreată de municipalitate. „Proiectul la care faceți referire a depăşit anumite etape, construcția propriu-zisă începând după emiterea ordinului de începere a lucrărilor. Acest ordin este condiționat de predarea amplasamentului liber de orice sarcină, conform contractului.

Amplasamentul a avut probleme juridice și economice ce au fost soluționate (terenul a avut sarcini la Ministerul Finanțelor, la bănci, au trebuit demolate clădiri etc.), în acest moment fiind o situație asupra căreia trebuie să se pronunțe instanțele judecatoreşti printr-o soluție definitivă. Ţinem permanent legătura cu antreprenorul şi asociații pentru identificarea celor mai bune soluții ce răspund eficient nevoilor timişorenilor, nevoilor Timişoarei”, ne-a informat directorul general al IRE, Claudiu Dragomir.

Investitorul spune altceva

Ne-am adresat, de asemenea, și investitorului, adică firmei Romelectro din București, care ar fi trebuit să construiască incineratorul, pentru a afla de ce lucrarea nu a făcut nici un pas înainte. Spicuim din răspunsul primit de la dl. Ovidiu Apostol, directorul Departamentului dezvoltare, marketing și comunicare al Romelectro: „Menționăm că toate activitățile și acțiunile desfășurate până în prezent, le-am considerat întotdeauna și le considerăm în continuare, oportune și strict necesare, respectiv: măsurători topografice la CET Sud Timișoara; realizarea planurilor topo și a memoriului necesar predării documentației la OCPI; planul de deviere a rețelelor din zona noii investiții (…) etc.

Considerăm, de asemenea, că toate aceste activități și acțiuni s-ar fi putut desfășura într-un timp mult mai scurt și cu o eficiență mult mai mare, în condițiile în care toate părțile implicate în realizarea proiectului și-ar fi manifestat în mod direct și lucrativ interesul și responsabilitatea. Aceleași amânări în luarea unor decizii, lentoarea, lipsa unui interes manifestat în desfășurarea activității, precum și tergiversarea planificării unor întalniri și discuţii de clarificare, au fost și principalele cauze care ne-au condus la emiterea și transmiterea mai multor scrisori și notificari. Se constată că beneficiarii de drept ai acestui proiect nu manifestă un interes deosebit pentru accelerarea demersurilor privind realizarea proiectului, cu atât mai mult cu cât până la această dată s-au efectuat cheltuieli substanțiale atât din fondurile COLTERM , cât și din fonduri publice. (…)

În ceea ce ne privește, considerăm că ne-am îndeplinit toate responsabilitățile și îndatoririle contractuale în termenele stabilite, mai mult de atât, am acordat asistență și consultanță tehnică beneficiarului la întocmirea unor documentații sau proceduri și ne-am oferit sprijinul și colaborarea, pro bono, în orice problemă în care administratorii beneficiarului ne solicită. Ne-am exprimat și ne exprimăm încă o dată disponibilitatea de a realiza acest proiect, pentru care atât noi, cât si partenerul german am efectuat până la această dată cheltuieli deloc de neglijat”. Tot dl. Ovidiu Apostol ne-a declarat că investiția ar fi urmat să fie realizată printr-un credit furnizor al firmei.

Bani aruncați

Bani aruncați, ar fi concluzia care se desprinde din toată această poveste cu investiții de zeci de milioane de euro, care nu nu se mai materializează din motive care nu se prea susțin. Dacă primăria nu mai dorește incinerator, de ce nu o spune verde în față și de ce nu desființează IRE, pur și simplu? Sau firma mai trebuie să funcționeze așa, de amorul artei, pentru a mai exista niște funcții și salarii? Sau, poate, există alte interese, care ar trebui ținute departe de atenția celor care pun întrebări indiscrete despre modul în care sunt cheltuiți banii publici?


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Un raspuns la “Investiție de 60 de milioane de euro, în blocaj din cauza dezinteresului autorităților timișorene?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *