Iluminatul public în Timişoara, o poveste fără sfârșit și cu un final în beznă

De mai mulți ani, locuitorii din orașul de pe Bega se plâng de modul deplorabil în care funcționează iluminatul public. Întreruperi neașteptate, cartiere întregi lăsate în beznă, becuri neînlocuite cu lunile, lumină slabă și obositoare pentru ochi ar fi doar câteva dintre problemele ridicate de cetățeni și recunoscute, în general, de autorități.

Faptul că după furtuna din 17 septembrie, Timișoara a rămas cu străzile întunecate aproape o săptămână a întregit tabloul unui serviciu în aparență elementar, dar în realitate foarte dificil de obținut. Ar fi timpul pentru o înnoire în acest domeniu, mai ales că a fost elaborat studiul necesar, iar în luna octombrie va expira contractul de mentenanță pentru sistemul de iluminat public al Timișoarei. Soluția ar fi organizarea unei licitații, dar dinspre municipalitate nu se aude nici măcar un zvon în acest sens.

Imediat după furtună, Robert Kristof, administratorul public al municipiului Timișoara, a explicat de ce nu funcționează bine iluminatul public în oraș:

„Întrucât am observat că multă lume face o confuzie privind sistemul de energie electrică și consideră primăria ca vinovată pentru problemele cu iluminatul public, voi încerca să explic cât mai simplu cum funcționează tot sistemul. Există trei tipuri de servicii, transport, distribuție și furnizare de energie electrică.

Transportul îl face doar Transelectrica în toată țara și duce energia până la distribuitor. Distribuția se efectuează pe raza municipiului/orașului/comunei prin fire, stâlpi etc., însă acest serviciu e dat de Ministerul Energiei ca monopol regional, la noi în zonă compania fiind ENEL Distribuție Banat. Furnizarea înseamnă să introducă energia electrică în circuit, fie prin surse proprii, fie să cumpere de la producători (hidrocentrale și altele), iar acest serviciu e asigurat pentru Timișoara de ENEL Energie (altă companie decât cea de distribuție).

Relația noastră contractuală este cu furnizorul, căruia îi plătim câtă energie electrică folosim. El are obligația să aibă contracte cu distribuitorul și transportatorul astfel încât curentul să ajungă de la intrarea în circuit până la consumatorul final, cazul particular la noi fiind stâlpii de iluminat.

Practic, curent există în circuit, furnizorul își face treaba, dar nu ajunge la stâlpii de iluminat, întrucât distribuitorul nu îl duce până acolo, iar noi nu avem raport contractual cu el. Singura entitate care poate sancționa Enel Distribuție Banat este Ministerul Energiei, ori prin amenzi, ori prin a retrage decizia prin care au primit monopolul regional (caz extrem).

În orice caz, chiar dacă nu avem contract cu Enel Distribuție Banat, și eu, și domnul primar, și angajații primăriei am luat legătura de nenumărate ori cu ei și am făcut solicitări insistente să remedieze problemele, răspunsul dat fiind că s-au ocupat mai întâi de alimentarea locuințelor cu energie electrică, iar acum se axează în regim de urgență pe iluminat public, cu asigurări că în zilele următoare se vor simți îmbunătățiri semnificative.

Noi i-am sprijinit inclusiv cu o echipă care la nevoie să vină și să taie copacii sau alte obstacole ce îi împiedică, însă nu avem voie să intrăm peste cablurile electrice, acestea nefiind proprietatea noastră, și nici nu cred că am avea oameni competenți să rezolve problema de distribuție. Dacă vedeți lumina aprinsă pe timpul zilei este pentru că se fac teste și înseamnă că e de bine”.

 

Probleme sunt și fără furtună

„Am depășit greutățile care au urmat imediat după furtună, iar orașul a intrat în normalitate. Consecințele principale ale dezastrului au fost înlăturate. Am fost înștiințat de Enel, în cursul acestei dimineți (ieri – n.r.), că energia electrică este prezentă în tot orașul, deci alimentarea casnică este rezolvată. Pot fi cazuri punctuale, când un branșament este stricat, dar altfel de probleme nu mai sunt. La fel, iluminatul este în cea mai mare parte rezolvat.

Știm că avem probleme cu iluminatul în oraș fără nici o legătură cu furtuna. Eu insist mereu la Enel să ia măsuri pentru a le înlătura. Nu e normal ca un oraș ca Timișoara, în anul 2017, să aibă atâtea pene la iluminatul stradal. Sigur, așa cum am spus-o și în alte rânduri, conducătorii locali ai Enel se străduiesc, colaborăm bine cu ei, însă sistemul necesită anumite aduceri la zi pentru a fi mai fiabil.

Oricât s-ar zbate ei și ar dori să ne dea satisfacție, sunt niște limite tehnologice la ora actuală care trebuie înlăturate printr-o investiție. Nu cunosc cum stau lucrurile în interior, dar, ca beneficiar, nu sunt mulțumit de fiabilitatea sistemului și mă deranjează să văd aproape în fiecare seară, ba într-un loc, ba în altul, beznă. Repet, asta fără nici o legătură cu furtuna.

Fac apel și la firmele care asigură mentenanța sistemului de iluminat public, AEM și Elba, să își trimită oamenii pe teren, pentru că am văzut în oraș destul multe becuri care nu ardeau și nu e normal ca primarul să le constate. Trebuie să le vadă reprezentanții firmelor care au de asigurat buna funcționare a sistemului”, a declarat primarul Timișoarei.

Nicolae Robu nu este mulțumit nici de iluminarea din zona centrală a orașului, unde, din trei becuri, două ard și unul… nu, și nici de iluminatul artistic al monumentelor din Piața Libertății sau din Unirii.

Edilul a mai lămurit și chestiunea becurilor stradale care luminează în plină zi, aceasta fiind o metodă de verificare a funcționării, întrucât electricienii nu pot lucra noaptea, pentru că ar risca să se electrocuteze.

 

Se apropie scadența

Problema slabei calități a iluminatului public din Timișoara există de mai mulți ani. Practic, contractele de concesiune a serviciului de iluminat public sunt expirate din octombrie 2015, iar ele au fost prelungite încă doi ani. Un studiu prezentat consilierilor locali acum doi ani și jumătate arăta că durata de viaţă a 40 la sută dintre aparatele de iluminat din sistem este demult „expirată” şi nu se mai justifică economic întreținerea unor aparate depăşite tehnic şi moral, cu un consum ridicat de energie electrică.

De asemenea, există în rândul populației o stare de nemulţumire indusă de funcţionarea deficitară a sistemului de iluminat din cauza existenței acestor aparate învechite, ca şi a timpului de remediere a defectelor de reţea care nu se află în proprietatea primăriei. Studiul mai spunea că ar fi nevoie de investiții în sistemul de iluminat public în valoare de 67 de milioane de euro plus TVA.

Cu doi ani în urmă, autoritățile locale au preferat să amâne elaborarea documentațiilor necesare pentru întocmirea unor noi contracte de concesionare și să le prelungească pe cele existente. Cele două firme care se ocupă de acest serviciu au contract doar pentru activitățile de întreținere și iluminat festiv.

Chiar dacă termenul de valabilitate a contractelor, deja prelungite, se apropie de final, acestea urmând să expire luna viitoare, municipalitatea nu a anunțat nici o licitație pentru concesionarea serviciului de iluminat public. Mai mult ca sigur, nu vor trece mai mult de câteva săptămâni și contractele existente vor avea parte de o nouă prelungire, astfel că timișorenii care speră ca sistemul să se îmbunătățească pot să-și pună pofta în cui.


DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

Un raspuns la “Iluminatul public în Timişoara, o poveste fără sfârșit și cu un final în beznă

  1. pai papag.ali astia care consuma salarii supergrase in loc sa rezolve problemele vin si ne explica cum nu pot face nimic!?? ma intreb de ce este nevoie de angajati (administratorul public al orasului-ce gluma penibila!!!) care nu pot face nimic doar consuma banii contribuabililor!???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare