Iluminatul public din Timişoara, o bătaie de joc pe foarte mulți bani

iluminat public

Tot mai mulți locuitori ai orașului de pe Bega se plâng de calitatea proastă a serviciului de iluminat public, o atribuție importantă a primăriei. Becuri care funcționează după formula „unul da și două ba” sau chiar deloc pe unele străzi, sesizări tratate cu lipsă totală de chef, ridicări din umeri și promisiuni deșarte au devenit ceva la ordinea zilei.

În ultimul timp, iluminatul public ziua în amiaza mare pare să fi devenit o regulă în Timișoara. În compensație, seara, cartiere întregi sunt lăsate în beznă, mai rău ca pe vremea habsburgilor, care au instalat lămpi cu seu și ulei pe străzile orașului încă din 1760. Desigur, primăria are planuri grandioase pentru investițiile care ar trebui făcute în acest domeniu și există un stufos studiu aprobat de consilierii locali, în care sunt prevăzute investiții cu cifre formate din atât de multe zerouri încât te ia amețeala. După atâta energie consumată cu hârțoage, problemele curente ale timișorenilor au fost lăsate baltă, iar oamenii vor ajunge să umble cu lanterne în buzunar ca să ajungă cât de cât în siguranță acasă.

iluminat-public1
Municipalitatea timișoreană riscă să pice examenul atât de simplu de asigurare a unor servicii publice elementare pentru cetățeni. Printre acestea se află și iluminatul, un serviciu cu tradiție grea în acest oraș.

Cele două contracte de concesiune pentru serviciul de iluminat public, încheiate în 2005 cu două cunoscute firme timișorene, au expirat în octombrie 2015. În luna mai a aceluiași an, consilierii locali au aprobat, conform legii, un studiu de fundamentare a deciziei de concesionare. Conform acestui document, contractul de concesionare ar urma să se încheie pe o perioadă de zece ani.

Obligațiile privind finanțarea și realizarea investițiilor de peste 67,673 milioane de euro (304,529 milioane de lei) plus TVA cad în sarcina concesionarului, autoritatea contractantă, adică Primăria Timișoara, încasând redevența anuală care va fi stabilită prin contractul de concesiune și rambursând valoarea investiției în mod eșalonat timp de zece ani.

Calitate îndoielnică, spun specialiștii

Studiul scoate la iveală un sistem de iluminat costisitor și depășit din punct de vedere tehnic: „Analizând calitativ sistemul de iluminat public din municipiul Timişoara se constată următoarele: costurile pentru întreţinerea sistemului de iluminat public mai pot fi scăzute; durata de viaţă a 40 la sută dintre aparatele de iluminat din sistem este demult depăşită şi nu se mai justifică economic întreținerea unor aparate depăşite tehnic şi moral, cu un consum ridicat de energie electrică; există în rândul populației o stare de nemulţumire indusă de funcţionarea deficitară a sistemului de iluminat din cauza existenței acestor aparate de iluminat învechite, ca şi a timpului de remediere a defectelor de reţea care nu sunt în proprietatea primăriei. Aceste nemulţumiri sunt legate de lipsa de securitate rutieră şi personală si de aspectul oraşului”.

Rezolvare prin… amânare

S-ar putea crede, în aceste condiții, că specialiștii municipalității au sărit ca arși și s-au apucat să întocmească documentația pentru noile contracte de concesionare. Având în vedere că studiul a fost aprobat în primăvara anului trecut, era de așteptat ca până acum să se fi organizat și licitația, iar Timișoara să fie iluminată feeric și economic.
iluminat-public2

În loc să-și bată capul, specialiștii primăriei au preferat procrastinarea, adică prelungirea cu încă doi ani a contractelor existente pentru iluminatul public, dar „numai cu privire la activităţile de întreţinere şi iluminat festiv”, după cum se arată în referatul care a stat la baza deciziei aleșilor locali, luată în 16 octombrie 2015. Amânarea rezolvării problemelor orașului pare o tactică obișnuită a autorităților timișorene, pentru că la fel s-a procedat, de exemplu, cu întreținerea spațiilor verzi și – chiar dacă pare comic ori neimportant – cu toaletele ecologice.

Tot mai mulți contribuabili sunt nemulțumiți

Înlocuirea becurilor arse de pe stâlpii de iluminat pare o treabă mult prea complicată pentru a i se da de capăt în mod eficient. „În Piața Istria, la capătul Străzii Tigrului, cinci stâlpi de iluminat nu funcționează, dar pe străzile vecine este lumină.
Am vorbit cu cei de la Enel, mi-au spus să sun la primărie, la telefonul 969, dar nu răspunde nimeni”, ne-a relatat unul dintre cititorii ziarului. De asemenea, pe străzile Matei Basarab și Cernăuți, o mulțime de becuri nu se mai aprind. Au fost doar două exemple, dar lista se poate prelungi, pentru că numărul sesizărilor este foarte mare.

A fi sau a nu fi lumină?

În acest mod dilematic, o mare parte dintre străzile Timișoarei au fost iluminate zadarnic în ultima săptămână, în timp ce afară exista suficientă lumină naturală, cum ar fi la ora 16 sau la 9,30. În schimb, seara, se întâmplă foarte des ca zone întregi să rămână fără nici un strop de lumină. Pe bulevardele mari, timișorenii se mai descurcă la lumina semafoarelor, dar pe străduțele mai mici nesiguranța atinge cote îngrijorătoare.

Oamenii pot ajunge la cheremul răufăcătorilor sau se pot accidenta cu multă ușurință, iar la ore târzii nimeni de la primărie nu stă să-i asculte. Pentru timișorenii care au probleme cu iluminatul, există un număr de telefon în cadrul municipalității la care acestea pot fi sesizate, și anume 0256/408.302.

Locuitorii orașului de pe Bega mai trebuie să țină cont și de faptul că există un monopol asupra rețelei de distribuție a curentului electric pentru luminile de pe străzi, reprezentanții primăriei susținând că nu au acces la „butoane”, pentru a porni sau a întrerupe iluminatul.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

One thought on “Iluminatul public din Timişoara, o bătaie de joc pe foarte mulți bani

  1. Pe bul.Take Ionescu in fiecare seara de la str.N.Filipescu pana la B. Cartan aprox e bezna dar dimineata ard toate pana la vreo 9.30… Am sesizat de nenemarate ori si nimic, in fiecare zi la fel. Eu nu inteleg, chiar nu trece nimeni pe o artera asa importanta sa verifice? Cred ca nici nu se vrea !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *