Ghiroda iese din SMTT, primarii USR din Timișoara și Dumbrăvița rămân fără încă o jucărie electorală

Ghiroda iese din SMTT, primarii USR din Timișoara și Dumbrăvița rămân fără încă o jucărie electorală

Ghiroda iese din SMTT, primarii USR din Timișoara și Dumbrăvița rămân fără încă o jucărie electorală

După ce în 2023 dar și anul acesta au apărut disensiuni majore între Primăria Ghiroda și Societatea Municipală de Transport Timișoara, prezidată de Ruben Lațcău, viceprimarul USR al Timișoarei, sâmbătă, 27 ianuarie 2024, Ionuț Stănușoiu, primarul ghirozenilor și-a dat demisia din Consiliul Director al societății metropolitane de transport.

Mai mult, edilul din Ghiroda a anunțat intenția de a retrage comuna din asocierea SMTT. Acest lucru are și implicații.

Un precedent ce poate fi urmat și de alte primării din județ

Pe de o parte, primarul din Ghiroda încearcă să găsească soluții pentru transportul înspre și dinspre oraș, printr-un contract cu o firmă de transport persoane iar pe termen mediu se gândește la înființarea unei societăți de transport proprie, a comunei Ghiroda, după modelul de succes din comuna Giroc, care are propria firmă de transport persoane, Giroceana SRL.

Gestul primarului din Ghiroda vine după ce SMTT a încercat o primă scădere a numărului de curse în august 2023.

Ulterior, pe 22 ianuarie, SMTT-ul condus de Ruben Lațcău a anunțat primăriile Ghiroda și Giarmata că reduce numărul de curse dintre cele două comune periurbane și oraș.

anunt primar Ghiroda 1

Ionuț Stănușoiu a declarat că “este un abuz al administrației Fritz”.

“„Măsura este luată în mod abuziv de reprezentanții A.D.I. SMTT. Nu s-a realizat consultarea cetățenilor din cadrul U.A.T. Ghiroda.

Nu s-a solicitat autorităților -executivă (Primărie) și deliberativă (Consiliul Local al U.A.T. Ghiroda) – niciun punct de vedere cu privire la reducerea programului de transport, știind faptul că Legea specială 92/1997 instituie dreptul de stabilire și aprobare a programului de transport pe teritoriul U.A.T. Ghiroda și că este atributul exclusiv al Consiliului Local Ghiroda.

Măsura luată discreționar împotriva locuitorilor comunei Ghiroda nu a făcut obiectul modificării în procedură legală a contractului de servicii publice a cărui semnatar este și U.A.T. Ghiroda, nefiind trecută și discutată pe ordinea de zi a Consiliului director al A.D.I. SMTT, în ultima perioadă de timp”, a anunțat primarul de Ghiroda, Ionuț Stănușoiu.

Potrivit acestuia, „reprezentanții A.D.I. SMTT încalcă în mod flagrant articolele din contractul de servicii publice prin care se stabilește în ce condiții, respectiv în ce perioadă un operator de transport public (în cazul de față S.T.P.T.) poate renunța la efectuarea unor reduceri de curse”.

Mai mult, tot primarul de Ghiroda a mai spus că reducerea numărului de curse nu a fost pe ordinea de zi a ultimei ședințe a Consiliului Director al ADI SMTT și că, de fapt, nu se știe cum și când a fost luată această decizie.”

În replică, Ruben Lațcău a “scăldat-o” dând vina pe ordonanța austerității, pe Guvernul Ciolacu și pe conducerea liberală a CJ Timiș. Afrimațiile sale însă nu se susțin în realitate.

latcu si stanusoiu

El a motivat că măsura e generată de faptul că la anumite ore ar fi prea puțini călători și nu are rost să lase în continuare autobuzele ori troleibuzele să circule.

Însă legislația și normativele privind transportul public de călători îl contrazic: cursele regulate trebuie onorate conform graficului inițial stabilit, indiferent de numărul de pasageri, care fluctuează de la o oră la alta sau de la o zi la alta.

Lovitură dată laudelor de campanie ale primarilor USR din Timișoara și Dumbrăvița

Negăsind argumente valide pentru posibila retragere a Ghirodei din SMTT, edilii din Timișoara și Dumbrăvița au trecut la autovictimizare, acuzând că prin acest gest, este pus în pericol un proiect de finanțare pentru autobuze, unde primăriile celor 3 UAT-uri sunt partenere și cofinanțatori. Cei doi încearcă să producă astfel și un val de emoție colectivă, prin are să arunce vina nereușitei proiectului pe edilul din Ghiroda, Ionuț Stănușoiu, care însă a lămurit și acest aspect.

“Primăria Ghiroda, în calitate de partener în proiectul de achiziție de troleibuze și autobuze electrice, alături de Timișoara și Dumbrăvița, își înaintează intenția privind posibilitatea retragerii din acest parteneriat.

În urma unei discuții informale cu Consiliul Local Ghiroda pe marginea gestionării deficitare a transportului public, s-a decis elaborarea unui Proiect de Hotărâre privind posibilitatea retragerii comunei Ghiroda din acest parteneriat, proiect care va fi discutat în următoarea ședință de C.L. ce va avea loc săptămâna viitoare (miercuri, 31 ianuarie 2024 -n.r).

Este deplorabil faptul că acțiunile unui individ aflat într-o poziție de conducere, în speță Dominic Fritz, ne-au forțat să reacționăm în acest mod. Deciziile sale au dus în mod sistematic către distrugerea transportului metropolitan în Timișoara și în întreaga zonă metropolitană, periclitând colaborarea între instituții și afectând încrederea publicului în administrația locală.

Suntem conștienți că decizia noastră ar implica pierderea finanțării de 12.5 milioane de euro, însă considerăm că în aceste condiții, proiectul s-ar îndrepta într-o direcție care nu ar deservi direct interesele comunității.

Nu dorim să fim complici la un plan care ar putea submina viabilitatea serviciilor de transport pentru comunitatea noastră.

CITEȘTE ȘI: ISJ Timiș și UVT neagă implicarea în Gala Profesorului Anului în mediul rural, organizată de Teach for Romania

În schimb, administrația din Ghiroda rămâne în continuare angajată să îmbunătățească calitatea vieții și să găsească soluții în vederea asigurării accesului la servicii de transport adecvate pentru toți locuitorii săi.

Drept urmare, în urma unei decizii fundamentate și aprofundate, reprezentantul comunei Ghiroda din Consiliul Director al Societății Metropolitane de Transport Timișoara (SMTT) și-a prezentat demisia din acest consiliu vineri, 26.01.2024, ca un act de protest împotriva unor decizii care amenință integritatea și eficiența transportului public metropolitan.

Diminuarea numărului de curse a fost doar unul dintre motivele care au condus la această demisie. Ne exprimăm în mod categoric opoziția față de orice acțiune care ar putea compromite accesibilitatea și eficiența serviciilor de transport public, în detrimentul comunității”, au transmis reprezentanții Primăriei Ghiroda.

Rămâne de văzut ce va hotărâ, în ședința de miercurea viitoare, Consiliul Local Ghiroda. Conform primarului comunei, oamenii nu vor rămâne fără alternative de transport între Timișoara și comuna periurbană. O soluție de dezamorsare a situației ar putea fi reintroducerea curselor necesare, de către SMTT, pe ruta Timișoara – Ghiroda și retur și un angajament de respectare a acestei înțelegeri.

Între timp, administrația comunei lucrează la o soluție imediată pentru ca oamenii să aibă transport în comun de calitate și după orarul deja cunoscut. Iar pe termen mediu, înființarea propriei societăți de transport, la fel ca și la Giroc, ar putea însemna fie retragerea altor comune din SMTT, fie schimbarea actualei conduceri a societății metropolitane, în frunte cu președintele acesteia, viceprimarul Timișoarei, Ruben Lațcău.

Cât despre pierderea finanțării pentru autobuzele și firobuzele electrice, cei din Ghiroda își asumă gestul, însă asta încurcă planurile de punctaj electoral cu care Dominic Fritz, primarul Timișoarei, și Horia Bugarin, primarul Dumbrăviței, ambii din USR, ar fi dorit să se laude în campania electorală, înaintea alegerilor locale din septembrie 2024.


Comentariul dumneavoastră va fi publicat după ce va fi analizat de către un moderator.

DISCLAIMER

Atenţie! Postaţi pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiţi aici regulamentul: Termeni legali şi condiţii.

2 thoughts on “Ghiroda iese din SMTT, primarii USR din Timișoara și Dumbrăvița rămân fără încă o jucărie electorală

  1. Stanisoiu sa isi vada de Ghiroda lui ca arata ca naiba, neintretinuta, sunt sate in munti care arata mai bine.
    Nici dumul lor principal nu au putut sa il rezolve.
    Drumul pana la Aeroport l-au primit gratis de la CJ si nici macar becurile nu le schimba, e intuneric permanent pentru cine merge la aeroport. Mai baga si ei niste bani in buzunar la partid. PNL, FSN, PSD, aceeasi

    1. SMTT este o mare prostie politicianistă, dar ea asa a fost încă din vremea lui Robu si Goia, nu de acum. Ar trebui desființată iar primăriile sa poată încheia contracte direct cu RATT STPT.
      Pe de alta parte domnul Stanusoiu s-a lăudat cu martori ca își dorește ca transportul public de persoane pe ruta Ghiroda – Timișoara și retur sa fie preluat de o societate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *