În două școli de top, dintre care una din Timișoara, profesorii decid asupra modului de predare în scenariul roșu

Aplicarea scenariului roșu în școala românească a adus la suprafață, pe lângă deficiențele cunoscute deja legate de dotarea cu echipamente informatice, lipsa sau slaba conexiune la internet, cunoștințele rudimentare ale unor cadre didactice în ceea ce privește competențele digitale, dar și instruirea precară a acestora privind desfășurarea procesului instructiv în sistem online, probleme de ordin psihosocial.

CITEȘTE ȘI: Studiu. COVID se răspândește cel mai mult în familie și între prieteni. Explicația unui medic

Apreciind că locul profesorului este la catedră, chiar dacă ne aflăm în scenariul roșu, conducerea Inspectoratului Școlar Județean Timiș a transmis unităților de învățământ din zona de competență recomandarea ca predarea online a lecțiilor să fie realizată din sala de clasă, în spațiile educaționale unde logistica permite acest lucru. Nota informativă a prevăzut și câteva excepții de la această recomandare, respectiv pentru cadrele didactice care au copii cu vârste sub 12 ani, care suferă de boli cronice sau alte afecțiuni medicale sau care au în familie persoane din categorii de risc. Neavând caracter obligatoriu, recomandarea a fost însușită în mod diferit de către conducerile unităților de învățământ timișene, care, prin autonomia instituțională cu care au fost investite, au, acum, posibilitatea de a aplica un management centrat pe unitatea școlară. Prin urmare, în unele școli recomandarea venită de la inspectorat a fost recepționată ca pe o dispoziție și aplicată ca atare, în altele, s-a luat act de ea, însă consiliile de administrație au adoptat alte strategii interne pentru desfășurarea procesului de învățământ în sistem online. Această distribuție a creat nemulțumiri din partea unor cadre didactice cărora li s-a solicitat să meargă, în continuare, la școală (cu excepțiile menționate) considerând că prezența lor în unitatea de învățământ crează o inechitate din punct de vedere al riscului de îmbolnăvire în condițiile în care elevii stau acasă.

Liceul Teoretic ”Grigore Moisil” din Timișoara este una dintre instituțiile educaționale în care prezența dascălilor la clasă în perioada aplicării scenariului roșu nu este obligatorie. La fel ca și în cazul celorlalte instituții de învățământ timișene, la nivelul unității s-a luat la cunoștință despre recomandarea inspectoratului, dar consiliul de administrație al școlii a decis ca fiecare profesor să fie liber să hotărască asupra modalității în care să își desfășoare activitatea didactică. ”Am considerat că e importantă sănătatea tuturor, să-i menținem și pe profesori sănătoși pentru a avea o activitate de calitate”, a explicat directoarea Cerasela Bociu. La Liceul Teoretic ”Grigore Moisil” învață peste 1.800 de elevi distribuiți în 69 de clase, dotate, potrivit reprezentanților instituției, cu toate echipamentele necesare predării online. Profesorii care nu dispun, acasă, de astfel de echipamente, au ales să își desfășoare activitatea, în această perioadă, din școală, alții, de la domiciliu.

În paralel, pentru a vedea cum se desfășoară activitățile didactice în scenariul roșu din perspectiva unităților de învățământ situate în zone diametral opuse ale țării, am ales, spre comparație, un liceul de top din Capitală, cu același profil și care poartă numele aceluiași savant român: Colegiul Național ”Grigore Moisil”. Beneficiind de toate dotările necesare – laptop-uri performante, camere web, boxe cu microfon, videoproiectoare, tablete grafice – și această unitate de învățământ, foarte bine cotată din punct de vedere al calității actului educațional, a adoptat, la nivel managerial, o politică internă similară cu cea a liceului de matematică-fizică din urbea de pe Bega, lăsând la latitudinea cadrelor didactice opțiunea de a alege locul pentru susținerea cursurilor online: fie de la școală, fie de acasă. Potrivit precizărilor oferite de conducerea Colegiului Național ”Grigore Moisil” din București, au ales să meargă la școală profesorii care nu dispun de un echipament performant pentru predarea de la domiciliu, cum este, de exemplu, tableta grafică, utilizată la disciplinele reale, dar și cadrele didactice care au nevoie de suport informatic pentru predarea online. Pe de altă parte, unitatea școlară a beneficiat de o donație de 15 laptop-uri performante primite din partea unui operator privat, instrumente care le-au fost oferite dascălilor pentru a-și putea desfășura activitatea didactică de acasă.

Cele două unități de învățământ alese pentru comparație sunt, poate, dovada că, deși mai este nevoie, în mod evident, de etape importante de parcurs până la înțelegerea deplină a conceptului de descentralizare a unităților de învățământ din România, paradigmele învechite perpetuate la nivelul mentalului colectiv încep, încet-încet, să se estompeze. În același timp, însă, deloc de neglijat este și aspectul asumării deciziilor luate, a responsabilităților care vin la pachet cu actul decizional…


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

2 Răspunsuri “În două școli de top, dintre care una din Timișoara, profesorii decid asupra modului de predare în scenariul roșu

  1. Oare Ministerul Educatie ce spune despre acest abuz al inspectorului? Dar despre declaratia „ca parintii profesori sa isi indeplineasca in principal menirea de dascali” si sa nu predea de acasa ci sa mearga in clasa goala! Eventual sa mai faca si naveta sau sa schimbe 2 3 mijloace de transport in comun…
    Cand citesc declaratiile acestui inspector am senzatia ca e anul 1988…


  2. Apreciind că locul profesorului este la catedră, chiar dacă ne aflăm în scenariul roșu, conducerea Inspectoratului Școlar Județean Timiș a …

    ramas in fixatia eroismului prost inteles ca in exemplele urmatoare:
    – locul pompierului este in mijlocul focului
    – locul politistului de la circulatie, in centrul sensului giratoriu
    – a soldatului in transee
    – a profesorului in scoala goala

    Decizii proaste s-au luat decand … invatamantul. Pe vremea regretatului academician Grigore C. Moisil, mai marii vremii au decretat timpul de sedere in unitatile de invatamant 8 ore/zi. Atunci academicianul, deloc politicos ar fi afirmat: „Am crezut ca aveti nevoie de capul meu nu de fundul meu”.

    Observam ca nici astazi nu s-au clarificat nevoile din invatamant.

Lasă un răspuns